Maak van je zaak een online publiekstrekker met deze 11 tips

Gepubliceerd op 05/08/2021 in Start Like A Pro

Gloednieuwe laptop in je thuiswerkkantoor, glimmende ruiten in je nieuwe zaak en een stapel kraakverse visitekaartjes natuurlijk. Jawel hoor: jij bent er helemaal klaar voor om als zelfstandige te beginnen. Helemaal top! Maar dacht je ook al aan hoe jij jezelf online gaat verkopen? Van website tot nieuwsbrief: hier is ons beste advies.

Maak van je zaak een online publiekstrekker met deze 11 tips

1. Een website? Ja, een website!

Jij wil graag klanten, toch? Met een goeie website weten ze je te vinden. Bovendien vertel je hen in één moeite door wat ze aan je hebben en waarom ze voor jou product of dienst moeten kiezen. Bovendien is je website 24/7 bereikbaar. Ook wanneer jij ontspannen in bad ligt na een lange werkdag. Maar er zijn nog redenen waarom een website cruciaal is!

Benieuwd hoe je eraan moet beginnen? Onze experts geven je praktisch advies in dit webinar. En ook met deze 7 gouden tips maak je meteen een goede start.

2. Kies en registreer eerst je domeinnaam

Een kind heeft een naam nodig … en je website ook. Die zal allicht de naam van je bedrijf bevatten, maar ook een zoekterm is een goed idee. En dacht je al na over de extensie (.com, .eu, of .be) en alternatieve spellingsvormen? Geknipte domeinnaam gevonden? Vergeet hem dan niet te registreren, voor je concurrent ermee gaat lopen.

3. Zoek een betrouwbare webhost

Een website is meer dan tekst en mooie foto’s. Hij bevat ook een hoop data die je liefst veilig bewaart. En daar komt een webhost aan te pas. Bovendien zorgt een (goede) webhost er ook voor dat je bezoekers je webpagina’s vlotjes kunnen openen. Belangrijk, want je hebt maar zo’n 3 seconden de tijd om hun aandacht vast te houden.

4. Laat hem bouwen door een expert ...

Stonden jouw knutselwerken in de kleuterklas keer op keer schots en scheef? Dan laat je het bouwen van je website misschien ook beter aan een professional over. Die zal er trouwens ook voor zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is, onderhouden blijft, en op elk apparaat goed werkt. Heel wat voordelen dus, als je kiest voor een professionele webbouwer.

5. … of kies voor een van deze gratis platformen

Heb je maar een beperkt spaarpotje en ben jij best handig met technologie? Dan kun je misschien toch overwegen zelf je bedrijfswebsite te bouwen. Je hoeft bovendien niet van nul te beginnen: er zijn prima gratis tools op de markt.

6. Deel je expertise op een blog

Ben je bloemist? Dan heb je vast wel tips om bloemen zo lang mogelijk vers te houden. Loodgieter? Jij weet welke ontstopper écht werkt. Je snapt het wel: een blog is het ideale platform om je kennis te delen en je te profileren als expert. Zo kom je op de radar van mensen die op zoek zijn naar info over een bepaald thema … en denken ze de volgende keer dat ze een bepaald product of dienst nodig hebben, eerst aan jou!

7. Optimaliseer voor SEO

Je website optimaliseren voor SEO is een beetje zoals je hand altijd als eerste opsteken in de klas: je valt op en je hebt een streepje voor. Is je website helemaal SEO-proof? Dan kom je al snel bovenaan de resultatenlijst te staan in Google, als mensen op zoek gaan naar jouw product of dienst. Dat doe je door bijvoorbeeld kernwoorden te integreren op je webpagina's, door te linken naar andere relevante pagina’s over hetzelfde onderwerp, en je webteksten logisch te structureren.

Benieuwd of je website al goed scoort op SEO, of waar er nog verbetering mogelijk is? Dan kun je beginnen met een SEO-analyse. Om je daarbij te helpen, bestaan er bovendien een hoop handige hulpmiddelen of SEO-checkers. Deze vijf zijn zelfs helemaal gratis.

Wil je graag nog concrete tips over SEO? Onze experts geven je tekst en uitleg in dit gratis SEO-webinar.

8. Voer een chatbot toe aan je website

Jij hebt vast graag vrije avonden en weekends, dus werk je tussen bepaalde uren. Niet meer dan normaal. Maar natuurlijk hebben je klanten weleens vragen buiten die uren. Ook niet meer dan normaal. Wat nu? Een chatbot op je website is je reddende engel. Je klanten blijven niet in de kou staan, en jij hoeft niet midden in de nacht berichten te beantwoorden.

9. Geef je nieuwsbrief meer uitstraling met Mailchimp

Naast je website, blogpagina en sociale media, kun je je klanten ook warm maken voor je diensten via een nieuwsbrief. Of je die nu wekelijks of maandelijks verstuurt, het belangrijkste is dat hij er professioneel en aantrekkelijk uitziet. Daarvoor is Mailchimp ideaal. Maar welk format gebruik je best? Hier zijn alvast onze favoriete gratis templates.

10. Vergeet geen profiel aan te maken op Google My Business

Wat je LinkedIn-pagina is voor jou, is je Google My Business-profiel voor je zaak. Hier vinden je klanten alle mogelijke nuttige informatie zoals je telefoonnummer, e-mailadres, en openingsuren. Daarnaast toont Google My Business ook je locatie op de kaart: handig als potentiële klanten op zoek zijn naar een bepaalde zaak in hun buurt. Oh, en zeiden we al dat deze onmisbare tool helemaal gratis is?

11. Maak van je webshop de place to be

Verkoop jij tastbare producten zoals boeken, planten, electro, kleding of meubels? En wil je graag zoveel mogelijk verkopen? Ja? Dachten we wel! Jij moet een webshop hebben. Want waarom zou je je klantenvijver beperken tot mensen uit je buurt? Vis liever in een oneindige online klantenzee! Onze experts maakten trouwens een handig webinar over hoe je een goede webshop op touw zet.

Wist je trouwens dat je ook een webshop kan bouwen via WordPress?

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar