Hoe maak ik een SEO-analyse van mijn site ?

Gepubliceerd op 11/06/2021 in Start Like A Pro

Hoe maak ik een SEO-analyse van mijn site ?

Je hebt je website online gezet om je bedrijf te laten groeien en klanten te werven. Dat is belangrijk, maar je kan nog verder gaan door de SEO van je website te optimaliseren. Ontdek hieronder hoe je stap voor stap een SEO-analyse van jouw website uitvoert.

Tegenwoordig is een goede SEO-score in zoekmachines een must voor een website. Het is zelfs nog nuttiger voor websites van bedrijven. Door de SEO van je bedrijfswebsite te optimaliseren, val je op in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Een goede SEO-score zorgt voor een betere zichtbaarheid op het internet voor zowel je zaak als diensten en producten die je verkoopt. Het bedenken en uitvoeren van een SEO-strategie is een van de eerste dingen die doet om je website te verbeteren. Ontdek hier hoe je stap voor stap de SEO van je website analyseert om de sterke en zwakke punten eruit te halen.

1. Controleer je positie in Google

Het eerste wat je doet, is controleren hoe hoog je staat in de zoekresultaten van Google. Met andere woorden, waar verschijnt jouw website als iemand een relevante zoekopdracht ingeeft? Hoe hoger jouw site in de resultaten komt, hoe sneller iemand ernaar zal doorklikken.

Om die positionering te kennen, heb je een gespecialiseerde tool nodig die meestal betalend zijn, zoals SEMRush bijvoorbeeld. We schreven reeds een artikel over de verschillende SEO-tools, dat lees je hier. Weet echter ook dat er een handig gratis hulpmiddel is om je positionering te controleren: Google Search Console.

Begin je activiteiten als zelfstandige goed met behulp van ons aanbod voor Starters.

Ik ben geïnteresseerd!


2. Check de optimalisatie van je pagina’s en inhoud

Zodra je je positie in Google hebt gecontroleerd, kan je de pagina’s van je site gaan aanpassen om hoger te eindigen. Er zijn verschillende dingen die je kan doen voor het optimaliseren van elke pagina van je site. Concentreer je eerst op de url's van je pagina's. Die moeten aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De url’s zijn uniek.
  • Ze bevatten de trefwoorden van de pagina.
  • Ze bevatten geen overbodige woorden.

Kijk vervolgens naar de inhoud van de site. Controleer elke pagina en optimaliseer volgende zaken:

  • De metabeschrijving van de pagina bevat zoekwoorden.
  • De titel en tussentitels bevatten zoekwoorden.
  • Zet uw zoekwoorden vetgedrukt en aan het begin van uw pagina.

Vergeet bij het schrijven van teksten ook niet om je tekst goed te structureren met duidelijke tussentitels, lijsten en paragrafen. Denk er bovendien aan teksten en pagina's regelmatig bij te werken en "duplicate content" te vermijden. Dat wil zeggen het vermijden van teksten die dubbel staan of het overnemen van inhoud van verschillende sites. Doe je dat toch, herschrijf dan zeker de tekst.


3. Zorg voor inkomende links

Om de SEO-score van je site te verbeteren, helpt het als verschillende andere sites naar die van jou verwijzen via externe links. Om erachter te komen welke sites naar die van jou linken, bestaan er verschillende tools, zoals Moz of Majestic. Deze tools geven een lijst van alle externe links die naar je site verwijzen.

Wist je trouwens dat het beter is om geciteerd te worden door sites van goede kwaliteit? Wij adviseren je daarom om links van sites met een lage autoriteit te verwijderen. Deze links kunnen zelfs schadelijker zijn voor je score.


4. Verdubbel interne links

Over links gesproken, controleer ook of je voldoende interne links op alle verschillende pagina's hebt geplaatst. Interne links zijn in feite gewoon links naar andere pagina's op je site. Aarzel niet om er zoveel mogelijk te integreren op elke pagina. Wat is het nut? Bezoekers langer op je website houden om zo je score te verbeteren.

Als je veel links naar andere pagina’s toevoegt, zullen bezoekers langer blijven hangen. Dat speelt zeker in jouw voordeel. Voeg dus genoeg links toe naar andere relevante pagina’s op je site.


5. Optimaliseer de prestaties van je website

Nog een factor die je SEO-analyse beïnvloedt: de prestaties van je site. Als jouw website te traag is of niet goed reageert, zal de SEO-score een flinke klap krijgen. Probeer dus om te zorgen dat je site 100% operationeel is. Een gouden tip: om te vermijden dat pagina's te lang blijven laden, kan je je afbeeldingen comprimeren voor je ze online zet.

Controleer bovendien regelmatig alle links, want als ze niet meer werken en naar een pagina gaan die niet bestaat, is dat ook slecht voor je SEO. Als je website nog niet responsive is en zich dus nog niet aanpast aan verschillende schermformaten, zoals smartphone, tablet en computer, breng je dat ook beter in orde.


Voor meer tips van onze experts, interessante links of handige tools om je te helpen als Starter, ontdek Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro

Categorieën

 
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar