Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Hoe kies en registreer je een domeinnaam voor je website?

Gepubliceerd op 22/05/2020 in Start Like A Pro

Hoe kies en registreer je een domeinnaam voor je website?

Wie een eigen zaak opstart, heeft meteen een goede website nodig. Het is de digitale etalage van je winkel, restaurant of bedrijf. Veel potentiële klanten zullen je langs dit kanaal leren kennen. Maar voor je met een website online kunt gaan, moet je over iets heel belangrijk nadenken: je domeinnaam. En nadat je de perfecte naam gevonden hebt, moet je ook nog beslissen over de extensie en vervolgens die domeinnaam registeren.

Hoe je dat allemaal doet? Dat leggen we in deze blog uit. Als je zelf aan de slag gaat met WordPress, dan kan je met een betalend abonnement meteen ook de domeinnaam voor je website vastleggen. Die hebben bezoekers nodig om jouw site terug te vinden. Eigenlijk is die domeinnaam gewoon het adres van jouw website op het wereldwijde web.


Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam bestaat uit drie delen:

  • een voorvoegsel (http://)
  • de naam van je onderneming
  • een extensie (zoals .be of .com)

Soms kan je een gratis domeinnaam kiezen, maar uiteraard valt het aan te raden om een domeinnaam te kopen. Dat oogt veel professioneler en je riskeert niet dat je site vol vreemde advertenties zal staan. Bij een gratis abonnement staat de naam van je web host overigens ook in de URL, en daarmee maakt je nieuwe zaak uiteraard geen goede indruk wanneer je je eerste potentiële klanten probeert te overtuigen.


Hoe kies en registreer je een domeinnaam? We overlopen de drie belangrijkste stappen:

1. Kies een korte naam die iedereen gemakkelijk onthoudt

Net zoals de naam van je onderneming moet ook de naam van je website gemakkelijk te onthouden zijn. Het is dus het eenvoudigst om als domeinnaam gewoon de naam van je onderneming te gebruiken, zoals miljoenen bedrijven in de hele wereld doen. Mocht je bedrijf een erg lange naam hebben, overweeg dan een afkorting te gebruiken.

Het is zeker een goed idee om een sleutelwoord of zoekterm in je domeinnaam op te nemen. Bijvoorbeeld een verwijzing naar het product dat je bedrijf aanbiedt. Op die manier zullen bezoekers je sneller terugvinden wanneer ze een logische zoekterm via Google ingeven. Stel dat je bijvoorbeeld matrassen verkoopt, dan kan je de term 'matras' in je domeinnaam gebruiken.

Soms is het mogelijk om een naam op verschillende manieren te schrijven. Registreer dan meteen ook de andere mogelijkheden. Via Google houden mensen vaak niet veel rekening met spelling, dus ben je op die manier zeker dat ze alsnog op jouw website terechtkomen. Bijvoorbeeld als je zaak de naam ‘Jansens’ bevat, dan registreer je best ook ‘Janssens’ of ‘Jansen’.

Je domeinnaam is dus een extra reden waarom je goed over de naam van je nieuwe zaak moet nadenken. Maak je een lijstje met mogelijke namen? Ga dan per naam zeker na of de domeinnaam nog beschikbaar is. Op die manier kan je wellicht al verschillende opties schrappen.


2. Kies de juiste extensie

Er bestaan meer extensies dan er landen in de wereld zijn. Soms zijn ze vrij logisch: .be voor een Belgische website, .nl voor een Nederlandse, .fr voor een Franse, … Het is dan ook het beste advies om de extensie te kiezen die bij het land hoort waarin je website actief is. Of het land waaruit je klanten afkomstig zijn.

Als jouw zaak zich dus vooral op de Belgische markt wil richten, doe je er goed aan om voor .be te kiezen. Zie je het meteen veel groter? Dan zijn de extensies .eu voor Europa of .com ook zeker een optie.

Maar je hoeft niet noodzakelijk een land te kiezen. Sommige extensies richten zich op de activiteiten die je uitvoert. Zo is .auto een goede extensie als je onderneming auto's verkoopt, of .immo als je bedrijf in de vastgoedsector actief is. Dat is ook een goed alternatief voor het geval de extensies .be of .com voor jouw domeinnaam al ingenomen zijn.

Let wel op, want zo'n alternatieve extensie zal je veel meer geld kosten. Voor een domeinnaam met .be betaal je slechts 10 tot 20 euro per jaar. Eentje met .eu kost ongeveer evenveel, en .com is doorgaans iets duurder. Maar andere extensies kunnen tientallen tot honderden euro's meer kosten. Voor .auto betaal je zelfs ruim 2.000 euro! En dat geld kan je als startup uiteraard beter besteden.
 


3. Registreer je domeinnaam

Van zodra je een domeinnaam met extensie hebt gevonden, moet je hem registeren. Dit is dus eigenlijk het moment waarop je je nieuwe zaak echt digitaal lanceert. Daarvoor doe je beroep op een bedrijf dat de verantwoordelijkheid heeft om domeinnamen te registreren:

  • Voor .be, .vlaanderen en .brussels kan je naar DNS.be surfen. In een paar stappen zal je domeinnaam geregistreerd zijn, als die nog beschikbaar is natuurlijk. Je moet ook belangrijke informatie doorgeven, zoals de naam van de onderneming en de gegevens van een contactpersoon (naam, telefoonnummer, adres en e-mail).
  • Voor .com, .net en .org is de site van de organisatie Icann de place to be.
  • Voor .eu surf je naar de site van EURid.

Op elk van deze websites zal je in contact worden gebracht met iemand die je domeinnaam zal registeren. De voorwaarden, de manier van registratie, en de prijs hangen af van het bedrijf. Dus neem je tijd voor je een keuze maakt!


Kom meer te weten over dit onderwerp, andere blogartikels wachten op je!

Lees nog meer

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Blog topics

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar