Sociaal Internetaanbod

Blijf verbonden vanaf € 19/maand

Wat is het Sociaal Internetaanbod?

Het vernieuwde sociaal telecomtarief

De digitale kloof in België blijft groeien, vooral voor mensen met een laag inkomen, 65-plussers of personen met een beperking.

Het Sociaal Internetaanbod is een maatregel om meer personen of gezinnen in een kwetsbare situatie (met een leefloon of een andere vorm van financiële tegemoetkoming) toegang te geven tot internet. Wij geloven dat iedereen toegang verdient tot de online wereld, ongeacht inkomen of situatie.

Wie kan genieten van het Sociaal Internetaanbod?

Voor personen en gezinnen met een laag inkomen, senioren of personen met een beperking.

Om in aanmerking te komen voor het Sociaal Internetaanbod moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Als je een leefloon ontvangt, 65 jaar of ouder bent of een beperking hebt, kun je in aanmerking komen voor het Sociaal Internetaanbod.


Je vindt alle begunstigden en bijhorende voorwaarden, plus een online tool op de website van de Federale Overheidsdienst.

Een internetverbinding voor elk gezin

Sociaal Internetaanbod

30 Mbps

30 Mbps max. downloadsnelheid

4 Mbps max. uploadsnelheid

150 GB/maand om te surfen

19 /maand

+ Installatiekosten: € 29.50

Sociaal Internetaanbod + TV

30 Mbps

30 Mbps max. downloadsnelheid

4 Mbps max. uploadsnelheid

150 GB/maand om te surfen
Meer dan 80 tv-zenders

40 /maand

+ Installatiekosten: € 29.50

Hoe het Sociaal Internetaanbod aanvragen?

Of je nu een nieuwe of bestaande klant bent, volg deze stappen om aan de slag te gaan
  1. Bevestig dat je voldoet aan de voorwaarden

    Controleer of je aan de voorwaarden voldoet voor het Sociaal Internetaanbod met de online tool op de website van de Federale Overheidsdienst.

    Check of je in aanmerking komt
  2. Kies welk aanbod je wil

    Als je in aanmerking komt voor het Sociaal Internetaanbod, vergelijk je onze 2 abonnementen - met of zonder TV - en kies je het abonnement dat het beste bij jou past.

    Bekijk ons Sociaal Internetaanbod

  3. Contacteer ons of kom langs in een Proximus shop

    Eens je een abonnement hebt gekozen, neem je contact op met een van onze medewerkers via telefoon of chat. Je kan ook langskomen in een Proximus shop in de buurt, zodat wij je kunnen helpen om je Sociaal Internetaanbod te regelen.

Waarom kiezen voor het Sociaal Internetaanbod van Proximus?

Betrouwbare connectiviteit

Een netwerk waarop je dag en nacht kan rekenen. Ook tijdens de piekuren.

Uitstekende klantenservice

Onze medewerkers staan klaar om te helpen met eventuele vragen.

Betaalbare diensten

Een budgetvriendelijk aanbod dat ervoor zorgt dat verbonden blijven niet duur hoeft te zijn.

Vrijblijvend abonnement

Gratis wijzigen of annuleren, wanneer je maar wil.

Vragen over het Sociaal Internetaanbod

Het Sociaal Internetaanbod is voornamelijk gericht op het ondersteunen van huishoudens met een laag inkomen, senioren en personen met een handicap. Om in aanmerking te komen voor het Sociaal Internetaanbod moet je (of een gezinslid) voldoen aan specifieke wettelijk bepaalde voorwaarden. De categorieën van mogelijke rechthebbenden en de toekenningsvoorwaarden zijn wettelijk bepaald en worden gecontroleerd door de Federale Overheidsdienst Economie. Wij raden je aan om de online tool te gebruiken of gedetailleerde voorwaarden op de website van FOD Economie na te kijken. Je kan ook contact opnemen met ons voor persoonlijke hulp.

Hou er rekening mee dat het nieuwe Sociaal Internetaanbod alleen beschikbaar is voor personen die legaal in België verblijven en een adres in België hebben.

Professionals komen niet in aanmerking. Dit geldt ook voor mensen die in een gemeenschap wonen (bv. een rusthuis), tenzij ze een contract hebben dat op hun eigen naam en voor hun exclusieve gebruik is opgesteld.

Controleer eerst of je (of een lid van je huishouden) voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen. Met de online tool op de website van de Federale Overheidsdienst Economie kan je meteen controleren of je in aanmerking komt. Je vindt er ook de lijst van begunstigden en de bijbehorende voorwaarden.

Als je in aanmerking komt, kies dan het Sociaal Internetaanbod dat bij je behoeften past en neem contact met ons op of ga langs in een Proximus-winkel. Ons team zal je begeleiden bij het activeren van je abonnement.

Het Sociaal Internetaanbod en het oude sociale tarief zijn niet compatibel en cumulatief.

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor het Sociaal Internetaanbod zijn niet identiek aan de voorwaarden voor de vorige versie van het sociale tarief (van toepassing vóór 1 maart 2024). Er is dus geen garantie dat je in aanmerking komt. Je kan de online tool gebruiken of de voorwaarden controleren op de website van de Federale Overheidsdienst Economie. Als je in aanmerking komt, neem dan contact met ons op of kom bij ons langs in de winkel. Wij zorgen dan voor een vlotte overstap.

Als je voldoet aan de criteria om in aanmerking te komen, is het mogelijk om over te stappen naar het Sociaal Internet Tarief. Als je een pack met Internet + Mobile + TV hebt, kan het zijn dat het nieuwe sociale aanbod niet het beste bij je past. Overstappen naar het nieuwe Sociaal Internet Tarief heeft gevolgen voor je internetverbinding, WiFi booster, My e-Press en de multimobiele korting.

Als je besluit om je te abonneren op het nieuwe sociale internetaanbod, kun je niet langer profiteren van het oude sociale tarief.

Kom je in aanmerking en heb je vragen over jouw huidige pakket, neem dan contact met ons op of ga naar de dichtstbijzijnde Proximus-shop zodat onze teams kunnen helpen om de beste optie voor jou te kiezen.

Ja, als je momenteel een sociaal internetaanbod hebt bij een andere provider en wil overstappen naar Proximus, dan heten wij je van harte welkom. Je moet eerst controleren of je in aanmerking komt. Daarna moet je het abonnement bij je huidige operator opzeggen. Easy Switch laat je toe om van operator te wisselen door Proximus te authoriseren om je internet & TV diensten bij je huidige operator op te zeggen. Contacteer ons en wij helpen je bij de overstap.

Als je omstandigheden veranderen en je niet langer voldoet aan de criteria voor het Sociaal Internetaanbod, dan zullen wij hiervan bericht ontvangen van de Federale Overheidsdienst. Wij zullen je dan op de hoogte brengen en je hebt 3 maanden de tijd om je tariefplan te wijzigen. Na 3 maanden word je automatisch overgezet naar een ander tariefplan dat het beste past bij je nieuwe noden en omstandigheden.

Het Sociaal Internetaanbod biedt een maximale downloadsnelheid van 30 Mbps, een uploadsnelheid van 4 Mbps en een maandelijkse datalimiet van 150 GB, zoals wettelijk bepaald. Het Sociaal internetaanbod + TV heeft ook dezelfde internetspecificaties, plus extra tv-diensten met meer dan 80 tv-zenders. Kijk wat je wil, waar je wil en wanneer je wil met je Pickx TV-ervaring.

De getoonde maandelijkse kosten en de eenmalige installatiekosten (een korting van 50% op de installatiekosten is inbegrepen) zijn de kosten die je betaalt. Er zijn geen verborgen kosten. Eventuele aanvullende diensten of productwijzigingen die je kiest, kunnen echter extra kosten met zich meebrengen. Dit wordt op voorhand duidelijk aangegeven.

Alle veelgestelde vragen

De Algemene Voorwaarden en Prijslijst & tarieven zijn van toepassing.

Sociaal Internetaanbod

De voorwaarden om in aanmerking te komen (inclusief de voorwaarden en de procedure voor toekenning, handhaving en intrekking van het aanbod) en de minimale inhoud van het aanbod (snelheden, volume, maximumprijzen, minimumkortingen, enz.

Het Sociaal Internetaanbod is voorbehouden aan begunstigden die voldoen aan de voorwaarden om in aanmerking te komen, die worden bepaald door specifieke criteria die voornamelijk bedoeld zijn om huishoudens met een laag inkomen, ouderen en gehandicapten te ondersteunen. De voorwaarden worden gecontroleerd door de FOD Economie. Je kunt de gedetailleerde criteria raadplegen of rechtstreeks op de website van FOD Economie nagaan of je in aanmerking komt.

De FOD Economie zal om de 6 maanden controleren of je nog steeds aan de voorwaarden voldoet. Als je niet langer in aanmerking komt, word je hiervan op de hoogte gebracht. Na deze kennisgeving heb je maximaal 3 maanden de tijd om een ander tariefplan te kiezen. Na deze periode heeft Proximus het recht om de levering van de sociale internetdienst op te schorten.

Het Sociaal Internetaanbod en het oude sociale tarief zijn niet compatibel en cumuleerbaar.

Vast internet

Internetvolume beperkt tot 150 GB per maand. Boven de 150 GB is je snelheid beperkt tot het einde van de maand, tenzij je 20 GB extra koopt via Proximus+. Meer info op www.proximus.be/internetpolicy.

Snelheid van vast internet: de aangekondigde maximumsnelheid is een theoretische waarde. Ze wordt in de praktijk niet door alle klanten gehaald. De downloadsnelheid bij je thuis hangt vooral af van de afstand tussen het aansluitpunt en de centrale, de beschikbaarheid van de technologie, de computerinstallatie en de interne bekabeling en in uitzondelijke gevallen, van het algemene gebruik. Deze factoren moeten optimaal zijn om op de maximale snelheid te kunnen surfen. Als je wifi gebruikt, kan je surfsnelheid ook lager zijn. De surfsnelheid bij je thuis kan je controleren op www.proximus.be/internetspeed.

TV & Entertainment

TV: Voor meer info over de beschikbaarheid van TV, het hd-bereik, de mogelijkheid om meerdere televisietoestellen aan te sluiten en het aanbod aan zenders volgens de regio’s: www.proximus.be/tv

Pickx app voor TV-klanten met een Proximus+-account, voor gebruik in België via Proximus internet (vast en mobiel). Tv-gids toegankelijk voor alle internetgebruikers.  De TV klanten hebben ook toegang tot de tv-content met uitzondering van de Partner aanbiedingen via de Proximus Pickx app en proximuspickx.be met een Proximus+ account. De tv-content in de video is enkel voor illustratieve en educatieve doeleinden. Indien de klant een mobiel abonnement heeft, is er een extra mobiel data volume van 5 GB voorzien voor de Proximus Pickx app. Indien de klant de limiet bereikt heeft van zijn mobiele data bundel, zal de verlaagde surfsnelheid ook gelden voor de mobiele data van de Pickx app.

Netflix: Netflix: dienst aangeboden door Netflix International B.V. Proximus biedt via de TV Box een technisch vereenvoudigde toegang tot Netflix. Volg de instructies op www.proximus.be/iwantnetflix om je Netflix-streamingabonnement te activeren of om je bestaande account te linken. Algemene voorwaarden Netflix van toepassing: www.netflix.com/termsofuse.

Disney+: De prijs van het Disney+ abonnement wordt op jouw Proximus-factuur vermeld. Pickx TV van Proximus biedt technisch vereenvoudigde toegang tot Disney+ via de Android TV Box. De Disney+ tv-optie en vereenvoudigde toegang worden aangeboden voor de geldigheidsduur van het contract met Disney+ en zijn onderhevig aan de door Disney opgelegde wijzigingen. Algemene voorwaarden en Proximus prijslijst en tarieven zijn van toepassing. Om Disney+ te gebruiken, is een Disney+-account vereist. De gebruiker moet akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Disney+. Disney+ is een onafhankelijke gegevensbeheerder van de persoonsgegevens van Disney+-abonnees. Toegang tot Disney+ is afhankelijk van de activering van een account bij Disney+ door de klant. De klant moet een nieuwe toegang tot Disney+ activeren met de Proximus-procedure die per e-mail wordt gecommuniceerd. Meer details: hier. Om te genieten van Disney+ content via je Proximus Android TV Box (in het gedeelte met aanbevolen toepassingen van het tv-navigatiemenu), moet je over de Proximus Android TV-decoder beschikken. Meer details over hoe je naar Disney+ kijkt via je Proximus Android TV Box: hier!

Pickx Sports / Pickx All Stars & Sports: Naast dit abonnement, is een extra abonnement bij Eleven Sports verplicht om de Eleven Pro League-zenders in horecazaken te vertonen. Lees meer: https://b2b.elevensports.be.

Hou er rekening mee dat TV-opties een grote hoeveelheid data verbruiken, terwijl het Sociaal Internetaanbod een beperkte hoeveelheid internet biedt. TV-opties kunnen daarom een grote invloed hebben op je vast internet-gebruik.