Digitale marketing: hoe doe je dat?

Gepubliceerd op 05/08/2021 in Start Like A Pro

Stel: je wilt een bakkerij openen. Dan vertel jij natuurlijk aan iedereen die je kent over je plannen en waar ze jou kunnen vinden. Vervolgens hang je een uithangbord aan je zaak, zorg je voor een aantrekkelijke etalage met taartjes om van te watertanden en zet je misschien ook wel een bord met specialiteiten voor je deur. Met digitale marketing doe je exact hetzelfde, maar dan online. Maar hoe dan? We geven je tekst en uitleg.

Digitale marketing: hoe doe je dat?

1. Ondersteun je marketingstrategie met de juiste tools

Alles begint en eindigt met je website. Dat is je digitale etalage. Maar om je klanten daarnaartoe te lokken, strooi je best een digitaal kruimelspoor uit: denk aan sociale media, nieuwsbrieven en zelfs influencers. Met deze digitale marketingtools maak je klanten lekker.

2. Maak professioneel marketingmateriaal

Iedereen mag het geweten hebben: jij bent bereikbaar, beschikbaar en betrouwbaar. En dat zet je dan weer met plezier op allerlei folders, flyers en visitekaartjes. Die zien er natuurlijk liefst professioneel uit (anders mag je ‘betrouwbaar’ al schrappen) – en daar heb je dan weer handige tools voor, zoals Canva en Adobe Lightroom. Hoe je daarmee aan de slag moet, vertellen we je in dit webinar.

3. Word koning van de jungle met Google Ads

‘Waar kan ik een brood kopen?’ ‘Beste bakker Brussel.’ ‘Glutenvrij brood.’ Google schotelt je klanten het antwoord in een oogwenk voor in een waslijst van zoekresultaten. Blink je graag uit tussen de massa? Dan kun je met Google Ads doelgerichte advertenties kopen. Zo doe je aan Search Engine Advertising (SEA): je maakt reclame via Google en daar betaal je ook voor. Overigens niet te verwarren met SEO, een (gratis) manier om je website zoveel mogelijk te optimaliseren voor de zoekmachines.

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden met Google Ads? Onze experts leggen je de basics uit in dit webinar over SEA.

4. Verdien een centje bij met affiliate marketing

Als expert in je vakgebied deel jij je kennis misschien wel op een blog. Om even in de bakkerswereld te blijven: je schrijft bijvoorbeeld een artikel met tips om deeg goed te laten rijzen. In dat geval kan je in je blog misschien wel doorlinken naar de website van een partnerbedrijf dat gist maakt. Koopt de lezer van je blog gist bij dat bedrijf dankzij jouw link? Dan krijg jij daar een commissie op. Zo werkt affiliate marketing in een notendop.

5. Blader eens door de Facebook Ad Library

Met Facebook kan je op allerlei manieren reclame maken voor je bedrijf. Maar weet je niet meteen waar beginnen? Of ben je gewoon nieuwsgierig hoe andere bedrijven het aanpakken? Dan kun je misschien wel wat ideeën ‘lenen’ uit de Facebook Ad Library: die geeft je toegang tot alle advertenties van concurrerende merken.

6. Bespaar jezelf tijd met een sociale mediatool

Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, TikTok, Twitter, … Het rijtje van sociale media wordt elke dag langer. En je social updates op elk platform afzonderlijk gaan posten zou maar een tijdrovende zaak zijn. Gelukkig bestaan er tools om je berichten op alle kanalen tegelijk in te plannen. Zo hoorde je misschien al van Hootsuite of Sprout Social. Tijd besparen én meer gedaan krijgen tegelijk? Ja hoor: met deze 7 sociale mediatools doe je het.

Maar wacht even! Want voor je je berichten inplant, moet je natuurlijk ook goeie content maken. Ook daar bestaan heel wat aantal hulpmiddelen voor. Benieuwd hoe je eenvoudig posts kunt voorbereiden en sterk beeldmateriaal opmaken? Volg dan dit webinar!

7. Krijg de nieuwsbrief onder de knie

Hoewel die goeie ouwe nieuwsbrief soms onderschat wordt, is hij nog altijd goud waard. Want je bereikt er rechtstreeks een groot aantal (potentiële) klanten mee, voor een relatief laag budget. Zijn je oren gespitst? Goed zo, want we verklappen je meteen de beste tools om van je nieuwsbrief een hot item te maken.

8. Vergeet niet van je te laten horen

Een klant hebben is leuk, een klant hebben die terugkomt nog beter. En zoals elke goede relatie, moet je die onderhouden door geregeld van je te laten horen. Check dus snel via welke kanalen je best met je klanten communiceert. En stuur meteen een berichtje naar die vriend die je al een jaar niet gezien hebt.

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar