5 tools om als starter je eerste nieuwsbrief te versturen

Gepubliceerd op 29/05/2020 in Start Like A Pro

Een nieuwsbrief is een communicatiemiddel dat je niet mag onderschatten. En al helemaal wanneer je net je zaak hebt gestart. Want hoewel alles tegenwoordig rond sociale media draait, bereik je met een goede nieuwsbrief nog steeds een groot aantal potentiële klanten. Bovendien is het een handige manier om in the picture te komen, wanneer je als starter maar weinig marketingbudget voor handen hebt.

5 tools om als starter je eerste nieuwsbrief te versturen

1. Mailchimp

We beginnen met een naam die minstens een belletje zal doen rinkelen, want Mailchimp is een van de bekendste tools om een nieuwsbrief te versturen. Het is eenvoudig te gebruiken en laat je toe om je contactenlijst gemakkelijk te beheren. Mailchimp biedt je tal van templates aan die je snel kunt personaliseren. Ook interessant is de optie om automatisch rapporten aan te maken.

Mailchimp laat zich bovendien goed integreren op je website, zeker als je gebruik maakt van WordPress of Wix. Maar natuurlijk blinkt deze tool vooral uit in het verzenden van e-mails. Zo kan je de weergave van je nieuwsbrief op verschillende types toestellen controleren, je plant om hoe laat de mail moet worden verstuurd, en het programma laat je zelfs toe om een automatisch antwoord te verzenden wanneer iemand op je bericht zou reageren.

Eén minpuntje: Mailchimp is alleen in het Engels beschikbaar. Maar volgens ons is het zeker een van de websites die je moet gebruiken als je een eigen zaak start.


2. Sarbacane

Sarbacane is een mailingtool die, in tegenstelling tot de meeste van z’n concurrenten, ook offline kan worden gebruikt. Ook in ons lijstje is het de enige tool die niet als SaaS (Software as a Service), ofwel simpelweg online software, wordt aangeboden. Het systeem gaat bijzonder verstandig met je contacten om. Het importeert je connecties, verwijdert alle dubbels en verbetert zelfs kleine foutjes in e-mailadressen.

Andere voordelen? Je stuurt er niet alleen gemakkelijk e-mails mee uit, maar je geniet ook van goede ondersteuning. Verder zijn de nieuwsbrieven bijna volledig te personaliseren. Je kunt er dan ook heel wat nuttige extensies aan toevoegen, zoals je CRM. Ook Sarbacane kan je eenvoudig in WordPress integreren. Deze tool is beschikbaar in vijf talen, maar jammer genoeg hoort Nederlands daar niet bij. Engels, Frans, Duits, Spaans en Portugees zijn wel mogelijk.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

3. Laposta

Op zoek naar een Nederlandstalig alternatief? Dan is er Laposta. Naar eigen zeggen worden ze wel eens vergeleken met MailChimp, maar dan in het Nederlands. In grote lijnen valt die vergelijking wel te begrijpen. Ook hier kun je gemakkelijk je relaties beheren. Je kunt hier zelfs tot 2.000 contacten gratis gebruiken. Verder beloven ze dat je nieuwsbrief ook echt aankomt en niet als spam zal worden herkend.

Tot slot zou Laposta ook helemaal conform de privacyregels moeten zijn. Denk hier zeker aan, want van zodra je gegevens begint te verzamelen, moet je aan de GDPR-wetgeving voldoen. Ontdek hier alles wat je moet weten voor je aan een klantenbestand begint te timmeren.


4. Benchmark Email

Wil je vooral een oplossing die eenvoudig en efficiënt is? Dan is Benchmark Email een klassieke tool waarop je kunt rekenen. Je kunt er alles mee automatiseren, je hebt de keuze uit templates, je integreert tal van andere tools, je kunt er A/B-tests mee uitvoeren en rapporten bekijken.

Eigenlijk heeft Benchmark Email dus alle opties van de andere tools in dit lijstje, enkel de mogelijkheid tot SMS marketing ontbreekt. Bovendien is deze tool heel betaalbaar en zo gebruiksvriendelijk dat je er ook heel wat tijd mee uitspaart.


5. Sendinblue

Tot slot kan je ook voor Sendinblue kiezen. Misschien is dit wel de beste optie, ook al heeft deze tool in grote lijnen dezelfde features als de rest: automatisering, SMS marketing, het aanmaken van formulieren, etc. Je kunt er echter ook meer doelgerichte marketingberichten mee naar klanten sturen. Het platform is in zes talen beschikbaar.


Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar