Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

13 tips om een succesvolle webshop voor je zaak te maken

Gepubliceerd op 27/11/2019 in Tech, tips & tricks

13 tips om een succesvolle webshop voor je zaak te maken

Heb je al een webshop voor je zaak gemaakt? Veel klanten zullen online naar je producten zoeken. Als je hen dan de mogelijkheid biedt om in een paar clicks het gewenste item te bestellen, zullen ze veel sneller tot een aankoop overgaan. Maar hoe maak je een succesvolle webshop? Hier zijn 13 tips die ook jouw webshop een boost zullen geven.

1. Zorg dat je webshop eenvoudig en duidelijk is

Dit klinkt natuurlijk erg logisch, maar het is toch belangrijk om hier even bij stil te blijven staan. De aandacht van mensen is doorgaans bijzonder vluchtig. Vinden ze niet meteen hun weg in je webshop, dan zullen ze snel weer vertrekken en een andere optie zoeken. In een fysieke winkel zijn klanten geneigd om wat langer te zoeken of om hulp te vragen, maar reken daar in een digitale omgeving niet op.

Een paar vragen die je moet stellen:

  • Is bij het openen van de webshop meteen duidelijk waarop je voor een bepaald product moet klikken?
  • Navigeer je vlot naar je bestemming, zijn er niet te veel omwegen?
  • Is de lay-out van je webshop aantrekkelijk? Krijg je niet te veel beelden en tekst te zien die je aandacht afleiden? Een gouden regel voor een webshop: less is more!

2. Geef voldoende informatie over producten

Je klanten kunnen digitale items niet aanraken, dus is het belangrijk dat ze voldoende informatie over de eigenschappen van een product krijgen. Op die manier kunnen ze ook hun opties vergelijken voor ze de knoop doorhakken. De kans is immers groot dat ze bij de concurrentie gaan kijken, dus moet je de productinformatie zien als de ultieme manier om hen over de streep te trekken.

De beschrijving bij producten zal je webshop ook optimaliseren voor Google en andere zoekmachines. Gebruik duidelijke sleutelwoorden die mensen kunnen gebruiken om naar jouw product te zoeken. Zo kom je misschien op de eerste plaats te staan en zullen potentiële klanten sneller een kijkje komen nemen.


3. Zorg dat je een website hebt

Een webshop is efficiënter als onderdeel van een website. Op die manier kan je nog meer informatie delen dan enkel de producten die je aanbiedt.

Verkoop je bijvoorbeeld reiskoffers, maak dan je klanten warm voor hun volgende reis door artikels over een aantal droombestemmingen te publiceren. Of verschaf nuttige informatie, zoals wat er precies in de handbagage mag zitten wanneer je met het vliegtuig reist.

Een website is de digitale etalage van je zaak. Geen idee hoe je eraan begint? Met Bizz Online bouwt een persoonlijk toegewezen digitaal expert jouw website.


4. Gebruik eventueel video’s om producten te promoten

Video’s zijn ook handig om je klanten van uitleg te voorzien. Het voordeel is dat je filmpjes ook via allerlei kanalen, zoals de sociale media, kunt verspreiden. Een video is bij voorkeur niet lang en legt helder uit wat een klant wil weten. Maar let er wel op dat het filmpje er professioneel genoeg uitziet. Anders kan zo’n video een negatieve indruk opwekken.

Lees hier alles over hoe je video’s op je website gebruikt!


5. Maak je webshop responsief

Om je webshop gebruiksvriendelijk te maken, moeten klanten met elk toestel gemakkelijk kunnen navigeren. Meer dan ooit gebruiken mensen immers hun smartphone of tablet om te surfen en ook online winkels zien het gebruik van mobiele toestellen toenemen. Dus moet het even eenvoudig zijn om met je smartphone een bestelling te plaatsen als met een computer.

Een website of webshop die responsief is, past zich automatisch aan het medium van je bezoeker aan. De kans is trouwens groot dat je hoger in de zoekresultaten op Google zult verschijnen dankzij een responsieve website.

Lees hier hoe je aan responsieve website begint!


6. Toon reviews van tevreden klanten

In een webshop is het niet gemakkelijk om het vertrouwen van je klanten te winnen. Ze hebben immers geen persoonlijk contact, dus groeien er al sneller twijfels over de producten die ze willen aankopen. Dit kan je oplossen door reviews van tevreden klanten bij een product te plaatsen. Wanneer ze zien dat anderen een heel positieve ervaring met een product hebben, zullen ze dat laatste duwtje krijgen om de aankoop te finaliseren.

Uiteindelijk mag je gerust uitpakken met positieve klantenervaringen. Mocht er toch eens een negatieve review verschijnen, probeer dan meteen te antwoorden. Zo toon je aan andere klanten dat je wel degelijk begaan bent met wat mensen van je producten vinden.


7. Gebruik de sociale media

Hoe overtuig je klanten dan om je webshop te bezoeken? Daar bestaan heel wat manieren voor, maar natuurlijk mag je de sociale media niet vergeten. Zorg dat jouw zaak zeker een pagina op de belangrijkste platformen heeft. Langs deze weg kan je links naar producten verspreiden en eventueel ook betalend reclame maken.

Ga zeker na wanneer je doelpubliek actief is op bijvoorbeeld Facebook, en op welk moment van de dag ze het vaakst geneigd zijn om te kopen. Dat is uiteraard het ogenblik waarop je de sociale media het meest moet inzetten.


8. Zet advertenties in op Google

Reclamecampagnes op Google zijn nog een goede manier om meer klanten bereiken. Je kunt er tegen betaling bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw product op de eerste plaats verschijnt wanneer iemand er op Google naar zoekt. Dit is heel doeltreffend, maar bijgevolg ook niet goedkoop. Al is het zeker een nuttige investering om je webshop bij een reeds geïnteresseerd publiek te verspreiden.

Zorg er in elk geval voor dat je zaak over een gebruiksvriendelijke website beschikt, want anders zijn potentiële klanten meteen weg. Met Bizz Online hoef je dat niet zelf te doen en zorgt een persoonlijk toegewezen digitaal expert voor alles.


9. Lanceer regelmatig acties

Waar je ook adverteert, je moet mensen een reden geven om naar je webshop te komen. En dat doe je net als in een fysieke winkel het best met speciale acties. Door tijdelijk een bepaald product in promotie te plaatsen, of door klanten bij aankoop iets cadeau te geven. Op die manier creëer je op de sociale media wat ‘buzz’ rond je webshop en zal het aantal bezoekers zeker stijgen.


10. Laat klanten kiezen uit meerdere betaalmogelijkheden

Klanten zullen je webshop automatisch meer vertrouwen wanneer ze kunnen kiezen hoe ze betalen. Sommige betaalmogelijkheden beschermen de gebruiker ook tegen fraude. Zorg dus dat het mogelijk is om bijvoorbeeld met Maestro, Visa, Mastercard en PayPal te betalen. Lijst de betaalmogelijkheden gemakshalve op wanneer klanten naar de kassa doorklikken.


11. Maak duidelijk dat de gegevens van je klanten veilig zijn

Niet alleen is het online moeilijker om het vertrouwen van je klanten te winnen, hun wantrouwen zal automatisch iets ook groter zijn. Zo was er al veel te doen rond de bescherming van je persoonlijke gegevens die je op een website deelt. Maak daarom expliciet duidelijk dat je klanten zich hier geen zorgen over hoeven te maken. Zeker betaalgegevens moeten goed beschermd zijn.

Deze informatie deel je in de privacy policy van je webshop, dus geef die zeker een mooie plaats. En gebruik bij voorkeur logo’s die duidelijk maken dat je webshop en de betaalomgeving veilig zijn.


12. Zorg dat klanten gemakkelijk contact kunnen opnemen

In een digitale winkel is er geen verkoper die klanten even kunnen aanspreken. Dus is het belangrijk dat ze met vragen of problemen gemakkelijk contact kunnen opnemen en snel een antwoord krijgen. Dat doe je in de eerste plaats door je contactgegevens duidelijk op een formulier te plaatsen, dat je ook een prominente plaats op je website geeft.

Het is zeker een troef als klanten je gemakkelijk kunnen bellen, maar je kunt ook een live-chat voorzien. Hoe langer klanten moeten wachten, hoe sneller ze zullen afhaken. Bovendien wordt ook een webshop op deze manier veel persoonlijker.


13. Zorg dat (twijfelende) klanten terugkeren

Wanneer klanten toch wegklikken voor ze een product aankopen, kan je maar weinig doen. Dat zijn klanten die nog twijfelen en in de meeste gevallen zullen ze niet meteen tot een aankoop overgaan. Als je webshop goed in elkaar zit, zal hun mening over jouw zaak in elk geval positief zijn. Daardoor groeit de kans dat ze zullen terugkeren.

Als mensen al eens iets gekocht hebben, moet je hen als belangrijke, potentiële kopers beschouwen. Dan zou je hen per e-mail nog eens kunnen contacteren met nieuwe deals en producten. Overdrijf daar natuurlijk niet mee, want je wil niet dat klanten je webshop als vervelend gaan beschouwen. Voor dit soort mails bestaan handige programma’s zoals bijvoorbeeld Mailchimp.


Een goede webshop kan je verkoopcijfers aanzienlijk opdrijven. Een doeltreffende website is daarvoor de eerste belangrijke stap. Laat die website gerust over aan een professional. Met Bizz Online maakt en onderhoudt een persoonlijk toegewezen digitaal expert je website. En uiteraard kan je hem of haar gemakkelijk contacteren wanneer je vragen hebt.

Kies nu voor Bizz Online!

Proximus Business

  

Blog topics

 

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar