Een responsieve website maken: 4 tips om mee aan de slag te gaan

Gepubliceerd op 27/12/2021 in Tech, tips & tricks

Een responsieve website maken: 4 tips om mee aan de slag te gaan

Een responsieve website maken: het is voor veel mensen nog onbekend terrein. En toch is het tegenwoordig cruciaal om ook hiermee rekening te houden. Uit verschillende studies blijkt dat mobiel verkeer intussen belangrijker is geworden dan het aantal bezoekers via pc of laptop. Een zogenaamd ‘responsive webdesign’ zorgt er daarbij voor dat alles juist functioneert op de smartphone en tablet. Mobile first!

Kort gezegd kijken responsieve websites naar de breedte van het scherm en passen ze de lay-out hierop aan, inclusief afbeeldingen en video’s. Een aparte, mobiele versie maken is dus niet meer nodig. Laat staan dat er een app moet worden ontwikkeld. Vanop verschillende soorten apparaten typen mensen gewoon dezelfde URL in.

Bovendien wordt het onderhoud van je webstek eens zo makkelijk. Alle HTML-codes bevinden zich namelijk op dezelfde pagina. En met de nodige zoekmachine-optimalisatie zal je responsieve website sneller hoog scoren in Google. Deze geeft de voorkeur aan dit soort webdesign. Iedere link opent namelijk gegarandeerd op een mobiel apparaat.

De keerzijde van de medaille: voor een responsieve website maken is er iets meer technische kennis nodig. Daarom stel je je best even de vraag of je zelf een website maakt of dit uitbesteedt aan een professional. Wil je er toch zelf mee aan de slag gaan? Dan geven we je hieronder vier tips voor een responsief webdesign dat werkt.

Bij Bizz Online maakt één van onze digitale adviseurs voor jou een goede responsieve website. Inclusief je domeinnaam met veilige hosting, een professioneel e-mailadres en een eigen Google MyBusiness-pagina. Lees er hier meer over.


1. Kies het juiste thema

Gebruik je een webhost om je website te maken? Check dan zeker eens of deze geen responsieve thema’s aanbiedt. WordPress is één van de bekendste tools om websites te bouwen. Sommige thema's in de betalende versie zijn op voorhand aangepast aan de verschillende formaten van verschillende apparaten. KarmaNieuw venster is bijvoorbeeld een topper om te gebruiken.


2. Preview je website met verschillende schermformaten

Heb je een responsive webdesign gekozen? Dan moet je het natuurlijk ook testen. Eigenlijk moet je de website op verschillende schermen met andere formaten gaan bekijken. Bij sommige tools zit deze preview-mogelijkheid al ingebouwd. Met WordPress kan je bijvoorbeeld op het scherm van je pc ook checken hoe de website er op smartphone of tablet zal uitzien.


3. Test de laadsnelheid van je responsieve website

Of bezoekers nu mobiel of via desktop naar je website surfen: de snelheid waarmee de responsieve website opent is heel belangrijk. Volgens statistieken van Google is 53% van de bezoekers al weg, wanneer het langer dan drie seconden duurt om een website te openen. Pagina’s met een betere laadsnelheid scoren dan ook hoger in de zoekresultaten. De snelheid van je site test je bijvoorbeeld makkelijk via Pingdom.Nieuw venster


4. Zorg dat het menu ook via touchscreen werkt

Ook op de smartphone moet je vlot kunnen navigeren doorheen de pagina’s. Je website is dus pas echt responsief als mensen gemakkelijk hun weg kunnen vinden met een touchscreen. Mobiele bezoekers zijn volgens studies ongeduldiger dan mensen die via hun pc surfen. Een goede mobiele navigatie is dus noodzakelijk.


Wil je echt zeker zijn dat je een goede responsieve website hebt? Vertrouw dan op Bizz Online. Een toegewijde, digitale adviseur bekommert zich over jouw zichtbaarheid op het internet. Je website is aangepast voor smartphone, tablet en computer. Inclusief veilige hosting, domeinnaam en professioneel e-mailadres!

Kies nu jouw Bizz Online

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar