Wil je een goede webshop laten maken? 13 tips voor starters

Gepubliceerd op 05/01/2022 in Start Like A Pro

Zit een webshop laten maken mee in het plan van je nieuwe zaak? Of wil je als bestaand bedrijf jouw online verkoop een boost geven? Veel potentiële klanten zoeken immers net zo goed online naar je producten. Door een webshop te laten maken geef je hen de mogelijkheid om in een paar kliks het gewenste item te bestellen.

Wil je een goede webshop laten maken? 13 tips voor starters

Maar hoe pak je dit nu precies aan? Van starter tot doorwinterde ondernemer: hier zijn 13 tips die van pas komen bij het laten maken van een goede webshop.

1. Zorg dat jouw webshop eenvoudig en duidelijk is

Voor jou, die er middenin zit, lijkt alles natuurlijk duidelijk. Maar plaats jezelf toch even in de schoenen van een klant, die op zoek is naar een product zoals het jouwe. Of vraag de mening van de mensen om je heen. De aandacht van de mensen is namelijk vluchtig.

Als je potentiële klanten niet snel vinden wat ze zoeken, zullen ze jouw site zonder aankoop verlaten. En op zoek gaan naar een andere online winkel. In een fysieke winkel zullen klanten iets langer zoeken of om hulp vragen. Reken daar echter niet op, als het over je webshop gaat.

Blader dus eens door je eigen website en stel jezelf deze vragen:

  • Is bij het openen van de webshop meteen duidelijk waarop je voor een bepaald product moet klikken?
  • Navigeer je vlot naar je bestemming, zijn er niet te veel omwegen?
  • Is de lay-out van je webshop aantrekkelijk? Krijg je niet te veel beelden en tekst te zien die je aandacht afleiden? Een gouden regel bij het laten maken van je webshop: less is more!

2. Geef voldoende informatie over producten

Je potentiële klanten kunnen digitale items niet aanraken. Het is dus belangrijk dat ze online voldoende informatie over de eigenschappen van een product krijgen. Zeker wanneer je met een nieuw product op de markt komt.

Op deze manier kunnen ze hun opties vergelijken voor ze de knoop doorhakken. De kans is immers groot dat ze bij de concurrentie gaan kijken. Zorg dus voor de nodige informatie over producten, inclusief professionele foto’s als de ultieme manier om hen over de streep te trekken.

De beschrijving bij producten zal je webshop ook het best doen scoren in Google en andere zoekmachines. Gebruik duidelijke sleutelwoorden die mensen kunnen gebruiken om naar jouw product te zoeken. Zo kom je misschien op de eerste plaats te staan en zullen potentiële klanten sneller een kijkje komen nemen.

Een extra tip: verbind jouw webwinkel met Google Analytics. Dit geeft een pak nuttige informatie over je online bezoekers.


3. Zorg dat je je e-commerce gelinkt is aan een site en blog

Je kan je webshop laten maken als een sectie binnen een meer algemene website. Het is zo een manier om meer informatie te delen over je artikelen en je merk. Een alternatief: integreer een bloggedeelte in je website, waar je artikels over je producten publiceert.

Zorg bijvoorbeeld voor inspiratie, als je koffers en reisaccessoires verkoopt. Deel artikels over reisbestemmingen, die je bezoekers doen dromen! Of geef praktische tips, zoals welke spullen in de handbagage mogen zitten als je het vliegtuig neemt.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

4. Gebruik eventueel video’s om producten te promoten

Video’s zijn ook handig om je klanten van uitleg te voorzien. Van een tutorial tot een korte presentatie: de opties zijn talrijk. Het voordeel is dat je filmpjes ook via allerlei kanalen, zoals de sociale media, kunt verspreiden. Een video is bij voorkeur niet lang en legt helder uit wat een klant wil weten.

Let er wel op dat het filmpje er professioneel genoeg uitziet. Anders kan zo’n video een negatieve indruk opwekken.

Lees hier alles over hoe je video’s op je website gebruikt!


5. Maak je webshop responsief

Kort gezegd moet het even eenvoudig zijn om met je smartphone een bestelling te plaatsen, als met een computer. Zeker wanneer je als nieuwe ondernemer voor een eigen website gaat, zorg je er maar beter voor dat deze ook hierin meteen future proof is.

Een website of webshop die responsief is, past zich automatisch aan het medium van je bezoeker aan. De kans is trouwens groot dat je hoger in de zoekresultaten op Google zult verschijnen dankzij een responsieve website.

Lees hier hoe je aan een responsieve website begint!


6. Toon reviews van tevreden klanten

In een webshop is het niet gemakkelijk om het vertrouwen van je klanten te winnen. Ze hebben immers geen persoonlijk contact, dus groeien er al sneller twijfels over de producten die ze willen aankopen. Een succesvolle webshop maakt gebruik van reviews door tevreden klanten, die bij producten staan. Wanneer ze zien dat anderen een heel positieve ervaring met een product hebben, zullen ze dat laatste duwtje krijgen om de aankoop te finaliseren.

Uiteindelijk mag je gerust uitpakken met positieve ervaringen van klanten. Mocht er toch eens een negatieve review verschijnen, probeer dan meteen te antwoorden. Zo toon je aan andere klanten dat je wel degelijk begaan bent met wat mensen van je producten vinden.


7. Gebruik de sociale media

Hoe overtuig je klanten dan om je webshop te bezoeken? Daar bestaan heel wat manieren voor, maar natuurlijk mag je de sociale media niet vergeten. Zorg dat jouw zaak zeker een pagina op de belangrijkste platformen heeft. Langs deze weg kan je links naar producten verspreiden en eventueel ook betalend reclame maken.

En ben je nog maar pas gestart en heb je nog geen budget voor marketing liggen? Ook dan zijn er ook voldoende gratis mogelijkheden op de sociale media.

Ga zeker na wanneer je doelpubliek actief is op bijvoorbeeld Facebook, en op welk moment van de dag ze het vaakst geneigd zijn om te kopen. Dat is uiteraard het ogenblik waarop je de sociale media het meest moet inzetten.


8. Zet advertenties in op Google

Reclame via Google is nog een goede manier om meer klanten te bereiken. Je kunt er tegen betaling bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw product op de eerste plaats verschijnt wanneer iemand er op Google naar zoekt. Dit is heel doeltreffend, maar bijgevolg ook niet goedkoop. Al is het zeker een nuttige investering om je webshop bij een reeds geïnteresseerd publiek te verspreiden.


9. Lanceer regelmatig acties

Waar je ook adverteert, je moet mensen een reden geven om naar je webshop te komen. En dat doe je net als in een fysieke winkel het best met speciale acties.

Doe bijvoorbeeld een lanceringsactie of plaats tijdelijk een bepaald product in promotie. Of door klanten bij aankoop iets cadeau te geven. Op die manier creëer je op de sociale media wat buzz rond je webshop en zal het aantal bezoekers zeker stijgen.

En ben je net gestart met je bedrijf? Dan is een lanceringsaanbod een goed idee.


10. Laat klanten kiezen hoe ze online betalen

Potentiële klanten zullen je webshop automatisch meer vertrouwen wanneer ze kunnen kiezen hoe ze online betalen. Sommige manieren van betalen beschermen de gebruiker ook tegen fraude. Zorg dus dat het mogelijk is om bijvoorbeeld met Maestro, Visa, Mastercard en PayPal te betalen. Lijst de opties van online betalen gemakshalve op wanneer klanten naar de kassa doorklikken.


11. Maak duidelijk dat de gegevens van je klanten veilig zijn

Niet alleen is het online moeilijker om het vertrouwen van je potentiële klanten te winnen, hun wantrouwen zal automatisch iets ook groter zijn. Zeker als je een nieuwe, relatief onbekende webshop hebt laten maken. Zo was er al veel te doen rond de bescherming van je persoonlijke gegevens die je op een website deelt.

Maak daarom expliciet duidelijk dat je klanten zich hier geen zorgen over hoeven te maken. Zeker betaalgegevens moeten goed beschermd zijn.

Deze informatie deel je in de privacy policy van je webshop, dus geef die zeker een mooie plaats. En gebruik bij voorkeur logo’s die duidelijk maken dat je webshop veilig is, inclusief het online betalen.


12. Zorg dat klanten gemakkelijk contact kunnen opnemen

In jouw webwinkel is er geen verkoper die potentiële klanten even kunnen aanspreken. Dus is het belangrijk dat ze met vragen of problemen gemakkelijk contact kunnen opnemen en snel een antwoord krijgen. Dat doe je in de eerste plaats door je contactgegevens samen met een formulier te plaatsen, dat je ook een prominente plaats op je website geeft. Iets wat eens zo cruciaal is wanneer je pas gestart bent met je zaak en nog niet zo bekend bent.

Als bezoekers gemakkelijk contact met je kunnen opnemen, stelt dat hen al erg gerust. Het is zeker een troef als klanten je gemakkelijk kunnen bellen, maar je kunt ook een live-chat voorzien. Hoe langer klanten moeten wachten, hoe sneller ze zullen afhaken. Bovendien wordt ook een webshop op deze manier veel persoonlijker.


13. Zorg dat (twijfelende) potentiële klanten terugkeren

Wanneer klanten toch wegklikken voor ze een product aankopen, kan je maar weinig doen. Dat zijn klanten die nog twijfelen en in de meeste gevallen zullen ze niet meteen tot een aankoop overgaan. Als je de webshop goed hebt laten maken, zal hun mening over jouw zaak in elk geval positief zijn. Daardoor groeit de kans dat ze zullen terugkeren.

Als mensen al eens iets gekocht hebben, moet je hen als belangrijke, potentiële kopers beschouwen. Dan zou je hen per e-mail nog eens kunnen contacteren met nieuwe deals en producten. Overdrijf daar natuurlijk niet mee, want je wil niet dat klanten je webshop als vervelend gaan beschouwen. Voor dit soort nieuwsbrieven bestaan handige programma’s zoals Mailchimp.


Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar