Filter op onderwerp

Meestgestelde vragen over online verficatie

Proximus wil jouw identiteit verifiëren om meerdere redenen:

  • om de door jou gevraagde diensten te kunnen bieden. Proximus moet zijn klanten correct kunnen identificeren om een contractuele relatie aan te gaan, de klant de diensten te verlenen, de dienst uiteindelijk fysiek te installeren, de klanten te factureren en de klanten te contacteren voor alle klantenadministratiedoeleinden
  • om fraude, phishing en identiteitsdiefstal te bestrijden (iemand doet zich voor als jou en koopt een product in jouw naam). Proximus wil voorkomen dat valse identiteiten of gebruikt worden om diensten te bestellen die nooit betaald zullen worden, maar Proximus wilt je ook beschermen tegen misbruik van je identiteit en het slachtoffer worden als iemand met slechte bedoelingen producten of diensten probeert te bestellen in jouw naam. Daarom is de identificatie zo'n grondig proces
  • om, zoals alle aanbieders van elektronische communicatiediensten, te voldoen aan de wettelijke verplichting om de klanten te identificeren voor de gerechtelijke en andere bevoegde autoriteiten. Proximus heeft, net als alle andere aanbieders van elektronische communicatiediensten, de wettelijke verplichting om zijn klanten te identificeren. Dit staat in de Wet elektronische communicatie van 13 juni 2005 en in de koninklijke besluiten van 19 september 2013 en 27 november 2016. Proximus heeft de wettelijke verplichting om jouw rijksregisternummer te registreren in een aparte databank die moet worden bewaard voor de bevoegde autoriteiten. . Proximus zelf mag jouw rijksregisternummer niet gebruiken
  • een database van goede kwaliteit hebben om je op de hoogte te houden van de producten en diensten van Proximus via verschillende communicatiekanalen zoals e-mail, sms, telefoon, post, online- en tv-reclame. Proximus zal proberen zijn communicatie zoveel mogelijk aan te passen aan jouw persoonlijke behoeften, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Het nummer van je identiteitsbewijs helpt ons om jou uniek te identificeren in de klantendatabase en het creëren van dubbele accounts voor een en dezelfde klant te vermijden. Je hebt uiteraard het recht om het gebruik van jouw gegevens door Proximus te weigeren om je commerciële informatie toe te sturen. Je kan in deze FAQ meer informatie vinden over hoe je je moet afmelden voor dergelijke berichten

Je kan je identiteit op 3 manieren verifiëren:

  • De itsme-app gebruiken om je identiteit te valideren en je persoonlijke informatie te delen (je hebt een itsme-account nodig). Achter de schermen, zal itsme, Proximus veilig de minimale data bezorgen die nodig is om je te identificeren
  • Het delen van de gegevens van je eID-kaart via een kaartlezer (je hebt een eID-kaartlezer nodig en een laptop waarop je specifieke software kan installeren). Door deze specifieke software die je moet instaleren, zal Proximus alleen de data ontvangen die nodig is om je te identificeren
  • Je maakt een foto van je identiteitsbewijs en onze technologie leest en haalt de gegevens op (je hebt een apparaat met camera nodig en je identiteitsbewijs nodig). De data op je identiteitskaart gaat automatisch worden gelezen en alleen de nodige informatie gaat gebruikt worden

De beeldherkenningssoftware kan de tekst en de relevante informatie uit je ID halen. Tegelijkertijd wordt er een controle uitgevoerd om nep, nagemaakte of verlopen documenten uit te sluiten. Als deze controles een positief resultaat hebben, kan je doorgaan met je bestelling. De foto van je identificatiedocument wordt correct verwijderd onmiddellijk nadat de identiteitsverificatie heeft plaatsgevonden

De volgende identificatiegegevens worden opgehaald: naam, voornaam, geboortedatum, geslacht, adres, documentnummer en geldigheidsduur. Deze gegevens worden gebruikt voor alles dat wordt uitgelegd in de vraag: Waarom moet ik mijn identiteit verifiëren? Proximus heeft de wettelijke verplichting om ook je rijksregister van je eID-kaart te halen voor de bevoegde gerechtelijke en andere autoriteiten. Proximus mag en zal je rijksregisternummer niet voor eigen doeleinden gebruiken

Jow gegevens worden door Proximus verzameld en gebruikt voor de doeleinden die worden uitgelegd in de vraag "Waarom moet ik mijn identiteit verifiëren?". In sommige gevallen kunnen jouw gegevens onder voorwaarden worden gedeeld met derden. Meer informatie hierover vind je in het privacybeleid van Proximus

Uw identiteitsbewijs wordt niet langer bewaard dan nodig is voor de validatie ervan. Na het validatieproces wordt uw Belgische identiteitsbewijs verwijderd. De opgevraagde identificatiegegevens kunnen worden bewaard tot maximaal 10 jaar nadat u geen Proximus-klant meer bent. U kunt meer lezen in het privacybeleid van Proximus.

De verschillende identificatiemethoden vergen slechts enkele stappen en je identiteit wordt onmiddellijk en automatisch gevalideerd zodra de stappen zijn voltooid Wanneer je identiteit niet automatisch kan worden geverifieerd (dit kan alleen gebeuren in enkele gevallen waarin de foto niet voldoende kwaliteit heeft of het document de authenticiteitscontroles niet doorstaat), moeten we doorgaan met handmatige verificatie. Dit proces kan 10 minuten tot een dag duren. Wil je niet wachten? Je kan de winkelwagen met de geselecteerde producten naar je e-mail sturen en Proximus zal je op de hoogte stellen zodra de verificatie is voltooid. Daarna wordt je doorgestuurd om de laatste stappen van je aankoop te voltooien

Wij aanvaarden de volgende documenten als identiteitsbewijs:

  • De Eid-kaart voor Belgische onderdanen
  • De eID-kaart voor buitenlanders (niet-EU-onderdanen die in België verblijven en ingeschreven zijn in het buitenlandse bevolkingsregister)

Je kan in onze winkels een product of dienst kopen met een geldig identiteitsbewijs (Europees identiteitsbewijs of internationaal paspoort). Als je document niet werd afgegeven door de Belgische autoriteiten, heb je ook een bewijs nodig dat je in België woont (bv. een arbeidsovereenkomst of badge, studentenkaart of inschrijvingsdocument in een onderwijsinstelling in België)

Als je eID is gestolen, verloren of verlopen is kan je naar de winkel komen met een Annex12 (een officieel document dat bevestigt dat je eID is verlopen en dat je wacht op de verlenging) of met je Belgische paspoort

Je kan de aankoop niet voltooien en je wordt gevraagd het opnieuw te proberen met dezelfde methode of je te identificeren met een andere methode. We nodigen je uit om een van onze Proximus Shops te bezoeken.

Wil je via de webshop een gsm-abonnement of een gezamenlijk aanbod voor iemand anders kopen, zorg dan dat je toegang hebt tot zijn fysieke eID-kaart.

  • Je bent de rechtmatige - en enige - houder van het document en de persoonlijke gegevens die je deelt
  • Elk stukje informatie dat je ons verstrekt, is 100% nauwkeurigs

  • Je wilt je identificeren door foto's van je document te maken, maar je hebt geen camera op jelaptop? Maak je geen zorgen, je kan foto's maken met je gsm via de sms-link of de QR-code op het scherm
  • Als je een foto probeert in te dienen met een mobiel apparaat, heeft je browser mogelijk toestemming nodig voor toegang tot je camera. Mogelijk moet je de pagina ook vernieuwen nadat je de camera toestemming hebt gegeven
  • Zorg voor bestanden van hoge kwaliteit. Maak foto's in een goed verlichte kamer en pas de informatie binnen de aangegeven regels. Zorg ervoor dat de afbeelding niet wazig of donker is
  • Voeg foto's toe van een origineel (niet gefotokopieerd) en onbeschadigd identiteitsbewijs. Als de ID twee kanten heeft, zorg er dan voor dat je elke kant invoert: een van de voorkant en een van de achterkant

Je hebt het recht op inzage, correctie, overdracht en verwijdering van jouw gegevens. Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van je gegevens voor marketingdoeleinden. Al je rechten als betrokkene en hoe je ze kan uitoefenen, wordt beschreven in het privacybeleid van Proximus

  • De beste manier om je af te melden voor het Proximus-nieuws over producten, diensten en promoties, is via MyProximus. Hier kan je je keuze per communicatiekanaal aanduiden. Als je bijvoorbeeld geen sms-berichten van Proximus wilt ontvangen, maar alleen e-mails kan je dat aangeven op MyProximus. Ga op onze website www.proximus.be naar MyProximus en log in met je wachtwoord. Eens je ingelogd bent ga je naar de rubriek "Mijn account" en vervolgens naar "Mijn privacy", waar je je privacyvoorkeuren kan instellen/wijzigen. In hetzelfde gedeelte, onder "Mijn meldingen", kunt u ook aangeven via welke communicatiekanalen we al dan niet contact met u opnemen. Als je nog geen toegang hebt tot MyProximus, volg dan de instructies die daar staan om een MyProximus-account aan te maken. Indien je geen internettoegang hebt, kan je bellen naar de klantenservice via 0800 55800.
  • In het privacybeleid van Proximus, vind je alle informatie over jouw rechten en hoe je ze bij Proximus kunt uitoefenen

Ja, Proximus heeft iemand voor gegevensbescherming. De Gegevensbescherming officer is bereikbaar via:

E-mail: privacy@proximus.com
Adres: Koning Albert II-laan 27,
1030 Brussel
Webformulier

Reset
Filter

Filter op onderwerp

Documentatie

Veiligheid van online verificatie

Afmelden

Problemen met bevestigen identiteit

Verifieer mijn identiteit

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze:

  • Bel ons op 0800 22 011(optie “Klant worden”)

  • We bellen je terug

    We bellen je terugmomenteel niet beschikbaar

  • Chat met ons via deze site

    Chat met ons via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar