Retail dashboard biedt helikopterkijk op uw (potentiële) klanten

Gepubliceerd op 08/12/2020 in Oplossingen & diensten

Retail dashboard biedt helikopterkijk op uw (potentiële) klanten

In snel veranderende tijden vormt diepgravend klanteninzicht voor elke onderneming een cruciale succesfactor. Het retail dashboard groepeert, analyseert en visualiseert gegevens uit databronnen, waardoor u onderbouwde beslissingen kan nemen.

Proximus reikt de retailers innovatieve oplossingen aan om hun bestaande en potentiële klanten beter te leren kennen. “Met de geanonimiseerde en geaggregeerde locatiegegevens die het Proximus-netwerk capteert, verneemt bv. een retailer hoeveel mensen zich in en om de winkel bevinden”, Die data verrijken we o.a. met relevante socio-demografische gegevens, info over de klant en van externe databronnen.” vertelt Joke Tisaun, IoT Solution Manager bij Proximus. “IoT-toepassingen en wifitellers bieden dan weer een gedetailleerd beeld van de klantbewegingen in de winkel.”

“De kracht van het retail dashboard schuilt in het samenbrengen van deze data, om die te analyseren en te interpreteren,” gaat Joke verder. “Het retail dashboard creëert zo een panoramisch overzicht van bestaande en potentiële klanten. Dankzij een toegankelijke en gebruiksvriendelijke visualisatie verwerft de onderneming snel en efficiënt de nodige inzichten om strategische beslissingen te nemen en de relatie met de klant sterker te maken.”

De informatie uit het retail dashboard draagt bij tot een onderbouwde en strategische besluitvorming voor ondernemingen.

Joke Tisaun, IoT Solution Manager bij Proximus

author

De praktijkvoorbeelden tonen het aan: onder meer voor het opstellen van klantenprofielen, de (her)allocatie van winkels, meer gerichte marketingcampagnes en het vergelijken van locaties draagt het retail dashboard bij tot een gerichte besluitvorming.

1. Belgisch shoppingcenter

Een toonaangevend Belgisch shoppingcenter schakelde Proximus in om de marketingstrategieën te optimaliseren en de klantenprofilering te verfijnen. Met het retail dashboard slaagt de marketingafdeling er nu in om specifieke doelgroepen te lokaliseren en er de marketingcampagnes op af te stemmen.

Achteraf bekijkt het shoppingcenter in het retail dashboard of de campagne voor een grotere toestroom binnen de beoogde doelgroepen heeft gezorgd. Het shoppingcenter slaagt er zo in om de marketingbudgetten efficiënter aan te wenden. Daarnaast identificeert het klanteninzichten op langere termijn. Dankzij het retail dashboard analyseerde men de impact van lockdownversoepelingen op de bezoekersstromen om er later beter op in te spelen.

Krijg een beter inzicht in in-store klantgegevens

Download het retail e-book Nieuw venster

2. NMBS

NMBS zocht naar een manier om de drukte in stations, op treinen en trajecten tussen twee locaties beter te monitoren. In station Brussel Zuid bewijzen de gegeneerde data in het retail dashboard alvast hun nut voor verschillende stakeholders. Het stationsdepartement krijgt inzicht in de verhouding tussen het aantal stationsbezoekers en het aantal mensen in de winkels. Concessiehouders kunnen op basis van de gegevens acties op poten zetten om meer klanten aan te trekken.

NMBS stelt aan de hand van het dashboard vast wanneer een grotere mensenspreiding binnen de stations aangewezen is om passagiersflows te optimaliseren. Het platform opent de weg naar een verfijnde transport- en capaciteitsplanning in functie van het aantal reizigers. Tot slot geeft het retail dashboard ook aan wanneer de roltrappen een onderhoudsbeurt nodig hebben.

Innovation Lab van NMBS experimenteert met data analyse en AI

Interview met Stefan Costeur, Head of Innovation Lab

3. Future of Shopping

In de Stadsfeestzaal op de Meir in Antwerpen opent The Future of ShoppingNieuw venster. Retailers stellen er innovatieve winkelformules en vernieuwende diensten voor. Initiatiefnemer RetailDetailNieuw venster gaat er na hoe data-analyse de shopbeleving van de klant kan optimaliseren.

The Future of Shopping stelt aan de hand van het retail dashboard vast wie er wanneer over de vloer komt en welk profiel de bezoekers hebben. Data-analyse geeft ook aan waar de klant zich het vaakst bevindt en waar er doorgaans weinig bedrijvigheid is. Die informatie leert de uitbater waar hij zijn publiciteitsboodschappen best plaatst, aan welke doelgroep hij ze best richt en hoe hij zijn winkeloppervlakte best benut. Benchmarking biedt daarnaast de mogelijkheid om na te gaan hoe de winkellocatie scoort ten opzichte van concurrenten of andere filialen.

Maakt service in retail vandaag minder het verschil?

De visie van retailexpert Jorg Snoeck

Joke Tisaun is sinds ruim drie jaar IoT Soluton Manager bij Proximus. Ze helpt retailers vanuit die rol om een maximaal voordeel te halen uit IoT en data-analyse.

Wil u uw klanten de beste winkelervaring bieden?

Bekijk onze digitale oplossingen

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts

Blog topics