Hoe ziet de winkel er in de toekomst uit? 5 concepten

Gepubliceerd op 08/12/2020 in Inspireren

Grote merken bepalen niet langer wat we kopen. De consument neemt zelf het heft in handen. Dat effent het pad voor vernieuwende retailconcepten. ‘The Future of Shopping’, een laboratorium voor de retailer, biedt in Antwerpen een blik op de winkel van de toekomst.

Hoe ziet de winkel er in de toekomst uit? 5 concepten

Het aankopen van grote hoeveelheden, om die daarna over zoveel mogelijk winkelpunten te verdelen en te verkopen, behoort volgens retailexpert Jorg Snoeck tot de verleden tijd. “Dat ‘one size fits all’-model werkt niet meer. We evolueren naar een technologische wereld. Wie vasthoudt aan oude patronen, geraakt in problemen.”

Hoe die toekomst er mogelijk uitziet, ontdekt u in Antwerpen. In de Stadsfeestzaal op de Meir opent ‘The Future of Shopping’: een laboratorium voor retailers in B2B en B2C. Bezoekers maken er kennis met toekomstgerichte concepten, die inspelen op de evoluties binnen het retaillandschap.

1. Customer analytics

Met het anoniem verzamelen van gegevens over de klanten, kan de winkelier nauwgezet opvolgen wie wanneer een winkel bezoekt. Dat vertaalt zich in een retail dashboard waarmee hij gefundeerde beslissingen kan nemen en doorvoeren. Stelt de winkelier bijvoorbeeld vast dat de shop op vaste momenten meer jongeren aantrekt? Dan stemt hij daar de muziek en de videowalls op af.

Retail dashboard

In snel veranderende tijden vormt diepgravend klanteninzicht voor elke oganisatie een cruciale succesfactor. Het retail dashboard groepeert, analyseert en visualiseert gegevens uit databronnen, waardoor ondernemers onderbouwde beslissingen kunnen nemen.

2. The Living House

In The Living House is er zowel een badkamerbouwer, als een keukenontwerper en een vloerspecialist. De klant stelt aan de hand van hun advies zijn droominterieur samen. De verschillende merken en bedrijven bundelen zo de krachten om een totaalinterieur op maat te co-creëren.

The Living House maakt gebruik van technologische visualisaties en augmented reality om het droominterieur te visualiseren. De bezoeker bladert bijvoorbeeld met behulp van virtuele handen door de digitale catalogi om zijn inrichting te personaliseren.

3. Electronic Shelf Labeling

Winkelrekken en automaten zijn uitgerust met electronic shelf labeling of digitale prijsindicaties. Zo kan de winkelier de prijs snel en vanop afstand aanpassen. Een voorbeeld: de prijs van een product daalt naarmate de houdbaarheid van een product haar einde nadert. De consument kiest zelf het ideale aankoopmoment: hoe langer hij wacht, hoe goedkoper. Maar ook: hoe groter de kans dat iemand anders hem voor is.

Gedimat La Vallée, handelaar in bouwmaterialen, liet zijn 900 m² grote magazijn uitrusten met Electronic Shelf Labeling (ESL)

Lees het verhaal

4. Digital- & mobile-enabled store staff

Devices helpen de service naar de klant te verbeteren. Ligt de juiste maat van een kledingstuk niet meer in de rekken? Dan kan het personeel via een tablet opzoeken of ze de juiste maat nog in stock hebben.

Ook om personeel aan te trekken en op te leiden kunnen digitale tools helpen. Denk daarbij onder meer aan tutorials: filmpjes die bepaalde acties of vaardigheden aanschouwelijk maken. Wie die instructievideo’s heeft gevolgd, is klaar voor een volgende stap binnen zijn sollicitatie- of werktraject.

5. Citchen

Op familiefeesten bood je vroeger de keuze tussen vlees en vis. Vandaag komen daar glutenvrij, vegan, vegetarisch, halal en tal van andere varianten bij. Die ‘blurring’ en hyperpersonalisatie wordt vertaald in Citchen.

Citchen is zowel een cateringbedrijf als een culinaire academie. De consument ziet de chefs live aan het werk. Hij kiest om de gerechten ter plaatse te eten, om die thuis zelf te maken of ze te laten leveren.

Ontdek The Future of ShoppingNieuw venster

Wil u uw klanten de beste winkelervaring bieden?

Bekijk onze digitale oplossingen

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One