×
×

Nieuwe opportuniteiten voor Belgische e-commerce

door Perspective magazineInspireren20/12/2016

Nieuwe opportuniteiten voor Belgische e-commerce

Comments

De Belgische e-commerce heeft lang achterop gelopen. Vandaag lijkt hij het echter beter dan ooit te doen. Maar klopt dat wel? En wat zijn de uitdagingen voor de toekomst? We legden ons oor te luister bij drie ervaringsdeskundigen

Bijna drie kwart van de Belgen shopt vandaag online. Dat staat in de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor de Belgische vereniging van de bedrijven actief in de online verkoop. In de eerste helft van 2016 hebben we met z’n allen 4,5 miljard euro online uitgegeven aan 19,9 miljoen aankopen, een toename van 3%. Online aankopen vertegenwoordigen daarmee 16% van alle bestedingen. Kijken we naar diensten, dan slokt online zelfs 63% van alle diensten op. De Belgische e-commerce lijkt dus volop te bloeien. 

Nathalie Sintobin, CEO van Frucon²

“Het wordt de komende jaren vooral een kwestie van innoveren en meerwaarde creëren.”

Nog niet zo gek lang geleden stond e-commerce in België nochtans in zijn kinderschoenen, zegt Nathalie Sintonbin, CEO van Frucon² en vrouwelijke onderneemster van het jaar. Al sinds het prille internetbegin lanceert en ondersteunt Frucon² de e-commerce van grote internationale spelers als Samsonite en Godiva. “België was pas rijp voor e-commerce rond het jaar 2013. Ervoor was er hier absoluut geen wil om online te kopen noch te verkopen. Belgen zijn van nature conservatief. In Nederland zeiden ze gewoon: ok, we nemen de markt zoals hij is, zolang ze maar kopen. 
Daardoor hebben ze daar een voorsprong van vijf jaar kunnen nemen. In de UK en zeker de VS zelfs nog veel meer. Of we die achterstand intussen hebben ingehaald? Volgens mij lukt ons dat nooit meer. Neem nu bijvoorbeeld het veel aangehaalde argument van onze unieke talenknobbel. In Nederland en Duitsland zijn ze in sneltempo cursussen Frans aan hun medewerkers aan het geven, en huren ze zelfs Franse medewerkers in. Ook ons logistieke voordeel als klein landje in het centrum van Europa spelen we stilaan kwijt. Maar in tijden van schaarste moet je creatief uit de hoek komen. En dat kunnen wij Belgen dan weer wél als geen ander. Het zal de komende jaren dus vooral een kwestie zijn van digitaal te innoveren en meerwaarde te creëren met een topservice waaraan de consument niet kan weerstaan.”


Peter Grypdonck, CEO van Vente-Exclusive

“We slagen er steeds beter in om de juiste consument op het juiste ogenblik aan te spreken.”

In het vorige decennium, toen Belgische bedrijven hun producten nog volop van het internet probeerden wég te houden, verdiende Peter Grypdonck zijn strepen al bij eBay. Vandaag is hij de CEO van Vente-Exclusive.com, een van de grootste online spelers in de Belgische modewereld. Hij ziet vooral mooie opportuniteiten liggen in de nabije toekomst. “De aandacht voor mobile is intussen wat afgenomen maar voor onze business blijft het zeer belangrijk. Momenteel verloopt bijna 50% van onze traffic via mobiele apparaten en de groei zal alleen maar toenemen. Die evolutie volgen we ook op de voet, want mobiel gaan consumenten helemaal anders om met je merk dan op de desktop. 

Daarnaast zit er ook een grote uitdaging in het doorgedreven personaliseren van de gebruikerservaring. Succesvolle partijen slagen er dankzij digitale marketingstrategieën, CRM en analyses van surfgedrag steeds beter in om de juiste consument op het juiste ogenblik de juiste aanbiedingen te presenteren. E-commerce is een vorm van verkopen en dus geldt in onze markt al evenzeer dat je enkel het verschil kan maken als je je kan onderscheiden van je concurrenten. In alles wat we ontwikkelen komt de klant op de eerste plaats. Daar hebben we van bij de start op ingezet en het blijft ook onze topprioriteit.”

Jo Vandebergh, CEO van Bringme

“Het grote probleem van e-commerce is de logistieke kost.”

Het Belgische technologiebedrijf Bringme bouwt een nieuw serviceplatform dat het voor consumenten makkelijk maakt pakketjes te ontvangen waar en wanneer het hen goed uitkomt. Ook pakketjes retourneren of verzenden is mogelijk. CEO Jo Vandebergh ziet dan ook vooral een logistieke uitdaging voor de e-commercesector: “Het grote probleem van de e-commerce is de logistieke kost. Wist je dat 50% van de logistieke kosten vandaag in the last mile zitten? Aanbieders zoeken daarom naar een oplossing om die laatste mijl te optimaliseren. 

Bringme zorgt er enerzijds voor dat de koerier die laatste mijl geen tweede of derde keer moet afleggen omdat niemand de deur heeft opengedaan. En anderzijds wordt er altijd gebundeld geleverd op één plek, wat zelfs nog meer ritten uitspaart. Momenteel wordt er in de e-commercesector ook opmerkelijk veel kapitaal geïnvesteerd in initiatieven die food delivery ondersteunen. Niet alleen bereide maaltijden, maar ook de ingrediënten om maaltijden zelf klaar te maken. Vandaag heeft de levering van boodschappen aan huis een marktaandeel van amper 0,9% van de totale boodschappenmarkt. Geen enkele betekenis dus. Maar die nieuwe initiatieven zouden wel eens de sleutel kunnen worden om die markt open te breken. Wie in de voedingssector
actief is, springt best nu al op die kar.”

Meer info?

Voor meer informatie kunt u terecht bij BeCommerce (www.becommerce.be)

Meer nieuws over:

  • E-commerce

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons