Hoe maak je een financieel plan?

Gepubliceerd op 05/09/2022 in Start Like A Pro

Wat is een financieel plan en hoe begin je daar nu juist aan? We leggen je precies uit wat je wil weten en welke stappen je moet zetten om een financieel plan te maken.

Hoe maak je een financieel plan?

Een financieel plan is een onderdeel van jouw algemene businessplan. Bij het starten van je eigen zaak is het belangrijk een nuchtere analyse te maken van je financiën. Eigenlijk heeft een degelijk financieel plan hetzelfde doel als een simpel haalbaarheidsonderzoek: je test de haalbaarheid van je onderneming en schept duidelijkheid in je geldzaken. Hoeveel budget heb je nodig om je ideeën te realiseren? Welke inkomsten moet je genereren? Wat zijn de verwachte kosten of opbrengsten? En zal je zaak uiteindelijk wel rendabel zijn?

Uit het financieel plan kan blijken dat je het idee een beetje moet bijsturen of dat je een aantal zaken moet aanpassen om rendabel te zijn. De informatie is dus in de eerste plaats erg nuttig voor jezelf. Maar gewapend met een goed plan sta je ook veel sterker in de onderhandelingen met partners of leveranciers.


Wanneer moet ik een financieel plan opstellen?

Een financieel plan is een handig kompas dat je koers aangeeft in een oceaan van inkomsten en uitgaven. Maar in sommige gevallen is het gewoon ook wettelijk verplicht. Als je een NV (Naamloze vennootschap), een BV (Besloten Vennootschap) of een CV (Coöperatieve Vennootschap) wil oprichten, is een financieel plan veel meer dan een aanrader, het is een noodzaak. Als je een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid wil oprichten, moet je je financieel plan verplicht neerleggen bij de notaris.

Mocht je onderneming binnen de drie jaar na oprichting failliet gaan, kan het plan worden opgevraagd. Als dan blijkt dat je te weinig startkapitaal hebt voorzien voor je ambitieuze plannen, kan je als vennoot toch persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Ook de andere vennoten trouwens.


Hoe maak ik een goed financieel plan?

Een financieel plan uitwerken en de haalbaarheid van je onderneming testen, gebeurt in verschillende stapjes. Zorg er voor dat je met realistische informatie werkt. We weten dat de verleiding héél groot is om je financieel plan bij te schaven tot de perfectie (lees: tot een positief resultaat). Maar zo schiet je in je eigen voet, want je hebt geen objectief beeld meer van je vennootschap. Vertrouw altijd je cijfers. Want zoals je weet, liegen ze nooit.

Een financieel plan omvat verschillende onderdelen, zoals:

1. Een investeringsplan:

In een investeringsplan bereken je eerst welk kapitaal je nodig hebt voor de opstart van je onderneming. Dat zijn kosten die je maakt nog voor je eerste klant. Dat kan bijvoorbeeld de aankoop of huur van een pand zij of de aankoop van machines en grondstoffen voor je productie.

2. Een financieringsplan:

In het financieringsplan toon je aan hoe je de investeringen gaat betalen. Je moet dus kunnen bewijzen dat je voldoende kapitaalkrachtig bent, zowel op basis van eigen inbreng als via externe middelen zoals een lening bij de bank of potentiële investeerders. Stel jezelf de volgende vragen om dit onderdeel van je financieel plan op te stellen:

  • Hoeveel geld heb je nodig om je zaak te starten?
  • Welke investeringen moet je maken?
  • Wat is je inbreng aan eigen middelen?
  • Welk kapitaal ga je zoeken bij anderen?
  • Op welke steunmaatregelen kan je een beroep doen?
  • Heb je hiermee voldoende bedrijfskapitaal en financiering?

Wist je dat je als startende ondernemer, onder bepaalde voorwaarden, recht hebt op subsidies van de Vlaamse Overheid? Een overzicht van de verschillende subsidies kan je terugvinden op vlaio.be.

3. Een resultatenrekening:

In je resultatenrekening maak je een overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven en overschotten per maand. Het is belangrijk om na te denken over de maandelijkse vaste kosten die je zal hebben en welk loon je jezelf wil uitkeren. Op basis van de resultatenrekening weet je hoeveel cash je beschikbaar moet houden en hoe groot je omzet moet zijn om de kosten te dekken.

Draait je bedrijf break-even, dan maak je geen winst en geen verlies. Gaat je omzet hoger dan break-even, dan maak je winst. Wees altijd realistisch in je berekeningen, je zal niet al je werkuren kunnen factureren. Soms moet je namelijk werken aan je bedrijf, in plaats van in je bedrijf.

4. Een overzicht van de cashflow:

De inkomsten en uitgaven in je bedrijf zullen niet altijd hetzelfde zijn, het kan verschillen van maand tot maand. Daarom is het interessant een cashflow-overzicht te maken met een maandelijks overzicht van van alle factoren die je inkomsten en uitgaven beïnvloeden. Zo krijg je een duidelijk beeld van waar mogelijke tekorten kunnen zitten en waarom dat zo is.

Een financieel plan is flexibel en verandert na verloop van tijd. Het is dus belangrijk om het regelmatig bij te stellen, bijvoorbeeld binnen de 3 jaar, al dan niet met behulp van een professional, zoals je boekhouder.


Met Business Flex stel je een pack samen op maat van je zaak en voeg je dus enkel de producten toe die je echt nodig hebt. Met de inbegrepen exclusieve klantenservice geniet je van een vlotte, persoonlijke en professionele service: stel je vraag slechts 1 keer, een expert zorgt voor de verdere opvolging. We bezorgen je ook een professioneel e-mail adres. Zelfs tv op al je schermen is inbegrepen, met ruim 80 zenders en toegang tot de Proximus Pickx-app.

Ontdek Business Flex nu!

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro