6 elementen die niet mogen ontbreken op een horecawebsite

Gepubliceerd op 26/08/2020 in Tech, tips & tricks

Als je een restaurant of een andere zaak in de horeca hebt, dan is je website je beste kanaal om klanten te bereiken. Veel mensen nemen om praktische redenen graag op voorhand een kijkje naar wat je hen te bieden hebt. Natuurlijk wordt het nog beter wanneer ze meteen een tafel kunnen reserveren. Dit zijn daarom zes elementen die niet mogen ontbreken op jouw horecawebsite.

6 elementen die niet mogen ontbreken op een horecawebsite

Een brasserie, een restaurant, een hotel, … Iedere horecazaak heeft nood aan een goede website. Het is het uitstalraam van wat je bezoekers mogen verwachten. In de eerste plaats omdat klanten zelf via het internet op zoek gaan naar een plekje om te eten of te logeren. Daarom geven we een overzicht van enkele elementen die je website moet hebben om meer klanten te bereiken:

1. De meest essentiële informatie

In eerste instantie moet je natuurlijk je website bouwen of laten bouwen. Hierover hebben we in een aparte blog alle nuttige tips verzameld. Je website moet er altijd aantrekkelijk uitzien, dus loont het misschien wel de moeite om voor een betaalde oplossing te kiezen. Ook over de voor- en nadelen van een gratis website lees je alles in deze blog.

Zorg er ook best voor dat je website ‘responsive’ is. Wat betekent dat? In dit geval zal je website zich probleemloos aanpassen aan het apparaat dat je klanten gebruiken. Steeds meer mensen gebruiken immers hun smartphone of tablet om op het internet te surfen. Alles wat je daarover moet weten, lees je hier.

Van zodra de technische kant achter de rug is, moet je ervoor zorgen dat de website informatief sterk genoeg is. Ga ervan uit dat je klanten weinig tijd hebben om naar de benodigde info te zoeken, dus moet je de meest essentiële elementen over je café, restaurant of hotel prominent op je website plaatsen. Een overzicht:

  • De locatie: uiteraard mag dit niet ontbreken. Je klanten hebben een adres nodig om je zaak te bereiken. Meestal zoeken ze naar een locatie in de buurt van waar ze wonen, werken of op reis zijn. Maak het hen nog gemakkelijker door de plug-in van Google Maps aan je website toe te voegen. De naam van een straat zegt doorgaans niet veel, en op een kaartje zien je klanten meteen waar ze kunnen parkeren of welke bus of trein ze moeten nemen.
  • De kaart: als je een restaurant uitbaat, moeten je klanten vooral weten welk soort keuken ze mogen verwachten. Ga gerust nog een stapje verder door je volledige menukaart online aan te bieden. Zo hebben je klanten op voorhand de kans om een keuze te maken. Je wijnkaart delen is eveneens een goed idee. Denk er ook aan dat het gebruik van bioproducten of het aanbieden van vegetarische of vegan gerechten een troef is die je zeker moet uitspelen.
  • De tarieven: klanten weten graag wat ze zullen betalen voor een maaltijd in je zaak of voor een nachtje (met ontbijt) in je hotel. Zet er dus duidelijk bij wat het hen ongeveer zal kosten. Deel eventueel ook al mee welke betaalmiddelen in jouw zaak aanvaard worden.
  • Sfeerbeelden: het oog wil ook wat, deel dus zeker enkele foto’s van je zaak. Video’s zijn nog doeltreffender dan stilstaande beelden. In een restaurant kan je beelden delen van mooi opgemaakte tafeltjes of van de gerechten die je serveert. In een hotel willen gasten graag weten hoe hun kamer er zal uitzien.
  • Nuttige info: bovenop alles wat we al vermeld hebben, is er nog informatie die je zeker mag weergeven. Is je zaak bijvoorbeeld gemakkelijk toegankelijk voor mensen met een handicap? Is er gratis wifi? Heb je een terras, zodat klanten in de zomer buiten kunnen zitten? Hebben de kamers van je hotel airco? En vergeet natuurlijk de openingsuren van je zaak niet.
  • Contactpagina: tot slot moeten je klanten je gemakkelijk vragen kunnen stellen. Plaats daarom een duidelijke link naar je contactgegevens op je homepagina. Wat zeker niet mag ontbreken: je telefoonnummer, je e-mailadres, een link naar je pagina’s op de sociale media, en eventueel de mogelijkheid voor je klanten om zich voor een nieuwsbrief in te schrijven.

2. Een reservatietool

Hopelijk heb je met de informatie hierboven potentiële klanten overtuigd om voor jouw zaak te kiezen. Nu willen ze natuurlijk snel en gemakkelijk kunnen reserveren. Daarom mag een reservatietool niet ontbreken. Heel wat klanten zullen zelfs andere oorden opzoeken als ze geen mogelijkheid hebben om via je website een tafel of een kamer te reserveren.

Uiteindelijk is zo’n tool niet alleen voor je klanten erg praktisch, ook zelf zal je ervan profiteren. Je hoeft niet langer tientallen telefoontjes per dag op te nemen om reservaties van klanten vast te leggen. Ze zullen zelf meteen zien of er nog een tafeltje of een kamer vrij is. De tijd die je wint, kan je gebruiken om de huidige klanten in je zaak beter te bedienen.

Nog meer voordelen van een reservatietool en hoe je er eentje toevoegt? Dat lees je in deze blog!

3. Vergroot de zichtbaarheid van je website

De meeste klanten komen per ongeluk op je website terecht. Ze zijn op zoek naar een restaurant of een hotel, en met de juiste referenties kunnen ze niet naast jouw site kijken. Dat is voor de website van om het even welke zaak belangrijk, maar in de horeca heb je nog een extra voordeel. We overlopen je mogelijkheden:

  • Om gezien te worden, heb je content nodig. Een website waar nooit iets op verandert, doet het doorgaans niet zo goed. Natuurlijk kan je aan de info over je zaak niet veel aanpassen, maar heb je al eens aan een blog gedacht? Door af en toe een artikel te publiceren, toon je bovendien dat je een expert in je vak bent.
    Denk bijvoorbeeld aan een artikel over gastronomie. Als je de juiste keywords gebruikt, zal Google je belonen door je in de zoekresultaten te laten stijgen. Je deelt die teksten natuurlijk ook via Facebook, Twitter, LinkedIn of je nieuwsbrief.
  • Zorg goed voor je homepagina! Dat is de belangrijkste pagina van je website om potentiële klanten aan te trekken. Via Google zoeken mensen vaak naar een specifieke locatie voor een restaurant of hotel. Zorg dus dat de connectie tussen je zaak en je adres duidelijk vermeld staat.
  • Horecazaken hebben tot slot dus nog een extra voordeel: je kunt de website van je brasserie, restaurant of hotel delen via platformen zoals TripAdvisor. Heel veel klanten komen via Google op deze pagina’s terecht. Bijgevolg is dit het perfecte kanaal om hen door te verbinden naar je eigen website. Hier mogen je klanten ook korte recensies achterlaten. Zeker als je tevreden klanten hebt, is dit mooie reclame voor je zaak.

Meer weten over Google MyBusiness? Lees er hier alles over!


4. Toon de mening van tevreden klanten

Niet alleen via TripAdvisor kunnen bezoekers de mening van tevreden klanten lezen, je mag er gerust ook zelf mee uitpakken op de website van je horecazaak. Vroeger lag er vaak een groot boek aan de ingang/uitgang van een restaurant of hotel. Hier konden bezoekers hun mening of een dankwoordje noteren. Tegenwoordig doen ze dat allemaal online.

Geef klanten dus ook via je site de kans om hun mening over gerechten of de service te geven. De mooiste recensies deel je gewoon zelf prominent op je homepagina. Zo schep je een positief imago rond je zaak. Misschien is dit wel het laatste duwtje dat geïnteresseerde bezoekers nodig hebben om te reserven.


5. Vertel het verhaal van je zaak of chef

Maak de website van je zaak ook zo persoonlijk mogelijk. Zonder twijfel heb je een verhaal te vertellen. Misschien is een hotel al generaties lang in het bezit van je familie? Of wie weet is jouw restaurant een idee waar je jarenlang over hebt nagedacht. Voorzie dus zeker wat informatie over de geschiedenis van je zaak: de datum van oprichting, de evolutie, eventueel vorige eigenaars, etc.

Als je nog foto’s uit de oude doos hebt, mag je die natuurlijk ook delen. Deze pagina is zeker niet noodzakelijk voor een succesvolle website, maar je geeft klanten wel een reden om meer tijd op je site door te brengen. Mogelijk is die persoonlijke touch ook een extra motivatie om een tafeltje of een kamer te boeken.


6. Vraag je klanten om suggesties

Wanneer je klanten in je restaurant komen eten, kiezen ze op basis van een kaart die je zelf hebt samengesteld. Maar waarom zou je de rollen eens niet omdraaien? Voeg een plekje toe waar je klanten suggesties kunnen achterlaten. Gaande van een idee voor een gerecht tot manieren waarop je de service in je zaak kunt verbeteren.

Je hoeft deze commentaren niet allemaal te volgen, maar feedback van klanten zorgt er vaak wel voor dat je beter op de wensen van je cliënteel inspeelt. Het is ook goed voor je imago als je de indruk geeft naar het advies van je klanten te luisteren.


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

We schrijven zelfs je webteksten en voorzien veilige hosting op Belgische Proximus-servers. Behalve een domeinnaam krijg je ook een professioneel e-mailadres en een Google MyBusiness-pagina.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business