In het buitenland

Blijf zorgeloos verbonden, waar je ook gaat

Hou je kosten voorspelbaar tijdens het reizen

Binnen de EU

Er zijn geen roamingkosten wanneer je reist binnen landen die deel uitmaken van de Europese Unie. Je kan dus gewoon je mobiele abonnement gebruiken met dezelfde voorwaarden als in België!

Dit geldt ook voor Noorwegen, Liechtenstein en IJsland, maar ook voor Andorra, Gibraltar, Monaco en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn daar ook geen roamingkosten.
 

Buiten de EU

Geen ingewikkelde roamingopties of activeringen meer buiten de EU.

  • Geen installatie of activering nodig
  • Betaal alleen wanneer er gebruik is
  • Dezelfde voorwaarden als in België voor 24u

Een Daily Roaming Pass van € 4,92 of € 9,88 wordt automatisch geactiveerd voor 24 uur wanneer je:

  • belt, sms’t of mms’t naar België of het bezochte land
  • een oproep ontvangt vanuit om het even welk land
  • surft in het bezochte land

Hiermee kan je data, minuten en sms’en van jouw Belgische abonnement gedurende 24 uur in het bezochte land gebruiken.

Zolang je in het bezochte land reist zijn volgende zaken niet inbegrepen in de Daily Roaming Pass:

  • Oproepen naar andere landen dan België of het bezochte land
  • Sms-berichten verzonden naar andere landen dan België of het bezochte land

Voor sommige landen kunnen we geen goedkopere opties garanderen. Daar gelden nog steeds de locale roamingtarieven.

Andere vragen?

Voor klanten met een mobiel abonnement wordt de Daily Roaming Pass automatisch geactiveerd voor een periode van 24 uur zodra zij :

  • mobiele gegevens verbruiken in het bezochte land
  • bellen naar België of naar het bezochte land
  • een oproep ontvangen (ongeacht het land van de oproep)
  • de gratis limiet overschrijden van 2 verstuurde sms'jes en 2 verstuurde of ontvangen mms'jes:
    • 2 sms’jes verzonden naar België of het bezochte land
    • 2 mms’jes verzonden naar België of het bezochte land of ontvangen in het bezochte land
    • De ontvangst van een sms, ongeacht de land van herkomst, is altijd gratis en activeert de Daily Roaming Pass niet

Telkens wanneer een Daily Roaming Pass wordt geactiveerd, wordt een sms verstuurd. Deze informatie is ook zichtbaar in de MyProximus app.

De Daily Roaming Pass is ook geldig voor Full Control-plannen zolang er voldoende krediet is: voeg krediet toe op proximus.be/reload

Voor klanten met een prepaidkaart verandert er niets ten opzichte van vandaag. Zij kunnen geen gebruik maken van de Daily Roaming Pass en zullen dus worden gefactureerd volgens de tarieven die Proximus in het bezochte land toepast.

Het is niet mogelijk om de Daily Roaming Pass te deactiveren, maar er verandert niets voor een klant die geen extra roamingkosten wil hebben. Het enige wat hij moet doen, zoals hij nu doet, is zijn mobiele data afsluiten en ervoor zorgen dat hij geen oproepen doet of ontvangt (door bijvoorbeeld de vliegtuigmodus in te schakelen) en dat hij de gratis limiet van 2 verstuurde sms'jes en 2 mms'jes naar en van België of het bezochte land per periode van 24 uur niet overschrijdt.

Neem het geval van een Proximus-klant die naar Canada reist en waar zijn Daily Roaming Pass actief is. Hij besluit een Italiaanse vriend te bellen. In dat geval is het tarief voor een gesprek Canada - Italië van toepassing. Alle tarieven zijn beschikbaar wanneer je het land van bestemming invoert bovenaan deze pagina.

Geen probleem, we houden rekening met het gebruik in elke zone. Zodra het totaalbedrag van € 49,20 in Zone A of € 98,80 in Zone B is bereikt, hoef je de Daily Roaming Pass niet meer te betalen en geniet je van gratis mobiele sessies binnen de limieten van jouw Belgische abonnement tot het einde van de kalendermaand.
Stel je een klant voor die zijn smartphone 5 dagen in zone B gebruikt en vervolgens zijn reis voortzet in een land van zone A. Hij heeft al 5 x € 9,88 = € 49,40 verbruikt in zone B. Hij hoeft dan niet meer te betalen voor de volgende Daily Roaming Pass in zone A en zal dus tot het einde van de kalendermaand niet meer worden gefactureerd voor het gebruik van zijn smartphone (binnen de grenzen van zijn Belgische abonnement) in zone A.

Als je van Zone A naar Zone B reist wordt het bedrag dat reeds voor zone A is betaald, in aanmerking genomen. Bij gebruik van het mobiele abonnement in Zone B wordt een extra bedrag van € 4,96 excl.btw aangerekend en blijft de Daily Roaming Pass geldig in Zone B tot het einde van de 24 uursperiode.

Als je van Zone B naar Zone A reist blijft de Daily Roaming Pass actief tot het einde van de 24 uursperiode zonder extra kosten.

Wij blijven onze klanten beschermen tegen onaangename verrassingen wanneer zij in het buitenland reizen en blijven daarom het gebruik van mobiele data blokkeren wanneer het bedrag € 49.59 of € 100 excl. Btw heeft bereikt. Om je nog beter te beschermen, is de Daily Roaming Pass inbegrepen in deze limiet van mobiel dataverbruik. Daarom is het mogelijk dat de Daily Roaming Pass niet geactiveerd zal worden wanneer deze limiet is bereikt. Weet dat je ze kan verwijderen in MyProximus.

Je kan de Daily Roaming Pass in Zone A gebruiken voor de prijs van € 4,92 per dag in de volgende landen:

Albanië, Algerije, Australië, Belarus (Wit-Rusland), Bosnië-Herzegovina, Brazilië, Canada, Kaapverdië, China, Dominicaanse Republiek, Egypte, Guernsey, Hong Kong, Faeröer, India, Indonesië, het Eiland Man, Israël, Japan, Jersey, Zuid-Korea, Macao, Noord-Macedonië, Maleisië, Mexico, Moldavië, Montenegro, Marokko, Myanmar, Nieuw-Zeeland, Porto Rico, Russische Federatie, Servië, Singapore, Zuid-Afrika, Sri Lanka, Zwitserland, Taiwan (provincie van China), Thailand, Tunesië, Turkije, Oekraïne, Verenigde Staten van Amerika, Amerikaanse Maagdeneilanden.

Je kan de Daily Roaming Pass in Zone B gebruiken voor de prijs van € 9,88 per dag in de volgende landen:

Afghanistan, Anguilla, Antigua en Barbuda, Argentinië, Armenië, Aruba, Azerbeidzjan, Bahama’s, Bahrein, Bangladesh, Barbados, Belize, Benin, Bermuda, Bolivia, Botswana, Britse Maagdeneilanden, Brunei, Burkina Faso, Cambodja, Kameroen, Centraal-Afrikaanse Republiek, Tsjaad, Chili, Colombia, Congo-Brazzaville, Congo (Democratische Republiek), Costa Rica, Ivoorkust, Dominica, Ecuador, El Salvador, Fiji, Frans-Polynesië, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Groenland, Grenada, Guatemala, Guinee, Guinee-Bissau, Guyana, Haïti, Honduras, Iran, Irak, Jamaica + Caraïbische eilanden, Jordanië, Kazachstan, Kenia, Kosovo, Koeweit, Kirgizië, Laos, Lesotho, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritanië, Mauritius, Mongolië, Montserrat, Mozambique, Nauru, Namibië, Nepal, Nederlandse Antillen (Bonaire, Curaçao, St. Maarten), Nicaragua, Niger, Nigeria, Pakistan, Palestijns Gebied, Panama, Papoea-Nieuw-Guinea, Paraguay, Peru, Filipijnen, Qatar, Rwanda, St. Kitts en Nevis, St. Lucia, Samoa, Saoedi-Arabië, Senegal, Seychellen, Sierra Leone, Soedan, Saint Vincent en de Grenadines, Zuid-Soedan, Suriname, Eswatini (Swaziland), Tadzjikistan, Tanzania, Oost-Timor, Togo, Tonga, Trinidad en Tobago, Turks- en Caicoseilanden, Oeganda, Verenigde Arabische Emiraten, Uruguay, Oezbekistan, Vanuatu, Vietnam, Jemen, Zambia, Sint Maarten (Nederlands gedeelte).

Alle roamingkosten zijn gedekt als je in Europa reist, je hebt dus geen Daily Roaming Pass nodig in de volgende landen:

Oostenrijk, Andorra, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar, Duitsland, Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique (Franse Antillen), Mayotte, Monaco, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Réunion (La), Roemenië, Saint Barthélemy (Franse Antillen), San Marino, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk.

De volgende landen worden niet gedekt door de Daily Roaming Pass. Standaard roaming tarieven zijn van toepassing.

Angola, Burundi, Comoren, Cuba, Djibouti, Equatoriaal-Guinea, Ethiopië, Guam, Libanon, Libië, Maldiven, Nieuw-Caledonië, Oman, Salomonseilanden, Somalië, Syrië, Venezuela, Zimbabwe, Bhutan, St. Pierre en Miquelon, Sao Tomé en Principe, Turkmenistan, Falklandeilanden, Cruiseschepen en veerboten, Satellieten.

Meer vragen over roaming?

Wanneer roamingdiensten beschikbaar zijn in het buitenland, kan de kwaliteit van de dienstverlening in dat land verschillen van die in België als gevolg van diverse lokale factoren die verband houden met de technologieën die beschikbaar zijn in het bezochte land: de stand van de ontwikkeling van de nieuwste technologie, lokale netwerkdekking, beschikbare snelheid, latentie, maar ook andere externe lokale factoren zoals topografie, enz.

Wil je weten welke technologieën beschikbaar zijn in het land dat je bezoekt? Je kunt de lijst van de beschikbare technologieën in elk land van de Europese Unie (+ Ijsland, Liechtenstein en Noorwegen) raadplegen en dit voor elke operator waarmee Proximus een roamingovereenkomst heeft gesloten.

Deze indicatieve lijst is onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Ze wordt regelmatig bijgewerkt op basis van de informatie die aan Proximus door buitenlandse operatoren wordt verstrekt.

De naam van het netwerk dat voor roaming geselecteerd is, kan op je scherm weergegeven worden onder een andere handelsnaam, gekozen door de buitenlandse operator, ongeacht de wensen van Proximus. Bovendien zijn sommige technologieën om de hierboven uiteengezette redenen (zoals netwerkdekking of topografie) mogelijk niet beschikbaar in het hele bezochte gebied.

Het is mogelijk dat lokale nummers van diensten met toegevoegde waarde tijdens roaming niet technisch toegankelijk zijn voor roamende gebruikers via telefoon of sms, of dat bepaalde tv-inhoud in België niet beschikbaar is via Pickx tijdens roaming buiten de EU. Het is ook mogelijk dat toepassingen of inhoud die beschikbaar zijn voor lokale gebruikers, om technische of juridische redenen niet beschikbaar zijn voor roamende gebruikers.

Wanneer je aan het roamen bent, kun je jouw internetverbruik op elk moment controleren

  • door het woord DATA te sms'en naar 8888: informatie over het bedrag van jouw verbruik in het buitenland word je per sms toegestuurd (gratis verzenden en ontvangen)
  • door de MyProximus-app te raadplegen (het gebruik van de app verbruikt data die zullen worden afgetrokken van het mobiel internetpakket of zullen worden gefactureerd indien de klant geen mobiel internetpakket heeft of indien het pakket wordt overschreden)

Bij telefoonoproepen en dataverbindingen in niet-terrestrische zones (bv. vanop een boot tijdens een cruise of vanuit een vliegtuig) wordt gebruikgemaakt van satellietnetwerken die tot een andere geografische zone behoren. Ze worden daarom buiten de Europese Unie beschouwd. Het nationale tarief is niet van toepassing op deze communicatie en de roamingkosten ervoor zullen worden gefactureerd.
Wanneer u (onbedoeld) verbinding maakt met niet-terrestrische netwerken, kan dat uw factuur flink doen oplopen. Om dat te vermijden, kunt u voor een van de volgende opties kiezen:

  • alle oproepen, sms’en en internetverbindingen via niet-terrestrische netwerken blokkeren
    • de vliegtuigmodus van uw toestel inschakelen via de instellingen
    • gratis de deactivering (opt-out) van roaming buiten de Europese Unie aanvragen via uw MyProximus-app of het nummer 6060 om verbinding met deze netwerken onmogelijk te maken terwijl u nog wel gebruik kunt maken van roaming binnen de Europese Unie
  • uitsluitend internetverbindingen via niet-terrestrische netwerken blokkeren door de deactivering (opt-out) van internetverbinding in niet-terrestrische zones aan te vragen. In dat geval behoudt u de mogelijkheid om te telefoneren en te sms’en via niet-terrestrische netwerken aan de tarieven die buiten de Europse Unie gelden en de mogelijkheid om gebruik te maken van roaming binnen de Europese Unie. Om uitsluitend uw internetverbinding via niet-terrestrische netwerken te blokkeren, volgt u de stappen beschreven in deze link.

Je kunt voorkomen dat je verbinding maakt met buitenlandse netwerken via de instellingen van jouw toestel:

  • hetzij door de automatische selectie van de netwerkoperator uit te schakelen en Proximus handmatig te selecteren
  • hetzij door dataroaming te deactiveren

Om hoge facturen te vermijden, word jouw mobiele internetverbinding in het buitenland onderbroken wanneer het dataverbruik buiten de bundel in het buitenland de limiet van 60 euro (incl. btw) bereikt.

Indien je verder wenst te surfen, kun je op eigen verantwoordelijkheid vragen om deze limiet op te heffen. In dat geval word jouw mobiele internetverbinding opnieuw onderbroken wanneer het verbruik 121 euro inclusief btw bedraagt, tenzij je ook deze tweede limiet hebt opgeheven. In dat geval blijf je onbeperkt surfen op jouw eigen verantwoordelijkheid.

Je kunt jouw keuze op elk moment wijzigen.

Nummers met toegevoegde waarde (Value Added Services- of VAS-nummers) zijn bv. betaalnummers, gratis nummers of nummers met gedeelde kosten waarnaar je kunt bellen en/of sms'en om toegang te krijgen tot diensten zoals games, matchmaking, bewerken van inhoud, informatie zoals het weerbericht, dokters van wacht, enz.

Als je buiten België reist (roaming) en belt of sms't naar een VAS-nummer (lokaal, Belgisch, Europees of niet-Europees):

  • is je nationale tarief niet van toepassing
  • is het voor lokale gebruikers geadverteerde tarief niet van toepassing
  • kan er een toeslag van toepassing zijn, ook voor diensten die in het bezochte land als gratis worden geadverteerd (die zijn alleen gratis voor lokale gebruikers en niet bij roaming).

De VAS-nummerreeksen verschillen van land tot land. Om bill shocks te vermijden, kun je controleren op welke VAS-nummerreeksen een toeslag van toepassing is door te klikken op https://legalinfo.proximus.be/nl/vas De informatie is beschikbaar per EU-land (inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen), maar helaas niet voor de andere landen.

Omwille van de transparantie ontvang je bij binnenkomst in het buitenland een sms met informatie over de geldende tarieven voor mobiele communicatie in dat land, inclusief mobiel internetgebruik. Indien je geen sms-berichten over tarieven wenst te ontvangen, kun je vragen om deze dienst te deactiveren door te bellen naar 6060. Je kunt jouw keuze ook op elk moment wijzigen.
Als het land dat je bezoekt een van de andere 26 landen van de Europese Unie is, ontvang je ook een sms met informatie over de beschikbare middelen om contact op te nemen met de hulpdiensten in het land dat je bezoekt. Om veiligheidsredenen kun je niet vragen deze dienst te deactiveren en nodigen wij je uit deze sms te bewaren.

Toegang tot de webpagina's (gratis of betaald) is alleen mogelijk als u of uw administrator geen blokkering voor het gebruik van de mobiele data heeft geactiveerd ("data barring" of configuratie door uw bedrijf). Raadpleeg de interne beleid policy van uw bedrijf. Als een dergelijke blokkering door uzelf, op uw verzoek of op initiatief van uw administrator is ingevoerd, hebt u wel toegang tot deze pagina's, maar enkel via wifi.

In geval van nood raadt Proximus aan gratis het unieke Europese noodnummer 112 te bellen. Dit telefoonnummer is beschikbaar in elk Europees land, inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen, voor lokale gebruikers maar ook voor roamers.

Je kunt nagaan welke lokale alternatieve middelen beschikbaar zijn om contact op te nemen met de noodhulpdiensten in elk EU-land (inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) door te klikken op https://legalinfo.proximus.be/nl/emergency

Mobiele apps voor openbare waarschuwingen zijn mobiele apps die de gebruiker in sommige landen op zijn smartphone kan downloaden om openbare waarschuwingen te ontvangen in geval van dreigende of zich ontwikkelende ernstige noodsituaties en rampen in het bezochte land.

Je kunt per EU-land (inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) de beschikbaarheid van lokale mobiele apps voor openbare waarschuwingen controleren door te klikken op https://legalinfo.proximus.be/nl/emergency

De volgende bepalingen gelden voor zover ze niet uitdrukkelijk in tegenspraak zijn met de specifieke bepalingen die van toepassing zijn op de diensten:

  • Prijzen incl. btw.
  • De oproepen worden gefactureerd per seconde vanaf de 61e seconde.
  • Mobiel internet wordt gefactureerd per schijf van 1 KB.
  • De tarieven voor belminuten, SMS'jes en MB's zijn afhankelijk van de landzone waarin de klant zich in roaming bevindt:
    • EU Zone:
      Oostenrijk, Andorra, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar, Duitsland, Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique (Franse Antillen), Mayotte, Monaco, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Réunion (La), Roemenië, Saint Barthélemy (Franse Antillen), San Marino, Slovakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk.
    • Zone A:
      Albanië, Algerije, Australië, Belarus (Wit-Rusland), Bosnië-Herzegovina, Brazilië, Canada, Kaapverdië, China, Dominicaanse Republiek, Egypte, Guernsey, Hong Kong, Faeröer, India, Indonesië, het Eiland Man, Israël, Japan, Jersey, Zuid-Korea, Macao, Noord-Macedonië, Maleisië, Mexico, Moldavië, Montenegro, Marokko, Myanmar, Nieuw-Zeeland, Porto Rico, Russische Federatie, Servië, Singapore, Zuid-Afrika, Sri Lanka, Zwitserland, Taiwan, Thailand, Tunesië, Turkije, Oekraïne, Verenigde Staten van Amerika, Amerikaanse Maagdeneilanden.
    • Zone B:
      Afghanistan, Anguilla, Antigua en Barbuda, Argentinië, Armenië, Aruba, Azerbeidzjan, Bahama’s, Bahrein, Bangladesh, Barbados, Belize, Benin, Bermuda, Bolivia, Botswana, Britse Maagdeneilanden, Brunei, Burkina Faso, Cambodja, Kameroen, Centraal-Afrikaanse Republiek, Tsjaad, Chili, Colombia, Congo-Brazzaville, Congo (Democratische Republiek), Costa Rica, Ivoorkust, Dominicaanse Republiek, Ecuador, El Salvador, Fiji, Frans-Polynesië, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Groenland, Grenada, Guatemala, Guinee, Guinee-Bissau, Guyana, Haïti, Honduras, Iran, Irak, Jamaica + Caraïbische eilanden, Jordanië, Kazachstan, Kenia, Kosovo, Koeweit, Kirgizië, Laos, Lesotho, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritanië, Mauritius, Mongolië, Montserrat, Mozambique, Nauru, Namibië, Nepal, Nederlandse Antillen (Bonaire, Curaçao, St. Maarten), Nicaragua, Niger, Nigeria, Pakistan, Palestijns Gebied, Panama, Papoea-Nieuw-Guinea, Paraguay, Peru, Filipijnen, Qatar, Rwanda, St. Kitts en Nevis, St. Lucia, Samoa, Saoedi-Arabië, Senegal, Seychellen, Sierra Leone, Soedan, Saint Vincent en de Grenadines, Zuid-Soedan, Suriname, Eswatini (Swaziland), Tadzjikistan, Tanzania, Oost-Timor, Togo, Tonga, Trinidad en Tobago, Turks- en Caicoseilanden, Oeganda, Verenigde Arabische Emiraten, Uruguay, Oezbekistan, Vanuatu, Vietnam, Jemen, Zambia, Sint Maarten (Nederlands gedeelte).
    • Uitzonderingszone:
      Angola, Burundi, Comoren, Cuba, Djibouti, Equatoriaal-Guinea, Ethiopië, Guam, Libanon, Libië, Maldiven, Nieuw-Caledonië, Oman, Salomonseilanden, Somalië, Syrië, Venezuela, Zimbabwe, Bhutan, St. Pierre en Miquelon, Sao Tomé en Principe, Turkmenistan, Falklandeilanden, Cruiseschepen en veerboten, Satellieten.
  • Tarieven voor roaminggesprekken naar diensten met toegevoegde waarde worden als volgt gefactureerd: vanuit EU-zone, Zone A & Zone B: € 3/min; vanuit Uitzonderingszone: € 6,17/min (inclusief BTW).

Daily Travel Passport

  • Deze optie is enkel beschikbaar voor prepaid-klanten. Je betaalt enkel voor de dagen dat je de optie effectief gebruikt. De dagelijkse prijs € 5 wordt geactiveerd zodra je een oproep doet of een sms verstuurt naar een land in deze zone, in de Europese Unie, of naar België, meer dan 200 KB mobiel internet verbruikt of een oproep ontvangt in de Zone A.
  • Een gebruiksdag start en eindigt om middernacht, Belgische tijd. Niet-gebruikte belminuten, sms'en en MB worden niet overgedragen naar de volgende dag.
  • De oproepen worden per seconde gedebiteerd vanaf de 1ste seconde.
  • Het surfvolume in de bundel wordt gedebiteerd per schijf van 100 KB vanaf een verbruik van 200 KB. Verbruik van minder dan 200 KB en verbruik nadat het inbegrepen volume in de optie is opgebruikt, worden gefactureerd volgens het standaardtarief.
  • Geen abonnementskosten.
  • Pay&Go-klanten moeten minstens € 1,50 krediet hebben op hun kaart om te kunnen bellen in het buitenland.

Je budget beheren in het buitenland… niet altijd eenvoudig. Om zijn klanten te helpen, heeft Proximus een roamingaanbod uitgewerkt dat op die behoefte inspeelt. Dit aanbod kan echter verschillen naargelang van het land waarin je je bevindt. Om je beter te kunnen informeren, bewaart en gebruikt Proximus de gegevens van de landen waarheen je reist gedurende zestig dagen. Indien je dit niet wenst, kun je gratis een sms met GEO NEEN sturen naar 8888. Wij zorgen er dan voor dat je keuze gerespecteerd wordt.

Hulp nodig?