Online verkoop bakkerij Vangrootloon verviervoudigd

Gepubliceerd op 12/05/2021 in Klantenverhalen

Bakkerij Vangrootloon bestaat meer dan honderd jaar en is volop mee met de digitale trein. Een deel van de 24 winkelpunten staan via fiber in verbinding met de hoofdzetel. En u kan er brood bestellen op een digitale menukaart en via een mobiele app.

Online verkoop bakkerij Vangrootloon verviervoudigd

Vangrootloon is een grote ambachtelijke bakkerij uit Sint-Truiden. De roots van het bedrijf gaan terug tot 1915, toen Joseph Vangrootloon brood begon te bakken voor familie, buren en vluchtelingen. Vandaag is de bakkerij in handen van de derde generatie. Doorheen de jaren is het familiebedrijf sterk gegroeid.

Vangrootloon telt 24 eigen winkels, waarvan de meeste met tearoom. De onderneming steunt op een team van 350 medewerkers, waarvan 120 in het grote productie-atelier net buiten Sint-Truiden. Het brood en de patisserie van Vangrootloon zijn niet alleen te koop in de eigen winkels. De producten vinden ook de weg naar onder meer supermarkten, scholen en rusthuizen.

Hamsterwoede

“Bij de start van de eerste lockdown noteerden we een piek in onze broodproductie”, vertelt Jan Massa, verantwoordelijke voor marketing bij Bakkerij Vangrootloon. “Op een bepaald moment gaven we onze klanten nog maximum vijf broden mee. Wilden ze er meer, dan moesten ze die vooraf bestellen.”

Na enkele weken nam de hamsterwoede af. Doorheen het coronajaar 2020 realiseerde Vangrootloon een mooie toonbankverkoop. “Maar door de sluiting van de horeca viel de verkoop van de winkels met tearoom sterk terug. Ook daar konden klanten enkel aan de toonbank kopen.”

Online verkoop

Vangrootloon counterde de sluiting van de tearooms door meer in te zetten op online verkoop. “Dat hebben we echt gestimuleerd”, zegt Jan Massa. “We bieden ons brood online iets goedkoper aan dan in de winkel. En wie online bestelt en betaalt, kan zijn order in de winkel afhalen zonder in de rij te staan.”

Het voorbije jaar verviervoudigde de online verkoop. “We hopen dat daar ook na corona iets van blijft hangen. Voor ons is het een handige manier van werken. We weten precies hoeveel we moeten produceren en elke bestelling is vooraf betaald.”

Fiber

Het netwerk blijft onmisbaar binnen de organisatie van Vangrootloon. Jan Massa: “Een deel van de winkelpunten staan heel vlot in verbinding met de hoofdzetel dankzij Proximus Explore en fiber. De anderen sluiten we binnenkort aan op het fibernetwerk.” Via regelmatige rapportering behoudt Vangrootloon het overzicht over de performantie van de connecties. Doet er zich ergens een probleem voor, dan ontvangt Jan Massa een notificatie. “Dan kunnen we direct iemand ter plaatse sturen. Stel dat dan blijkt dat de elektriciteit is uitgevallen – en dus de modem – dan kunnen we meteen ook ingrijpen om bijvoorbeeld de koelkasten en diepvriezers weer op te starten.”

Voor de beveiliging van het netwerk liet Vangrootloon een next-generation firewall installeren. “Er zijn tot nu toe geen incidenten geweest”, zegt Jan Massa. “En dat willen we graag zo houden. Daarom hebben we de security van het netwerk herbekeken en bijkomend verstevigd.”

Via een QR-code krijgen de klanten met hun smartphone toegang tot een digitale menukaart.

Jan Massa, verantwoordelijke voor marketing bij Bakkerij Vangrootloon

author

Digitale menukaart

Vangrootloon heeft ook een digitale menukaart laten ontwikkelen. “Er ligt niet langer standaard een papieren menukaart op iedere tafel. Via een QR-code krijgen de klanten met hun smartphone toegang tot een digitale kaart. Zo hoeven we geen menukaarten te ontsmetten. Tegelijk is het ook een stuk flexibeler werken. Eén aanpassing in het centrale systeem zorgt ervoor dat iedereen over een geüpdatete menukaart beschikt. En we hebben geen drukkosten meer.”

App wordt extra bestelkanaal

Een volgende stap in de verdere digitalisering van de zaak, is de ontwikkeling van een mobiele app. “Het online bestelplatform werkt op zich heel goed, maar met een app kun je nog heel wat meer doen. We willen er een extra bestelkanaal van maken, waarmee we tegelijk een meer persoonlijke relatie met de klant kunnen uitbouwen, bijvoorbeeld door berichten te sturen en aangepaste promoties aan te bieden.”

Bekijk welke voordelen fiber voor uw bedrijf kan bieden

Meer klantenverhalen

Fiber tot in uw bedrijf?

Verifieer de beschikbaarheid

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One