"Proximus heeft zijn mobiliteitsluik op voorbeeldige wijze omarmd"

Gepubliceerd op 19/05/2022 in Klantenverhalen

Dorian de Broqueville, Managing Director van Izix, ondersteunde Proximus bij de keuze van het parkeerluik van zijn parkeeroplossing via het digitale platform ‘Vaigo’. Hij legt uit welke waarde dit proces voor iedereen biedt en welke positieve invloed het heeft op de samenleving.

"Proximus heeft zijn mobiliteitsluik op voorbeeldige wijze omarmd"

Vandaag de dag ondergaat mobiliteit een ingrijpende transformatie en omwenteling. Om deze transitie te versnellen moeten steden, gebouwen en infrastructuren (en dus ook parkeergarages) zichzelf opnieuw uitvinden en transformeren.

Dat is de hefboom waarop Izix wil werken. De onderneming heeft als missie om bedrijven te ondersteunen en hen een digitaal hulpmiddel aan te bieden om hun parkeerplaatsen beter te beheren en te optimaliseren.

Parkeerbeheer is een essentieel onderdeel van mobiliteit en staat op het kruispunt van woon-werkverkeer en bedrijfsleven.

Dorian de Broqueville, Managing Director van Izix

Parkeren, een essentieel onderdeel van mobiliteit

“We ontmoetten Proximus op een moment dat het mobiliteit in zijn cafetariaplan wilde opnemen. Parkeerbeheer maakt dan ook deel uit van de mobiliteit en staat op het kruispunt van woon-werkverkeer en bedrijfsleven.” Proximus had al begrepen dat parkings, mits ze goed beheerd worden en in het mobiliteitsplan geïntegreerd zijn, een echte hefboom kunnen vormen,” herinnert Dorian de Broqueville, Managing Director en CEO van Izix zich.

“Het Proximus-project was ambitieus”

Al anderhalf jaar lang onderhouden Proximus en Izix regelmatige contacten om de behoeften van Proximus' zo goed mogelijk in te vullen en ze te koppelen aan en te realiseren met de mogelijkheden die de Izix-software biedt. Hij herinnert zich prima georganiseerde en productieve werkvergaderingen. “De onderneming is een van de grootste in België en het project was zo ambitieus dat het zes maanden duurde in plaats van de gebruikelijke drie. We hadden wekelijks nauwe contact met een handvol mensen.”

Een van de uitdagingen van de samenwerking bestond erin de software voor parkingbeheer te integreren in het software-ecosysteem van Proximus, dat onder meer Vaigo omvat om de mobiliteitsbudgetten te beheren. De complexiteit en omvang van de site, het aantal toegangen en medewerkers, en de integratie met andere softwarepakketten die Proximus reeds gebruikte, maakten dit tot een hele onderneming. Een uniek en geïntegreerd platform waar werknemers rechtstreeks via het Vaigo-platform een parkeerplaats kunnen kiezen als voordeel in hun cafetariaplan.

Proximus heeft op dit vlak een inspirerende mate van rijpheid getoond en kan als model dienen voor anderen.

Dorian de Broqueville, Managing Director van Izix

Een voorbeeld van volwassenheid en een oplossing voor iedereen

De coronacrisis heeft een massa parameters aan het licht gebracht waarop moet worden geanticipeerd, denk maar aan de komst van telewerken en hybride werken, de wensen van het personeel en nieuwe manieren van werken. De snelheid waarmee Proximus zich stroomopwaarts aanpast is een mooi voorbeeld van maturiteit. Ze zochten oplossingen voor iedereen, zowel voor de werknemers als voor andere gebruikers die toegang hebben tot het gebouw.

De aanwezigheid ter plaatse is niet langer voorspelbaar

Voorheen was er een gedeeltelijke constante: de werknemers kwamen meestal vijf dagen per week werken, van 9 tot 18 uur, en de rest van de tijd waren er parkeerplaatsen beschikbaar. Vandaag de dag gaan de parameters met betrekking tot de aanwezigheid ter plaatse en de verplaatsingen met een privéwagen van het telewerkbeleid van een bedrijf tot wisselende kinderopvang of het weer, om nog maar te zwijgen over het feit of er al dan niet vergaderingen gepland zijn, hoe zeer de werknemer in vorm is, enz.

Het is voor ondernemingen dan ook van essentieel belang hun parkeerterreinen te digitaliseren, niet alleen om ze in het mobiliteitsbudget te kunnen opnemen, maar ook om het beheer ervan te vereenvoudigen en het delen van middelen te verbeteren door parkeerplaatsen aan een groter aantal gebruikers aan te bieden.

Een model voor andere ondernemingen

“Deze evolutie maakt onze activiteit des te complexer, maar ook des te belangrijker. Het is immers zaak om de bestaande hulpbronnen te delen en een evenwicht te vinden tussen de behoeften van het personeel en de nieuwe mobiliteit van de toekomst. Wij staan echter volledig achter deze evolutie van de onderneming.

We zagen een explosieve groei in de mate van maturiteit van ondernemingen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Proximus is een van de meest inspirerende voorbeelden en kan als model dienen voor andere, meer bescheiden, ondernemingen die misschien aarzelen om de sprong te wagen,” moedigt de Managing Director van Izix, dat onlangs de digitale oplossing leverde, aan.

Na een BBA in Brussel en een MBA in San Francisco, startte Dorian de Broqueville zijn eigen ondernemersproject, voor hij bij BePark terechtkwam. In zeven jaar tijd klom hij op van support agent tot COO om in 2021 Managing Director van Izix te worden als gevolg van de splitsing van BePark's activiteiten.

BePark, opgericht in 2011, is een innovatieve onderneming die eigenaars die het beheer van hun parking willen optimaliseren in contact brengt met gebruikers die steeds moeilijker een parkeerplaats vinden op de weg. BePark beheert momenteel meer dan 480 parkeerterreinen van 10 tot 500 plaatsen in België, Frankrijk en Luxemburg. Tien jaar na zijn oprichting heeft BePark Izix gelanceerd, een beheersoftware voor parkings, om bedrijven en vastgoedeigenaars te helpen.

Het mobiliteitsplan van Proximus houdt rekening met de ecologische voetafdruk en de voordelen voor de werknemers.

Leer meer over de aanpak

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One