Duurzaam en multimodaal mobiliteitsplan voor Proximus

Gepubliceerd op 16/09/2021 in Innoveren

Duurzaam en multimodaal mobiliteitsplan voor Proximus

Een ecologisch verantwoorde visie verenigen met een heruitgevonden mobiliteit. Dat is de uitdaging die Proximus aangaat met een innovatief mobiliteitsplan voor alle werknemers, ondersteund door een performant digitaal platform.

Gedragswijziging

Het mobiliteitsbudget bestaat al jaren binnen Proximus. De nieuwe visie op duurzaamheid en de huidige gezondheidscrisis vormen de hefbomen om het mobiliteitsplan opnieuw uit te vinden. “Al tien jaar lang stimuleren we onze werknemers om duurzame mobiliteitsvormen te kiezen. Onze focus ligt op de noodzaak van de verplaatsing, op ecologisch verantwoorde alternatieven en op een vergroening van het wagenpark. We stimuleren zo een doorgedreven gedragswijziging op het gebied van mobiliteit,” aldus Gregory Jacobs, Compensation & Benefits Manager bij Proximus.

We stimuleren een doorgedreven gedragswijziging op het gebied van mobiliteit.

Gregory Jacobs, Compensation & Benefits Manager bij Proximus

Minder kilometers, meer (groene) mobiliteit

De resultaten zijn positief. Het aantal kilometers dat een bedrijfswagen jaarlijks aflegt, daalde van 35.000 kilometer in 2009 tot 25.000 kilometer in 2019. “Die trend zet zich door. En 70 procent van de betrokken werknemers heeft ook een treinabonnement,” onderstreept Peter Wambacq, Fleet Manager bij Proximus. “Ons mobiliteitsplan is geen fiscale optimaliseringsoefening. We denken echt na over onze ecologische voetafdruk. We willen onze werknemers nieuwe voordelen op maat aanbieden zoals deelwagens en -fietsen, openbaar vervoer, parkings of energieverbruik, etc..”

Digitaal ecosysteem

Volgens Gregory Jacobs beantwoordt het project aan de visie van Proximus. “Het sluit naadloos aan bij onze inspanningen inzake ‘employer branding’ en onze positie als innovatieve speler. Het plan is mogelijk dankzij de samenwerking met Belgische kmo’s die ‘digitaal’ als hun attitude beschouwen. Het beste voorbeeld daarvan is het Belgische platform VaigoNieuw venster , dat we gebruiken voor het centrale beheer van het mobiliteitsbudget.”

Voor ons mobiliteitsplan denken we na over onze ecologische voetafdruk en de voordelen voor onze werknemers.

Peter Wambacq, Fleet Manager bij Proximus

Innovatie als topprioriteit

Het nieuwe mobiliteitsplan onderscheidt zich van andere alternatieve verloningen. Gregory Jacobs: “We hebben bewust een andere aanpak gekozen. Het mobiliteitsbudget voor de werknemers is bijvoorbeeld niet gekoppeld aan een cafetariaplan. Bovendien wordt alles op een en hetzelfde platform gecentraliseerd. En – last but not least – kunnen werknemers de extra voordelen ‘on the go’ reserveren via de smartphone. Ze beheren hun mobiliteitsbudget volledig autonoom. Mijn HR-afdeling kan zich zo weer toeleggen op zijn kernactiviteiten.”

Ecoscore: 71

In 2019 heeft Proximus zich geëngageerd om geen bedrijfswagens op fossiele brandstof meer aan te kopen. Die doelstelling sluit aan bij de Europese ‘Green Deal’. “We analyseren de doelstellingen van de automerken zelf en de mate waarin ze inzetten op een circulaire economie. Momenteel moet de ecoscore van de bestelde voertuigen hoger zijn dan 70.

We stellen alles in het werk om 90 procent van het wagenpark zo snel mogelijk aan dit criterium te laten voldoen.” Volgens Peter Wambacq heeft vier op vijf werknemers de stap reeds gezet, waardoor de ecoscore steeg van 65 enkele jaren geleden tot 71 nu. “We leggen de lat zo hoog mogelijk,” besluit hij.

Een alternatief voor de klassieke laadpalen

Om het wagenpark te kunnen elektrificeren zijn er laadsystemen nodig. Om het werk van de betrokken werknemers te vereenvoudigen, hanteert Peter Wambacq duidelijke criteria: “We willen een rechtstreeks samenwerken met een energieleverancier die een digitaal systeem voor verbruiksbeheer kon aanbieden, zowel voor de gebruiker als voor de beheerder. Die vonden we in PowerdaleNieuw venster , een Belgische onderneming die een intelligent en flexibel alternatief voor de klassieke laadpalen aanbiedt. De slimme kabel van Powerdaele synchroniseert gegevens over de opladingen met ons platform. Het is de ideale oplossing voor een wagenpark met hybride wagens.”

Lees meer over de innovatieve oplossing van Powerdale

‘Campus project’ en ‘Mobility plan’

Niemand weet wanneer de gezondheidscrisis helemaal bezworen zal zijn. Een ding is zeker: op het gebied van mobiliteit en het ter beschikking stellen van kantoorruimte zien we een duidelijke mentaliteitswijziging. “Zowel in Brussel als in onze lokale kantoren zal de ruimte worden aangepast om het samenwerken in multidisciplinaire teams te ondersteunen. We stimuleren het telewerken voor activiteiten waar minder interactie nodig is en we voorzien onze werknemers van de nodige uitrusting. Dat is de richting die we uitgaan met ons Campus project, een strategie die nauw verwant is met ons mobiliteitsplan,” aldus Gregory Jacobs.

Volgende stappen

Het mobiliteitsplan is een project dat evolueert. De komende vier jaar zullen er 250 laadpalen bijkomen in de regionale gebouwen van Proximus. En in 2021 zal het bedrijf elektrische en plug-in nutsvoertuigen uittesten. Peter Wambacq: “Zelfs de belettering van onze dienstvoertuigen wordt aangepakt, om onze ecologisch verantwoorde en multimodale filosofie in de verf te zetten.” Gregory Jacobs blijft van zijn kant werken aan de responsabilisering van de gebruikers, door een groenere mobiliteit te promoten.

Bekijk de video

Gregory Jacobs is HR-professional in hart en nieren. Als Compensation & Benefits Manager gebruikt hij het mobiliteitsplan om werknemers te overtuigen van de koolstofvrije strategie.

Peter Wambacq beheert al bijna twintig jaar lang het wagenpark van Proximus. Zijn motto is de automatisering van de processen en de vergroening van het wagenpark van de onderneming.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One