×
×

Wipmusic: “We hebben krachtig internet nodig dat ons niet in de steek laat.”

door JohanStart29/11/2017

Wipmusic: “We hebben krachtig internet nodig dat ons niet in de steek laat.”
Muzikanten en zangers boordevol talent die ploeteren om te kunnen leven van hun muziek: Jeremy Lefebvre, Charles Doumit en Raphaël Joie kennen er heel wat. Zo ontstond ook hun idee om de app Wipmusic te ontwikkelen. Ze wilden opkomende artiesten een springplank geven en hen helpen om plekken te vinden met een livepubliek, dicht bij hen in de buurt.
Een ontmoeting in het hart van onze hoofdstad met drie jonge ondernemers die ervoor gaan en blij zijn met hun rol als bemiddelaars in de muziekwereld.

“Voor artiesten is het soms echt ploeteren”

Bevriende muzikanten zien spartelen om bekend te worden, en hen na een aantal maanden alle hoop zien opgeven. Charles en Jeremy maakten het meermaals mee. Toen begon ook het idee te kriebelen bij de twee creatieven, tot dan vennoten in een grafisch bureau.

Charles vertelt: “Alles begon 2 jaar geleden. We wilden een app maken die lokale artiesten in de spotlights zet en waarmee ze podia kunnen zoeken.” Het duo had dus een dirigent in de informatica nodig die lijnen code schreef zoals een muzikant bladmuziek. Raphaël is pianist in zijn vrije tijd, kwam dat even goed uit!

Een start met veel lawaai

De app is beschikbaar sinds juni 2017 en dient als uitstalraam voor bijna 1.500 artiesten. De Instagram-pagina van Wipmusic telt ondertussen 46.000 volgers, en ook daar kan je alle artiesten terugvinden. Met de app stem je op de video’s die je leuk (of niet leuk) vindt door links of rechts te swipen, het Tinder-principe. “We lanceerden de app ook internationaal, dus elke artiest kan zich over de hele wereld laten opmerken.”

“Ontdekken is het sleutelwoord”

Dankzij Wipmusic hebben artiesten, zalen, bars en organisatoren een fantastische gratis tool om hun concerten te promoten. Het is ook een goudmijn voor muziekfans. “Het publiek - of het nu uit de buurt komt of op doorreis is in een stad - weet niet altijd waar het terechtkan om naar muziek te luisteren,” verduidelijkt Raphaël. “Er zijn nochtans heel wat kleine, soms minder bekende plekjes die ongelooflijke artiesten voorstellen. Artiesten die echt de moeite waard zijn! Dankzij de locatievoorzieningen ontdek je met onze app nieuwe artiesten en vind je concerten in je buurt.”

24 uur per dag online

Om hun interface te beheren en hun app in de gaten te houden moet het trio permanent verbonden zijn met internet. “Daarom kozen we voor Proximus,” legt hij uit. “We hebben een krachtig netwerk nodig dat in heel België beschikbaar is. Bovendien is bij ons abonnement 24 uur per dag bijstand inbegrepen. Een internetpanne zou een ramp zijn, maar gelukkig hebben we dat nog nooit meegemaakt.”

Een all-inpack

“We hebben er niet van wakker gelegen en kozen voor een Bizz All-in pack met alles inbegrepen: internet, vaste en mobiele telefonie en opslagruimte in de cloud. We bekijken de hele dag door video’s van artiesten op onze smartphone, dus een grote hoop mobiele data is ook heel belangrijk. En als de internetverbinding even hapert, schakelen we meteen over op 4G.”

Charles en Jeremy gebruiken hun telefoon ook vaak om deals te sluiten met partners. “Gelukkig mogen we onbeperkt bellen. En als een van ons een afspraak heeft buitenshuis, kunnen we makkelijk een oproep doorsturen.”

“Op een dag kregen we telefoon van een van de ouders”

Charles vertelde: “We hebben al met artiesten gewerkt die erg dankbaar zijn, bijvoorbeeld de muzikanten die op het Brussels Summer Festival hebben gespeeld.” En Jeremy is enthousiast: “Er zijn zelfs ouders die ons al belden om ons te bedanken dat hun kinderen hun eerste grote podiumervaring konden opdoen. Dat schenkt echt veel voldoening!”

Een toekomst met de juiste partners? Daar zit muziek in!

“Een eigen start-up lanceren is een mooi avontuur, ook al zijn er enorm veel zaken te regelen. Maar de hulp van specialisten, bijvoorbeeld van de Bizz Experts van Proximus die het telecomluik voor zich nemen, komen we er wel,” vertrouwt Jeremy ons toe. Hij voegt nog toe: “Langs de andere kant is het een goeie manier om kennis te maken met de realiteit van de bedrijfswereld.” Raphaël knikt instemmend: “Het is opwindend en frustrerend tegelijk. Soms zet je een geniaal idee in de koelkast, gewoon omdat er andere prioriteiten zijn.”

Charles besluit: “In ieder geval mag je nooit opgeven, en moet je niet bang zijn om te falen. En begin er vooral niet alleen aan. Onze sterkte is dat we met z’n drieën zijn. We gaan er samen voor, stapje voor stapje. En we hopen dat binnen 5 jaar iedereen automatisch onze app opent wanneer ze willen weten wat er allemaal te doen is in hun buurt.”

Meer nieuws over:

  • Bizz All-in
  • starters
  • entertainment
  • Wipmusic

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar