Wat is telemarketing?
Gepubliceerd op 17/07/2023 in Tech, tips & tricks
Naast digitale marketing, zijn er natuurlijk nog heel wat andere manieren om klanten aan te trekken. Je kan bijvoorbeeld inzetten op offline marketing, maar je kan ook kiezen voor telemarketing. Het vraagt tamelijk specifieke skillset, maar het is een doeltreffende methode. We leren je er alles over.
Telemarketing of telesales is een vorm van verkopen waarbij je telefonisch contact opneemt met potentiële klanten. Bij telemarketing denken we vooral aan cold calling. Daarbij bel je een potentiële klant op zonder concrete aanleiding. De klant heeft dus niet gevraagd om het telefoontje en kent jouw bedrijf of product meestal ook nog niet. Anderzijds kan je als bedrijf ook bellen naar mensen die wel al in contact gekomen zijn met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld prospecten die hun telefoonnummer achterlieten bij jouw beursstand of via je website.
Bij telemarketing maken we ook een onderscheid tussen inbound of outbound telemarketing. Outbound telemarketing is de klassiekere vorm die we ons allemaal meteen kunnen voorstellen: een marketeer belt een hele hoop nummers uit een database af en geeft zijn verkoopspraatje. Bij inbound telemarketing belt de klant zelf naar een bedrijf omdat hij interesse heeft in het product. De telemarketeer die de oproep beantwoordt moet dan op de vragen antwoorden en de geïnteresseerde prospect omzetten naar een klant.
Hoe starten met telemarketing?
De sleutel tot succes bij telemarketing zit in een goede database die steeds up-to-date is. De gegevens moeten niet alleen kloppen en volledig zijn, je hebt ook mensen nodig die tot je doelgroep behoren. Stel je database dus zorgvuldig samen en probeer op voorhand een duidelijk beeld te scheppen van de demografie van de prospecten. Je kan bepaalde databases aankopen, maar nog beter is een eigen aangelegde database.
Je kan bijvoorbeeld telefoonnummers en gegevens verzamelen via een giveaway op sociale media, een stand op een evenement of een beurs, een invulstrook op papier of een antwoordformulier op je website. Vergeet ook niet om expliciet toestemming te vragen dat je de persoon in kwestie mag contacteren voor commerciële doeleinden voor je de contactgegevens bewaart.
Wat doet een callcenter?
Je kan ook een callcenter inschakelen om in jouw plaats aan telemarketing te doen. Dat neemt je heel wat werk uit handen, maar het kost natuurlijk ook meer. Over het algemeen mag je rekenen op een kost van ongeveer 35 euro tot 50 euro per uur. De meeste callcenters maken dan een totaalprijs op per campagne.
Kijk dus altijd goed na wat er precies inbegrepen zit in deze prijs, zoals opstartkosten, scriptkosten, briefingkosten, aanleg en onderhoud van een database, … Anderzijds zijn er callcenters die met een prijs per resultaat werken. Dan is het zeer belangrijk om duidelijk te definiëren wat een resultaat precies is. Betaal je per succesvol telefoongesprek, per gemaakte afspraak, per verkoop of per lead?
Wat is de bel-me-niet-meerlijst voor bedrijven?
Als je aan telemarketing gaat doen, kom je ook vaak in aanraking met mensen die niet gebeld willen worden. Die mensen kunnen zich laten registreren op de bel-me-niet-meerlijst in België. Dat betekent dat jij als bedrijf hen wettelijk gezien niet meer mag bellen voor commerciële doeleinden. Daar staan boetes op die kunnen oplopen tot wel 80.000 euro.
Als bedrijf ben je verplicht om deze lijst te controleren en alle nummer die erin staan te schrappen uit jouw database. De verantwoordelijkheid ligt hier volledig bij jou als bedrijf en je bent dus wettelijk verplicht om de bel-me-niet-meerlijst aan te kopen voor je begint met telemarketing. De lijst krijgt een dagelijke update en je moet hem dus minstens om de vijf dagen opnieuw downloaden en naast je database leggen.
De prijs van deze licentie is afhankelijk van het aantal werknemers en het type bedrijf. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen adverteerders en dienstverleners die in opdracht van andere bedrijven bellen, zoals callcenters.
Tips voor telemarketing
Naast een goede database, zijn er nog een aantal elementen die leiden tot een succesvolle cold call. We delen enkele belangrijke tips:
- Ken de uitdagingen van je prospect
Jij moet als verkoper weten waar je prospect mee worstelt en hoe jouw product of dienst dat probleem kan oplossen. - Ken je product of dienst
Als de persoon aan de andere lijn vragen begint te stellen over jouw bedrijf, je product of dienst, zorg dan dat je een duidelijke en vlotte uitleg kan geven. Je prospect kent het bedrijf misschien totaal niet, dus jij moet helder uitleggen waar je merk voor staat. - Kies een goede openingszin
Begin niet meteen met verkopen, maar zoek in de eerste plaats naar een aanknopingspunt met de persoon aan de lijn. Speel in op de actualiteit, zoek iets dat jullie gemeenschappelijk hebben of iets waarin hij of zij zich herkent. - Maak een belscript
Een goede voorbereiding is cruciaal. Werk zoveel mogelijk verschillende scenario’s uit op papier en zorg dat je zelfs op de meest lastige vragen of opmerkingen voorbereid bent. Leg het belscript in je buurt tijdens je telemarketing en houd ook een balpen bij de hand om zaken te noteren. - Glimlach
Het klinkt onnozel omdat de prospect je niet kan zien, maar door te glimlachen, kom je vanzelf vriendelijke over. Wees altijd beleefd, geïnteresseerd en spreek op een opgewekte toon.
Wil je naast telemarketing ook graag inzetten op digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s