×
×

Hoe Star Wars uw presentaties kan boosten

door JohanLaat u inspireren04/05/2018

Hoe Star Wars uw presentaties kan boosten
Op 4 mei is het ‘Star Wars-day’, een dag die alle Star Wars-fans met stip in hun agenda hebben aangeduid. Ook als u niet zo vertrouwd bent met het universum van Luke Skywalker en Han Solo kunt u als ondernemer heel wat lessen uit de films halen. Over presentaties geven bijvoorbeeld.

Waarom het precies op 4 mei Star Wars-dag is, heeft veel te maken met de bekende slagzin uit de film: “May the force be with you!”. Als u de datum 4 mei in het Engels vertaalt ‑ ‘May the fourth…’ ‑ krijgt u iets dat heel dicht in de buurt van die zin komt, vandaar…

Wat hebben Star Wars-films te bieden aan ondernemers, behalve een portie entertainment? Wel, meer dan u denkt. Uit de films kunnen wijze, Yoda-achtige lessen gehaald worden over presentaties geven.

  1. Zoek de drie sleutelideeën
    Probeer het aantal verhaallijnen in uw presentatie te beperken. Net zoals een film geen tijd heeft om vijfentwintig ideeën uit te werken, is het ook goed om het in een presentatie over maximaal drie ideeën te hebben. Dat zal het voor het publiek een stuk eenvoudiger maken om uw presentatie te onthouden. Verlies u ook niet in details. Ga er van uit dat uw publiek weinig voorkennis heeft en wees helder en to the point. Net zoals The Empire Strikes Back bijvoorbeeld. Niet zoals The Phantom Menace.
  2. Speel op emoties
    Emoties horen niet thuis in zakendoen, hoor je wel eens. Dat klopt niet. Ons hele leven draait om emoties, waarom zouden we op kantoor plots die knop omdraaien? Steek daarom gerust een portie emotie in uw presentatie. U hoeft niet meteen op de traanklieren te mikken, maar een eerlijke, doorleefde, geestige, uit-het-leven-gegrepen presentatie blijft veel langer hangen dan een droge opsomming van feiten en cijfers. U gelooft ons niet? Wat zijn de scènes uit Star Wars die u zich nog best herinnert? Inderdaad, diegene met een hoop emotie: de dood van Obi Wan Kenobi, de ontploffing van de Death Star en, natuurlijk… “Luke, I am your father!”.
  3. Laten zien, niet vertellen
    Wat is het spannendste? Iemand die vertelt over een groepje mensen dat probeert te ontsnappen uit een kamer waarvan de muren hen gaan vermorzelen? Of die scene ook daadwerkelijk voor uw ogen zien afspelen? Precies, iets tonen met videobeelden of foto’s maakt zaken vaak veel begrijpelijker, duidelijker en overtuigender dan alleen maar tekst. Gebruik die foto’s en video’s dus ook in uw presentaties.
  4. Kom van achter uw pupiter uit
    Een van de meest eenvoudige manieren om de aandacht van uw publiek te grijpen, is door van achter uw projector of pupiter te stappen en voor het scherm te gaan staan. Op die manier ziet uw publiek veel beter dat u de woorden die ze horen, ook daadwerkelijk uitspreekt. Het geeft u daarnaast ook de kans om van lichaamstaal en gebaren gebruik te maken. Zelfs hier kunt u van filmtechnieken gebruikmaken, bijvoorbeeld door dramatisch naar hen toe te stappen om het moment dat u iets heel belangrijks probeert te vertellen. Net zoals Darth Vader dat doet.
Lees ook:

Een impactvolle presentatie geven bij een (potentiële) klant? Daarvoor heeft u een goede projector nodig.

Bron: www.greatleadershipbydan.com/2017/02/six-ways-to-make-your-presentation-hit.html

Meer nieuws over:

  • zelfstandigen
  • Presentation
  • Star Wars Day

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar