×
×

Wat als het scherm van je telefoon stuk gaat? De juiste reflex in 6 stappen

door JohanTech, tips & tricks15/06/2017

Wat als het scherm van je telefoon stuk gaat? De juiste reflex in 6 stappen
Het is snel gebeurd: je gsm valt op de grond en het scherm spat uit elkaar. Hoe kan je dit voorkomen? En wat als het toch gebeurt? 6 handige tips.

  1. Voorkomen


    Je neemt best al wat voorzorgsmaatregelen om de kans dat je telefoonscherm stuk gaat, meteen een stuk kleiner te maken. Een gsm-hoesje is zeker een goed idee. Kies dan eentje dat ook over het scherm klapt, zodat dit mee beschermd is. Ze zijn er in alle prijsklassen, maar voor minder dan 20 euro ben je vaak al gesteld. De prijs van een nieuw scherm zal in elk geval stukken hoger liggen… Gebruik je gsm ook best niet tijdens het sporten of fietsen. Als hij dan tegen de grond smakt, is de schade een pak groter.

  2. Maak alvast een back-up


    Als je een toestel binnenbrengt voor reparatie, is het handig dat al je belangrijke gegevens gebackupt zijn. Zeker als je scherm zo erg stuk is dat je zo’n back-up niet meer kan nemen. Je kan kiezen voor een externe harde schijf of voor een online back-up in de cloud zoals met OneDrive. Ons advies: combineer online en offline back-ups om helemaal zeker te zijn van je zaak.

  3. Gebruik de garantie


    Fabrikanten zijn verplicht om een degelijk product af te leveren. Daarom is er vastgelegde wettelijke garantie van twee jaar. Als je scherm bv. barst terwijl je de telefoon gewoon neerlegt, is dat een fabricagefout en heb je recht op een kosteloze reparatie of een nieuw toestel. Binnen de zes maanden na aankoop hoef je enkel het defect aan te tonen. Nadien moet je kunnen bewijzen dat het gebrek bestond bij aankoop (wat in de praktijk neerkomt op een expertise). Er wordt in de wet wel verondersteld dat je het toestel behandelt “als een goede huisvader”. Stel dus dat je je telefoon laat vallen door een onvoorzichtigheid, dan heb je hier zelf schuld aan en dan geldt de wettelijke garantie niet. De kosten zijn dan ook voor jou. Van sommige fabrikanten krijg je nog een bijkomende, uitbreidende fabrieksgarantie. Welke voorwaarden daarbij gelden, hangt van fabrikant tot fabrikant af.

  4. Nooit meer zonder telefoon met Smartphone Omnium


    Je kan echt niet meer zonder smartphone? Dan kan je maar beter goed gedekt zijn. Met Smartphone Omnium, bijvoorbeeld. Die dekt niet enkel reparatie, maar geeft je ook recht op een vervangtoestel. de dag zelf (in België) of de volgende dag (binnen de Europese Unie). Bescherm je smartphone ook tegen diefstal of verlies.

  5. Blijven doorgaan


    Valt die barst in je scherm al bij al nog mee? Kan je het touch screen nog gebruiken? Dan hoef je je scherm misschien helemaal niet te vervangen. Als ook je Home-knop stuk is, wordt het bedienen al een stuk lastiger, maar ook dat is op te lossen. Op een iPhone ga je naar ‘Instellingen’ – ‘Algemeen’ – ‘Toegankelijkheid’. Klik hier op ‘Assistive Touch’ en zet die aan. De homeknop verplaatst zich nu naar je scherm en je kan deze van daaruit bedienen. Op Android zijn hiervoor zelfs enkele speciale apps beschikbaar zoals Button Savior.

  6. Repareren


    Valt je scherm niet meer te redden? Eén goede raad: tenzij je écht weet waar je mee bezig bent, laat je dat klusje over aan professionals. Losse schermen zijn er op internet bij de vleet te koop, maar je hebt speciaal gereedschap en de nodige kennis nodig om ze te installeren. Begin zeker niet zelf aan een reparatie als de garantie nog loopt. Je stuurt het toestel dus best naar de fabrikant terug of doe hem binnen bij een reparatieshop. Het eerste geval is het veiligst, alleen ben je dan je gsm vaak wel een tijdje kwijt. Kies je voor een reparatieshop (“klaar terwijl u wacht”), vraag dan na of de reparateur originele en gecertifieerde onderdelen gebruikt. Let ook goed op of je garantie krijgt op de reparatie. Een koopman die niet gelooft in zijn eigen waar, heeft daar vast een goede reden voor. Nog iets om te overwegen: de kans is ook groot dat je fabrieksgarantie vervalt als je de reparatie door een derde partij laat uitvoeren.

Meer nieuws over:

  • smartphone
  • gebroken scherm
  • smartphone omnium
  • toestellen
  • tips

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar