×
×

De selfie als brug naar uw klant

door JohanLaat u inspireren16/03/2017

De selfie als brug naar uw klant
Een voorbijgaande hype voor narcistische mensen? Of een wezenlijk onderdeel van uw marketingstrategie?

Voor Anissa Bougrea, een jonge millennial voor wie de smartphone net zo vanzelfsprekend is als stromend water, behoort de selfie duidelijk in de tweede categorie.

Anissa (22) werkt als online media analist en content creator bij socialemediaburo.be, een Tielts bedrijf dat overheden, maar ook privéondernemingen adviseert over hun social mediastrategie. 

En daar is nog wel wat werk aan de winkel, zegt ze. “Als we bijvoorbeeld met Nederland vergelijken, zie je toch dat we daar een paar jaar achterlopen. Sociale media zijn er al veel meer doordrongen in het dagelijkse. Het is er doodnormaal dat je in contact komt met de politie via Whatsapp. Of dat de gemeente op Instagram actief is.”

Mensen zien graag andere mensen bezig

De kans dat u dus een Belgische burgemeester of kleine zelfstandige met een selfie terugvindt op Facebook of Instagram is al bij al dus nog klein. En dat is eigenlijk wel jammer, zegt Bougrea. Ondanks alle kritiek en vooroordelen die rond de selfie hangen (genre “narcisten zetten zichzelf in de bloemetjes”) zijn er ook voordelen aan verbonden. 

“Je moet het natuurlijk wel wat breder trekken dan alleen maar selfies”, legt Bougrea uit. “Maar het gebruik van sociale media zorgt voor een heel krachtige link met tussen het bedrijf en zijn klanten. Je geeft je klanten de kans om achter de schermen mee te kijken, om kennis te maken met het personeel, om te zien hoe dat het eraan toegaat. En dat werkt. 

Mensen zien nu eenmaal graag andere mensen bezig, dat is onze natuur (lacht). En, belangrijk: dat gevoel draagt gemakkelijk over op de offline-wereld. Potentiële klanten zullen sneller aan jou denken, ook als ze niet achter hun pc of smartphone zitten.” 

Drempel over

Bougrea geeft een klein verzekeringskantoor dat zij adviseren als voorbeeld. “Die zaakvoerder stond daar in het begin ook wat onwennig tegenover, maar je moet één keer die drempel over. Nu post hij heel regelmatig videootjes en selfies vanuit zijn kantoor, babbelt hij met klanten, stelt hij z’n medewerkers voor, wenst hij z’n volgers een fijn weekend…Het is niet dat hij producten probeert te verkopen, maar hij gaat wel een relatie aan met die volgers.” 

Nog een ander voorbeeld is een bakkerij die Bougrea kent. De bakker maakt filmpjes in het atelier, toont nieuwe producten of laat de ontbijtmanden zien die klaarstaan om de deur uit te gaan. “Zolang het maar persoonlijk en authentiek blijft”, zegt de social media experte. “En daar zit regelmatig ook een selfie bij. Of een foto samen met tevreden klanten. Selfies hebben ook meer kans om een “Like” te krijgen.” 

Tijd en licht

Nog een voordeel van deze aanpak: ze is niet geweldig duur. “Klopt”, zegt Bougrea, “het enige wat je nodig hebt zijn een gsm met een goede camera en wat verbeelding. Zorg er ook voor dat er genoeg licht is om een goede foto te nemen en dat de ruimte waarin je dat doet er een beetje deftig uitziet. 

Wat mensen soms wel onderschatten, is dat u dit wel goed moet onderhouden. “Klopt, dat moet je je wel realiseren: als je één keer per maand iets gaat posten, haalt het niet veel uit. Drie posts per week met af en toe een selfie, vind ik een goed ritme. En dan nog moet je het minstens een jaar lang de tijd geven om het op te bouwen en om fans en volgers te verzamelen. 

Ook niet onbelangrijk: je moet ook realistisch zijn in je verwachtingen. Je omzet ga je hier niet mee verdriedubbelen. Maar je wordt wel top of mind bij je klanten en het is een goede manier om je van je concurrenten te onderscheiden.”

Walk the talk

Zelf is Bougrea natuurlijk ook heel actief op sociale media, inclusief de occasionele selfie. “Walk the talk, is ons motto”, lacht ze. “Als we een bedrijf gaan adviseren dat ze meer foto’s en filmpjes moeten posten, komt dat natuurlijk alleen maar geloofwaardig over als we dat zelf ook doen.”

Meer weten over selfies? Deze infografiek zet enkele feiten op een rij.

Helemaal gek van selfies? Met een Bizz All-in gebruikt u uw favoriete selfie-app helemaal gratis!

Meer nieuws over:

  • selfie
  • no selfie day

Nieuws filtering op :

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar