×
×

Internationale Vrouwendag: Nathalie Sintobin

door JohanLaat je inspireren08/03/2017

Internationale Vrouwendag: Nathalie Sintobin
Onderneemster Nathalie Sintobin is straf in e-commerce.

Als telg van een echte ondernemersfamilie stond het in de sterren geschreven dat Nathalie Sintobin ooit een eigen bedrijf zou oprichten. En succesvol. Ze werd in 2015 bekroond tot “Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar” door Unizo en Markant. Veel last van het glazen plafond heeft ze daarbij nooit ondervonden, zegt ze, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke managers.

Frucon2, zo heet het bedrijf van Nathalie Sintobin in Ardooie. Het verscheept online cadeaupakketten ‘gift.be’, maar verzorgt ook voor onder meer Samsonite, KitchenAid en Godiva het complete beheer van hun online shop. “Ik kom van een derde generatie van fruit- en groentehandelaars”, vertelt Nathalie. “Het was eigenlijk de normale gang van zaken dat ook ik zelfstandig zou worden, ik heb mijn hele leven niets anders gezien (lacht). Mijn vader deed de markten en dat was een fantastische leerschool. Je producten positioneren, omgaan met concurrentie, je doelgroep afbakenen…daar zijn alle kiemen gelegd.”

Een korte uitstap in de evenementen-business laat Nathalie kennismaken met de markt van professionele cadeaus en relatiegeschenken. “Zo ben ik gestart met de catalogus verkoop van fruit- en geschenkenmanden”, zegt ze. “In al mijn jeugdige overmoed, ja (lacht). Na een tijd begon ik er ook een winkel bij te doen. Ik was tot 18 uur open en ’s avonds ging ik nog bestellingen rondbrengen. Tot in Luxemburg toe.

Het was snel duidelijk dat dat niet het juiste businessmodel was: logistiek lag dat moeilijk, je had geen schaalvoordelen, alles moest voorgefinancierd worden… op korte termijn zat er weinig groei in, de creativiteit was er natuurlijk wel.”

Van Coca-Cola New York naar Europa

Via haar broer en haar Amerikaanse schoonzus hoort Nathalie begin jaren 2000 hoe het internet het retail landschap op zijn kop begint te zetten. “Het was snel duidelijk dat we op die digitale trein moesten springen. Hier in Europa stelde dat nog allemaal niks voor, dus trok ik naar beurzen in de V.S., onder andere in New York en Las Vegas. Vaak was ik daar de enige Europeaan.

En zo gebeurde het dat wij alle geschenken mochten leveren van de Coca Cola-vestiging in New York aan Coca-Cola Europa. En als je zo’n klanten binnenhaalt, begint de tam-tam te werken, natuurlijk (lacht).”

Die pioniersjaren waren niet makkelijk, herinnert Nathalie zich. Alle technologie om de back-end te beheren of om de stock te managen, moest zelf gebouwd worden omdat die nog niet bestond. Die internationale focus heeft er echter wel voor gezorgd dat nog altijd maar 7% van de omzet in België gedraaid wordt. 

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Wat managementstijl betreft, hanteert Nathalie graag een vlakke structuur, zegt ze. “Ik geloof nogal in management by example. Eigenlijk is het continu coachen en mensen een bepaalde mindset meegeven, in een gezonde mix van vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat trekt ook een bepaald soort mensen aan. We zitten in een zeer veranderlijke business, dus de kans dat je hier jaren aan een stuk exact hetzelfde gaat doen, is niet zo groot.” 

Als vrouw een uit de kluiten gewassen kmo leiden, is zeker uitdagend, maar van een glazen plafond heeft Nathalie nooit last gehad. “Ik heb dat nooit ervaren, nee. Ik heb ook verschillende vriendinnen die een bedrijf leiden en daar lijkt me dat ook geen issue te zijn. Natuurlijk zijn er wel verschillen in de manier waarop mannen en vrouwen managen. 

Ik denk dat vrouwen zich eerder kunnen inleven in hun personeel en dat ze voor een soft approach gaan. Dat wil niet zeggen dat je per se dikke vrienden moet worden met je personeel, zeker niet, maar dat inlevingsvermogen is er wel, ook bij mij. En dat werkt ook goed, vind ik, want je krijgt er van je mensen heel wat betrokkenheid voor terug.”

Meer nieuws over:

  • Nathalie Sintobin
  • Internationale Vrouwendag

Nieuws filtering op :

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar