Nieuwe klanten winnen met je website? Het kan in 3 stappen!

Gepubliceerd op 03/09/2018 in Inspiratie

Een goeie bedrijfswebsite voor je onderneming? Da’s geen leuk extraatje, maar absolute noodzaak. Als jouw zaak online spoorloos is, dan belanden je potentiële klanten op de website van een concurrent. Kans gemist! Terwijl een goede digitale strategie je net extra klanten kan opleveren. Dit zijn dé 3 stappen die van elke website een geoliede machine maken.

Nieuwe klanten winnen met je website? Het kan in 3 stappen!

Stap 1: maak van Google je beste vriend

Wanneer jij iets opzoekt op het internet, waar begin je dan? Inderdaad: bij Google. En voor potentiële klanten geldt net hetzelfde. Wil je dus meer bezoekers naar je website lokken? Dan zorg je maar beter dat je hoog scoort in Google. Dat kan met SEO of zoekmachine-optimalisatie.

SEO is wel een werk van lange adem, want Google houdt rekening met honderden parameters die je allemaal zo veel mogelijk naar je hand moet zetten. Enkele voorbeelden?

  • De inhoud van je webteksten
  • De structuur van je website
  • De laadtijd van je pagina’s
  • Het gebruiksgemak van je website op mobiel

Geen tijd om aan al die elementen van je website te sleutelen? Dan is er een omweg: SEA of zoekmachine-advertenties. Je betaalt dan een bepaald bedrag per keer dat een surfer in Google op je website klikt. Of, een nog betere oplossing: je schakelt een specialist in die wél weet hoe SEO en SEA aan te pakken.

Meer SEO-tips nodig? Die vind je hier.

Stap 2: zorg voor écht interessante webteksten

Werpen je SEO-inspanningen hun vruchten af? Mooi. Dan is het nu tijd voor de tweede stap: je bezoekers boeien. Want mensen klikken niet zomaar op je site. Ze willen iets weten of doen. Aan jou om uit te zoeken wat ze precies nodig hebben. En om daar dan een passend antwoord op te geven.

Hoe sneller je de vragen van je bezoekers beantwoordt, hoe kleiner de kans dat ze onmiddellijk weer wegklikken. En dat betekent: meer tijd op je website, meer aandacht voor jouw zaak. Zo maak je van die online bezoeker een echte klant.

Nog enkele ultieme tips voor goeie webteksten?

  • Achterhaal de vragen van je bezoekers - eventueel met een enquête
  • Babbel over ‘jij’ of ‘u’, maar niet te veel over ‘wij’
  • Positieve recensies van échte klanten doen wonderen

De laatste stap: conversie

Nu je massa’s bezoekers hebt die je site van a tot z uitpluizen, is het tijd voor de laatste stap: conversie. Dat wil zeggen dat je je lezer actie doet ondernemen. Je product kopen, bijvoorbeeld. Of een aanvraag invullen. Of gewoon je fysieke winkel bezoeken. Kortom: een actie waardoor je bezoeker een (potentiële) klant wordt.

Ook voor conversie zijn er enkele handige tips:

  • De call-to-action of de actieknop moet er duidelijk uitspringen op je site. Liefst in een flashy kleurtje.
  • Creëer tijdsdruk of schaarste. Zinnetjes als ‘Nog maar 2 stoelen!’ of ‘De promotie loopt af binnen 3 uur!’ helpen gegarandeerd.
  • Heb je een e-shop? Bied dan niet té veel keuze aan. Dat maakt kiezen moeilijker, waardoor je bezoeker net geen actie durft ondernemen.

Heb jij geen website die klanten scoort? Reken dan maar dat je concurrenten zich in de handen wrijven. Jammer! Zeker als je weet dat een goed werkende website er op 1-2-3 ligt.

Ontdek nu Bizz Online

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar