Facebook Ads: targeting tips voor doeltreffende ads
Gepubliceerd op 25/06/2021 in Tech, tips & tricks
Facebook advertising is een goede manier om je doelgroep aan te spreken en nieuwe klanten te werven. Alleen, hoe bepaal je wie je zorgvuldig opgestelde advertenties te zien krijgt? Met deze Facebook Ads targeting tips komt het helemaal goed.
Facebook toont je advertenties aan de mensen voor wie je advertentie waarschijnlijk het relevantst is. Facebook doet echter niet al het werk voor jou. Om een doeltreffende advertentie op te stellen, moet je je doelpubliek goed kennen. Een te ruime targeting zal je veel geld kosten en een te beperkte targeting gaat soms aan het doel voorbij. Je kunt de advertentieweergave concreet maken met volgende drie targeting tips:
1. Definieer zelf je doelgroep
Bepaal handmatig je doelgroep in Facebook Ads op basis van criteria zoals leeftijd, interesses of geografie. Zo kan je mensen selecteren volgens locatie, dus in de plaatsen, gemeenschappen en landen waarin je zaken wilt doen. Daarnaast zijn demografische gegevens erg handig, zodat je kan selecteren op basis van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, functie en meer. Je kan daarbij bijhouden welke mensen je met je advertenties bereikt, maar Facebook deelt nooit persoonlijk identificeerbare informatie.
Tot slot zijn ook interesses handig om je doelgroep te bepalen. Voeg interesses, vakgebieden of hobby's toe van de potentiële klanten en maak je advertenties nog relevanter. Minder bekende opties, maar zeker even interessant, zijn de opties “gedrag” en “connecties”. Je kan je Facebook Ads namelijk targetten op consumentengedrag, zoals eerdere aankopen en apparaatgebruik. Dankzij de optie “connecties” kan je mensen die al een link hebben met je bedrijfspagina uitsluiten zodat je geen huidige klanten target.
2. Kies voor aangepaste doelgroepen
Zoals we daarnet al aanhaalden, kan je mensen uitsluiten die bijvoorbeeld je pagina al volgen. Maar omgekeerd kan je ook specifiek mensen gaan targetten die al eerder interactie hadden met je bedrijf, zowel online als offline.
Je kan je Facebook Ads bijvoorbeeld richten naar je huidige klanten om hen te overtuigen opnieuw bij jou te kopen. Zo kan je hen toevoegen op basis van hun mailadres uit je CRM-systeem of je mailinglijsten. Je moet minstens 30 mailadressen uploaden die bovendien op Facebook terug te vinden zijn. Dat wil zeggen dat je in de praktijk vaak ongeveer 60 mailadressen nodig hebt.
3. Gebruik de Facebook-pixel
Facebook heeft in Ad Manager ook de optie om een Facebook Pixel in te schakelen. Dat is een analysetool waarmee je inzicht krijgt in de acties die je bezoekers uitvoeren op je website. Zo kan je advertenties richten naar mensen die je website al eens bezocht hebben.
4. Gebruik je app
Als jouw bedrijf een eigen app heeft, kan je ook die gebruiken om je advertenties relevanter te maken. App-ontwikkelaars kunnen de Facebook SDK installeren om advertenties aan te maken die bezoekers aanzetten om in-app-acties te doen.
5. Maak vergelijkbare doelgroepen aan
De kans is groot dat jouw bedrijf een duidelijke doelgroep heeft, gebaseerd op je huidige en ideale klanten. Dat zijn dan ook de mensen die je graag zou willen bereiken via je Facebook ad targeting. Gelukkig heeft Facebook Ads daarvoor de optie “vergelijkbare doelgroepen”. Jij maakt daarvoor een brondoelgroep aan op basis van je huidige klanten en Facebook gaat zelf op zoek naar mensen met gelijkaardige profielen. Je advertenties worden vervolgens weergegeven aan mensen met vergelijkbare interesses en eigenschappen.
6. Richt je op één specifieke klant
Stel dat je een offerte uitgestuurd hebt naar een klant, maar nadien heb je niets meer van hem vernomen. Dan kan je met behulp van zijn mailadres een zeer specifiek gerichte advertentie opmaken. Dat doe je door een “aangepaste doelgroep” aan te maken op dezelfde manier als hierboven beschreven.
Maar als de klant die je wil bereiken bijvoorbeeld een man is, upload je een lijst met enkel vrouwen en target je vervolgens bij demografische gegevens op mannen. Zo krijgt enkel die ene man uit de lijst je ad te zien. Je kan nu een advertentie maken specifiek op maat voor 1 bepaalde klant.
Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf nog beter zichtbaar is online, kan je kiezen voor Bizz Online ! Daarbij creëren wij je professionele website van A tot Z, zorgen we voor een goede SEO-score en bieden we de nodige ondersteuning.
Verder staatt er steeds een digitaal adviseur voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en krijg je van ons een professioneel mailadres, domeinnaam en hosting op de Belgische servers van Proximus cadeau.
Sophie
Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun