Hoe Facebook Ads Manager gebruiken?

Gepubliceerd op 24/02/2021 in Tech, tips & tricks

Sociale media hebben voor een revolutie gezorgd in de manier waarop we denken over internetmarketing en -reclame. Gezien het aantal actieve internetgebruikers op deze platforms zou het dwaas zijn om een zo’n doelpubliek voor je advertenties links te laten liggen. Facebook biedt daarom de Facebook Ads Manager-tool om effectieve advertenties te maken. Ontdek hier hoe het werkt.

Hoe Facebook Ads Manager gebruiken?

Facebook Ads Manager is de ideale tool om met reclame op social media, en dan vooral op Facebook, aan de slag te gaan. Het is een zeer toegankelijk en gemakkelijk platform om te beginnen met adverteren voor je bedrijf op het internet. Klaar om te starten? Hieronder geven we je een beknopte gids om aan de slag te gaan met Facebook Ads Manager.


Hoe start en configureer ik mijn Facebook Ads Manager-account?

Je begint uiteraard met het aanmaken van je Facebook Ads Manager-account. Ga hiervoor naar de Business.facebook.comNieuw venster -pagina en klik rechtsboven op de knop “Een account aanmaken”. Vul dan je naam, die van je bedrijf en je e-mailadres in, kies bij voorkeur een professioneel mailadres. Vervolgens vul je alle informatie over je bedrijf aan: postadres, telefoonnummer en vooral het adres van uw website. Je moet ook aangeven waarvoor je het account gaat gebruiken: het promoten van je eigen goederen en diensten of het aanbieden van je diensten aan andere bedrijven. Tot slot bevestig je je zakelijke e-mailadres.

Heb je nog geen website voor je bedrijf? Met Bizz Online bouwen we jouw site van A tot Z en zorgen we ervoor dat hij responsief is en goed scoort op vlak van SEO. We kunnen zelfs je online shop toevoegen.


Een bedrijfspagina maken of toevoegen

Nu is het tijd om je zakelijke Facebook-pagina’s of bedrijfspagina toe te voegen aan je Business Manager-account. Heb je nog geen bedrijfspagina? Dan moet je er eerst een aanmaken. Zodra je een nieuwe pagina hebt gemaakt, kan je ze toevoegen aan je BusinessManager-account:

  • Klik in het dashboard van Bedrijfsmanager op “Een pagina toevoegen” en klik op dezelfde knop in het volgende venster.
  • Voer vervolgens de naam van de bedrijfspagina in en selecteer ze.
  • Doe hetzelfde met al je andere pagina's als je er meer dan één hebt.

Een advertentieaccount toevoegen

Nu ga je een advertentieaccount toevoegen zodat je vervolgens advertenties kan aanmaken. Ga nogmaals naar het dashboard van Bedrijfsmanager en klik op “Een advertentieaccount toevoegen” om een account toe te voegen.

Als je nog geen advertentieaccount hebt, moet je er eerst een aanmaken:

  • Ga naar je dashboard en klik op “Een advertentieaccount toevoegen” en klik vervolgens op “Een advertentieaccount maken”.
  • Voer al je accountgegevens in en klik op “Volgende”.
  • Geef aan dat je van plan bent dit account voor je bedrijf te gebruiken en klik vervolgens op “Aanmaken”.

Zodra je deze stap hebt voltooid, kan je teamgenoten toevoegen die je accounts samen met jou beheren. Je kan een of meerdere collega’s toevoegen om je te helpen advertenties te beheren. Klik hiervoor op “Personen toevoegen” in het dashboard. Geef nu het professionele mailadres van de persoon in kwestie in. Kies de rechten die ze zullen hebben en klik op “Volgende”.

Als je collega de advertenties wilt gebruiken, moet je hem of haar eerst uitnodigen voor je advertentieaccount. Klik dus op “Advertentieaccount”, pas de toegangsmachtigingen aan en klik op “Uitnodigen”. Hij of zij zal dan de uitnodiging moeten accepteren.


Je Instagram-account toevoegen

Het kan zeer nuttig zijn om het Instagram-account van je bedrijf te koppelen aan je Business Manager. Zo kan je content plaatsen op beide sociale netwerken vanop dezelfde plaats. Klik in het dashboard van uw Business Manager-account rechtsboven op “Bedrijfsinstellingen”.

Klik in de linkerkolom op “Instagram-accounts” en vervolgens op “Toevoegen”. Voer de nodige gegevens in en voltooi door op “Verbinding” te klikken.


Je eerste advertentiecampagne maken

Nu ben je klaar om je eerste reclamecampagne op te zetten. Deze stappen moet je daarvoor doorlopen:

  • Klik in het dashboard linksboven op Bedrijfsmanager.
  • Klik op het tabblad “Promoten” onder “Advertentiebeheer” en klik vervolgens op “Beheren”.
  • Nu bepaal je het doel van de campagne, de doelgroep en het budget dat je wil spenderen.

Er zijn verschillende doelen mogelijk om te adverteren, kies een doel dat past bij je campagne:

  • Naamsbekendheid: Om je bedrijf bekend te maken en een nieuw publiek te bereiken.
  • Doelgroep: Met gerichte advertenties bereik je een specifieke doelgroep van potentiële klanten.
  • Verkeer: Verkeer genereren naar de website van je bedrijf, een app of Facebook Messenger.
  • Apps installeren: Moedig mensen aan om je app te downloaden.
  • Interactie/betrokkenheid: Zoveel mogelijk interacties genereren op een bericht, zoals likes, opmerkingen of deelacties. Zo kan je meteen ook mensen uitnodigen om je pagina te volgen.
  • Weergaven voor video: Zoveel mogelijk weergaven voor een video genereren.
  • Leadgeneratie: Hier is het doel om contactgegevens te verzamelen van prospecten, zoals een adres of telefoonnummer. Je vraagt je doelpubliek dan om een formulier in te vullen rechtstreeks via Facebook.
  • Berichten: Moedig je doelpubliek aan om contact met je op te nemen via Facebook Messenger.
  • Conversies: Moedig gebruikers aan om een specifieke actie op je website uit te voeren, zoals iets kopen of downloaden.
  • Catalogusverkoop: Koppel je Facebook-advertenties aan een catalogus met producten die te koop zijn.
  • In-store verkeer: Zet mensen aan om je fysieke winkel te bezoeken.

Zodra je een doel hebt gekozen, moet je je campagne een naam geven. Voor bepaalde doelen, zoals bijvoorbeeld engagement, kan je ook beslissen of je je wilt richten op likes of shares. Je kan ook de optie “Budgetoptimalisatie” activeren, maar je eerste campagne zet je beter zo op.


Bepaal je doelgroep

De kracht van Facebook is dat je je campagne kan richten naar heel specifieke gebruikersgroepen. Voordat je de campagne start, bepaal je welke groepen mensen je wil bereiken. Kies de leeftijd, het geslacht of de taal van de mensen die je wil bereiken. Je krijgt dan een schatting van de resultaten. Je hebt twee keuzes:

  • Gedetailleerde targeting: Met deze optie ga je bepaalde personen vrijwillig uitsluiten op basis van hun demografische gegevens of interesses.
  • Volgers: hiermee ga je mensen targeten of uitsluiten die connecties hebben met uw pagina, gebeurtenis of app. Dus als je een nieuw publiek wilt bereiken, zeg je dat je mensen wilt uitsluiten die je pagina al leuk vinden. En als je een nieuw product of dienst wilt promoten, richt je dan op mensen die je pagina al leuk vinden.

De advertentielocatie instellen

Vervolgens moet je bepalen waar je advertenties zullen worden weergegeven. Dat is zeer belangrijk voor het slagen van uw campagne. Je kan kiezen om de instellingen door Facebook zelf te laten bepalen. Facebook plaatst je advertenties dan automatisch op de beste manier op basis van de doelgroep.

Maar je kan ook zelf bepalen waar je advertenties worden weergegeven. Je kiest dan uit de volgende opties:

  • Apparaattype: bepaal of je advertenties moeten worden weergegeven op mobiele apparaten, computers of beide.
  • Platform: Kies een bepaald platform zoals Facebook, Instagram of Messenger.
  • Locaties: Kies tussen verhalen, feed, berichten, apps, enz.
  • Mobiele apparaten en besturingssystemen: iOS, Android etc.

Zodra alles in orde is, kies je de datum van publicatie en het budget dat je hebt voorzien voor de reclamecampagne.


De advertentie-indeling maken

Nu komen we bij de kern van de zaak. Hier stel je de visual van je advertentie in. Je kan kiezen uit verschillende indelingen, zoals een carrousel, diavoorstelling, video, Facebook-verhalen of album. Aarzel niet om de preview-tool te gebruiken om erachter te komen hoe je advertenties eruit zullen zien als je klaar bent. Zodra je tevreden bent met het resultaat, klik je op “Doorgaan”.

Houd er rekening mee dat er bepaalde beperkingen gelden, afhankelijk van het gekozen formaat, zoals een beperkt aantal tekens voor de titel, de beschrijving en de hoofdtekst van. Als alles aangevuld is, hoef je de advertentie alleen nog maar online te zetten.


De prestaties van de campagne bijhouden

Facebook geeft je de mogelijkheid om te zien of je campagne werkt of niet. Om alle statistieken van een bepaalde campagne of advertentie te bekijken, ga je naar het tabblad “Overzicht”. Hier krijg je een algemeen beeld van de prestaties van de campagne. Je kan de gedetailleerde gegevens bekijken door een specifieke advertentie te selecteren.

Ga via het tabblad “Campagne” naar “Prestaties”. Daar kan je erachter komen hoeveel mensen je campagne bereikt heeft, hoeveel klikken, etc. Afhankelijk van de resultaten kan je vervolgens het budget of de targeting van de advertenties nogaanpassen.


Zo, nu ben je helemaal klaar om je eerste reclamecampagnes te lanceren op sociale media. Daarvoor heb je echter wel een goede website voor je bedrijf nodig. Met Bizz Online bespaar je heel wat kostbare tijd. Wij bouwen namelijk jouw site van A tot Z, zorgen ervoor dat hij responsive is en bovenaan in de zoekresultaten terechtkomt!

Bekijk Bizz Online nu!

Bovendien staat er steeds een digitale expert klaar om al je vragen te beantwoorden én bieden wij je ook een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en veilige hosting op de Belgische servers van Proximus.

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar