Hoe start je een kledingwebshop ?

Gepubliceerd op 21/01/2021 in Tech, tips & tricks

Vandaag wint de webshop meer dan ooit aan populariteit. We kopen en verkopen zowat alles online, van boeken tot multimedia en vooral kleding. Til jouw bedrijf naar een hoger niveau met een online shop voor jouw kleding. Lees hier alles wat je moet weten over het starten van een kledingwebshop.

Hoe start je een kledingwebshop ?

In 2020 is e-commerce ontzettend belangrijk geworden. Nu meer dan ooit bewijst een webshop haar waarde. Het voordeel van online shoppen is dat je op het internet echt alles kan verkopen, van voeding tot multimedia én kledij. Het is dus zeker het ideale moment om jouw online kledingboektiek te lanceren. Dat is echter niet zomaar in een vingerknip gebeurd. Er zijn heel wat knopen door te hakken voor je je webshop kan lanceren en een aantal zaken om in je achterhoofd te houden zodra je kledingwebshop open is. Dit moet je weten:


1. Enkele vragen die je jezelf moet stellen

Voor je aan iets begint, doe je beter een beetje research en dat is ook bij het opstarten van een kledingwebshop niet anders. Hoe ziet de huidige online markt eruit en hoe kan je je hier onderscheiden van de concurrentie ? Wat is je doelgroep en ga je voor een nationale of internationale afzetmarkt? Of misschien richt je je eerder op een lokale markt?

Uiteraard speelt ook je budget een grote rol. Denk dus zeer goed na over de prijzen die je wil hanteren en de kortingen die je zou kunnen geven. Stel een duidelijk businessplan op en bereken alle mogelijke kosten zoals bijvoorbeeld voor je leveranciers. Vergeet daarbij de kosten niet die je IT-infrastructuur met zich meebrengt.


2. Bepaal je businessmodel

Net zoals bij elke andere webshop, moet je voor een online kledingwinkel het businessmodel kiezen dat het best bij je zaak past. We stellen je alvast 3 mogelijkheden voor :

  • Detailhandel: je koopt items in bulk aan bij meerdere groothandelaren (zie hieronder) en verkoopt ze vervolgens in kleine hoeveelheden aan een groot aantal klanten.
  • Groothandel: de groothandelaar bevindt zich tussen de detailhandelaar en de producent. Je koopt je items in bulk aan en verkoopt ze ook opnieuw in bulk aan andere handelszaken of professionele aankopers.
  • Dropshipping : bij dropshipping ga je producten verkopen zonder dat je ze zelf eerst aangekocht hebt. Jij vormt dan de link tussen de consument en de producent. Je houdt je dus enkel bezig met bestellingen, niet met de producten. Dit is de beste keuze als je budget nog niet zo groot is op het moment dat je je webshop opstart. Het is het meest goedkope model. Wees wel steeds voorzichtig met de bedrijven waarmee je in zee gaat bij dropshipping en hou in je achterhoofd dat je de producten nooit zelf bezit.

3. Vind de juiste leveranciers

Voor elke zaaak heb je leveranciers nodig. Dat kan zijn om aan de grondstoffen te geraken om je kleding mee te maken voor je eigen kledinglijn, maar ook om de goederen die je wil verkopen te laten leveren. Een leverancier kan je verder ook voorzien van de verpakkingen waarin je je goederen wil verzenden.

Dat wil ook zeggen dat je over een heel belangrijk element zal moeten nadenken : wil jij je eigen kledingmerk opstarten en dus je eigen kleding ontwerpen met behulp van professionals of gewoon kleding verkopen ? In het laatste geval heb je geen totale contrôle over de kwaliteit van de verkochte producten maar zal de basisinvestering voor je zaak wel een stuk lager liggen.

Voor de lancering van je eigen kledingmerk heb je op het moment van opstart veel meer geld nodig en het vraagt ook meer werk. Aan de andere kant zullen de marges voor elke verkoop groter zijn én krijg je de kans een merkimago te creëren.

Tot slot kan je ook kiezen voor print-on-demand. Daarbij ga je enkel het T-shirt, de sweater of het kledingstuk laten personaliseren op aanvraag van je klant. Deze methode heeft ook weinig investeringen nodig en kan je snel opstarten. De producten waaruit je klanten kunnen kiezen, zijn echter niet zo gevarieerd. Ze kunnen enkel kiezen uit bepaalde kledingstukken, kleuren en bedrukkingen.


4. Denk aan je website

Wie webshop zegt, zegt natuurlijk website. Voor het succes van je zaak is het belangrijk om een overzichtelijk en gebruiksvriendelijke website te hebben. Als je kiest voor dropshipping, kan je gaan voor een platform dat exclusief voor dit businessmodel opgericht is, zoals bijvoorbeeld Shopify. Op zo’n platform kan je je eigen webshop openen in enkele minuten, de layout aanpassen, je stock beheren, kortingsbonnen genereren en online betalingen ontvangen via PayPal, kredietkaart en zelfs Bitcoin.

Om je imago nog professioneler te laten overkomen, kan je ook kiezen voor een webshop met Open Source (tegenover een website met SaaS zoals Shopify). Open Source staat je toe rechtstreeks in de broncode van je site te werken zodat je echt alles naar jouw wensen kan aanpassen. Het enige probleem hiermee is dat je kennis nodig hebt over websites bouwen en coderen.


5. Bereid je communicatie voor

Omdat er zo veel online boetiekjes zijn, zou je denken dat het moeilijk is om klanten aan te trekken. Maar als je je communicatie goed voorbereid, gaat dat makkelijker dan je denkt. Bedenk een passende stijl qua taalgebruik en beeldmateriaal en vergeet zeker de SEO-score van je website niet te verbeteren. Dat is de score die aangeeft hoe hoog jij te zien zal zijn in de zoekresultaten wanneer je klanten bepaalde zoekwoorden ingeven in hun zoekmachine. Je leest er alles over in ons artikel rond SEO.

Verder is het belangrijk om actief te zijn op de belangrijkste sociale media : Instagram, Facebook, Pinterest, YouTube en zelfs TikTok. Je kan ook starten met nieuwsbrieven per mail om de lancering van jouw webshop aan te kondigen en nieuws of promoties te delen. We raden je zeker aan om actief te zijn op Instagram. Goede stories en inspirerende posts zijn namelijk een goede tool om je producten in de kijker te zetten en klanten aan te trekken. Denk dus goed na op welke manier je je producten onder de aandacht gaat brengen op sociale media.

Daarnaast kunnen ook Facebook Ads je helpen om een breed publiek te bereiken op Facebook. Je hebt er een budget voor nodig, maar het kan een groot verschil maken voor je omzet.


6. Kies je leveringsmethode

Wat zou je webshop zijn zonder levering ? Het is een essentieel aspect waarover je dus beter goed nadenkt voor je je shop lanceert. Als je focust op de Belgische markt, kan je voor Bpost kiezen voor de verzending van je items. Ga je voor een internationale afzetmarkt, dan zal je eerder moeten kijken naar koerierdiensten zoals FedEx, DHL of UPS.

Tot slot zal je ook even moeten nadenken over de leveringstijden die je wil communiceren. Houd er rekening mee dat een snelle levering een goed selling point is, maar ook meer zal kosten. Hoe zwaarder je pakketjes zijn, hoe meer verzendkosten je bovendien zal moeten aanrekenen.


Je eigen webshop starten is dus niet zo moeilijk en hoeft ook helemaal niet lang te duren. Het lastigste zal uiteindelijk het kiezen van items om te verkopen zijn.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Verder staat er ook steeds een digitale adviseur klaar om al jouw vragen te beantwoorden en bieden we je een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en hosting op onze Proximus-servers.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business