Tips om spam te vermijden

Wanneer je ongewenste e-mail ontvangt of wanneer er veel e-mails tegelijkertijd naar meerdere ontvangers verstuurd worden, dan wordt dit beschouwd als spam. Denk hierbij aan kettingbrieven, nieuwsbrieven, phishing, ongewenste reclame, wedstrijden, enz.

Wordt er om je persoonlijke gegevens gevraagd of heb je een verdachte e-mail ontvangen? Lees dan ook onze tips om phishing fraude te vermijden.

Je ontvangt veel spam

Proximus filtert e-mails op je Proximus e-mailadres en verplaatst deze automatisch naar de map spam. Dit gebeurt meestal op basis van de inhoud, trefwoorden of herkomst van e-mails.

Ontvang je toch nog veel spam? Volg dan deze 5 algemene tips:

  1. Installeer Norton Security als je een e-mailprogramma (bv. Outlook, Windows Mail, Apple Mail, enz.) gebruikt op je gsm of computer voor extra beveiliging tegen spam en virussen. Norton is een betalende optie.
  2. In de Proximus Webmail kunt je berichten markeren als spam. In de ongewenste e-mail, tik bovenaan op Hamburger menu en vervolgens op Markeer als ongewenst. Deze ongewenste e-mails worden in de toekomst naar de map spam verplaatst.

    Gebruik je een ander e-mailprogramma?
  3. Antwoord nooit op spam. Dit maakt de kans op meer spam alleen groter.
  4. Maak je e-mailadres niet publiek. Zet je e-mailadres nooit publiek op webpagina’s of forums. Wanneer je je registreert voor een website, dan vink je ook best opties om nieuwsbrieven te ontvangen of je gegevens door te spelen aan derden uit. Of beter nog, registreer een 2de e-mailadres dat je enkel gebruikt om je in te schrijven op dergelijke websites.
  5. Raadpleeg de tips van safeonweb, de website voor cybersecurity van de overheid.

Bekijk ook eens deze tips in specifieke situaties:

  • Heb je een ongewenste nieuwsbrief gekregen? Schrijf je dan uit via de link die je in de e-mail vindt.
  • Ontvang je liever geen e-mails meer van iemand die je kent? Contacteer deze persoon of stel een e-mail filter in de Proximus Webmail in (of in je e-mailprogramma) om e-mails automatisch te verplaatsen of verwijderen.
  • Ontvang je veel e-mails die je zogezegd verzonden hebt, maar die niet afgeleverd konden worden? Dan werd je e-mailadres waarschijnlijk misbruikt door spammers. Wijzig het wachtwoord van je mailbox en stel een e-mail filter in de Proximus Webmail in (of in je e-mailprogramma) om deze e-mails automatisch te verplaatsen of verwijderen.
  • Ontvang je spam van een andere Proximus-klant? Contacteer ons om misbruik te melden.
Uitgaande e-mails worden herkend als spam

Proximus hanteert bepaalde e-mailstandaarden waaraan je moet voldoen. Ook de e-mailaanbieder of het beveiligingsprogramma van je ontvanger, maken waarschijnlijk gebruik van een spamfilter.

Worden je e-mails door je ontvanger herkend als spam? Volg dan deze 4 algemene tips:

  1. Hou rekening met het maximaal aantal ontvangers naar waar je gelijktijdig e-mails kunt versturen: maximaal 100 via de Proximus Webmail, 100 vanuit je eigen e-mailprogramma en 10 vanaf een niet Proximus-verbinding.
  2. Let op de inhoud van je e-mail: vermijd bepaalde trefwoorden (bv. gratis, korting, prijs, win, aanbieding, actie, beslis nu, geld, enz.) en overmatig gebruik van hoofdletters, leestekens of afbeeldingen. Gebruik ook geen Javascript, Flash of gekleurde woorden in je tekst.
  3. Verstuur geen e-mails vanaf een e-mailadres dat een combinatie van cijfers en letters bevat. Vaak krijg je standaard een mailbox van Proximus die bestaat uit dergelijke combinaties, maar de bedoeling is dat je een alias aanmaakt. Lees meer over het verschil tussen een mailbox en alias.
  4. Vraag de ontvanger om zijn e-mail filters te controleren.

Bekijk ook eens deze tips in specifieke situaties:

  • Verstuur je een nieuwsbrief? Het versturen van nieuwsbrieven is ten strengste verboden via relay.proximus.be. je kunt dit wel doen vanaf je je eigen mailserver. Zorg er dan voor dat je nieuwsbrief een link bevat waarmee ontvangers zich kunnen uitschrijven. Wanneer je merkt dat het e-mailadres van één van de ontvangers niet meer geldig is, dan dien je dit bij toekomstige mailingen uit je lijst te verwijderen.
  • Heb je je eigen mailserver? Controleer de instellingen van je mailserver.
Inkomende e-mails worden onterecht herkend als spam

Proximus filtert e-mails die verstuurd worden naar je Proximus e-mailadres automatisch. Dit gebeurt meestal op basis van onze e-mailstandaarden, maar ook de inhoud, trefwoorden of herkomst van e-mails. Als je correspondent hier niet aan voldoet, dan wordt het bericht automatisch verplaatst naar de map spam.

Als je correspondent aan toch aan deze voorwaarden voldoet, volg dan deze 3 tips:

  1. Kijk via MX Toolbox (in het Engels) na of de domein (het gedeelte na de @ in het e-mailadres van je correspondent) niet op een ‘blacklist’ of zwarte lijst staat. Domeinen die veel spam versturen kunnen op een zwarte lijst komen te staan. Als je correspondent op een zwarte lijst staat, dan moet deze contact opnemen met zijn eigen e-mailaanbieder.
  2. Kijk na of je geen e-mail filter in Proximus Webmail (of in je eigen e-mailprogramma) hebt ingesteld die ervoor zorgt dat de e-mail van je correspondent automatisch verplaatst of verwijderd wordt.
  3. Raad de afzender aan om onze tips voor uitgaande e-mails te raadplegen hierboven, om te vermijden dat deze als spam herkend worden.

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: