Veelgestelde vragen over fiber tot in je gebouw

    Algemeen

    Fiber is de technologie van de toekomst en maakt gebruik van licht om signalen te transporteren. Het is dus een pak sneller dan de traditionele koperkabels.

    Het laatste stukje, van de straat tot in je gebouw was nog traditioneel bekabeld. En daar brengen we verandering in zodat je kan genieten van de beste mogelijke netwerkervaring. Een groot deel van ons Proximus-netwerk bestaat vandaag al uit fiber. Dankzij fiber beschik je over een ultrasnelle internetverbinding, zonder kwaliteitsverlies, en dat ongeacht het aantal mensen of toestellen dat tegelijkertijd surft.

    Met fiber profiteer je van een supersnel, stabiel en betrouwbaar internet, een scherpste beeld op al je schermen en bovenal ben je klaar voor de toekomst!

    • Supersnel internet: sneller dan ooit surfen en bestanden delen met collega’s en klanten. In een fiberzaak wordt je geduld niet langer op de proef gesteld
    • Stabiel en betrouwbaar internet: een groot bestand up of downloaden, in een fiberzaak kan dit zonder onderbrekingen, zelf als iedereen tegelijk online is
    • Het scherpste beeld op al je schermen: of je nu kijkt op televisie, je tablet of je smartphone, in een fiberzaak zie je alles in de beste beeldkwaliteit
    • Klaar voor de toekomst: meer en meer toestellen in onze zaak bedienen we via het internet. Een fiberzaak kan deze evolutie moeiteloos aan.

    Op lange termijn zal dit nieuwe netwerk ons traditionele kopernetwerk vervangen.

    Bekijk of fiber beschikbaar is voor je woning.

    Als dat zo is, zal je uitgenodigd worden om je aansluiting op ons fibernetwerk aan te vragen en je producten te activeren.

    Is voor je woning nog geen fiber beschikbaar, maar heeft Proximus de aanleg daarvan wel gepland? Vul dan het formulier in zodat een van onze medewerkers je kan contacteren om de volgende stappen te bespreken.

    De fiber uitrol verloopt in fasen. Het is dus mogelijk dat je adres behoort tot een zone waarin nog geen werken gepland zijn of waarin we om technische of administratieve redenen geen fiber tot in je woning kunnen brengen.

    Installatie

    We beginnen met het leggen van onze fiberkabel in je straat en brengen hem vervolgens binnen in je huis of appartement.

    Een van onze technici komt dan een aansluitpunt plaatsen in je woning en dat is alles! Je kun surfen, streamen en gamen tegen de snelheid van het licht.

    Wil je fiber, ook wel fiber genoemd, in jouw gebouw halen? Volg dan de onderstaande stappen:

    1. Check je adres
      Ga naar onze online adreschecker om te zien of jouw woning of zaak in een fiberzone ligt.
    2. Schrijf je in
      Lig jouw woning of zaak in een fiberzone? Dan word je automatisch doorverwezen naar ons inschrijvingsformulier. Vul dit in, en wij nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met je op.
    3. Wij contacteren je
      Heb je je ingeschreven? Één van onze medewerkers zal je opbellen met meer informatie, zoals de periode waarin de installatie vermoedelijk zal plaatsvinden. De installatie vindt meestal plaats tussen de 1 en 6 maanden.
    4. Maak een afspraak
      Wanneer de werken in jouw buurt bijna van start gaan, zullen onze medewerkers je nog eens opbellen om een concrete afspraak vast te leggen.
      De gemaakte afspraken worden altijd bevestigd via e-mail en kunnen later bekeken of gewijzigd worden via de persoonlijke link in deze mail of via het nummer 0800 33 007. Het annuleren van een afspraak kan enkel telefonisch gebeuren.
    5. Wij installeren de fiberkabel in jouw straat
      De fiberaansluiting is gratis, zolang we in jouw straat aan het werk zijn. Wanneer dit niet meer het geval is blijft installatie mogelijk, maar zullen hiervoor eventueel extra kosten worden aangerekend.
      De installatie is bovendien zonder aankoopverplichting. Je hoeft zelfs geen klant te zijn en als je dit niet wilt, dan hoef je dit ook niet te worden. Hiermee ben je wel al zeker dat jouw huis klaar is voor de toekomst.
      In onze handige gidsen vind je alle informatie i.v.m. de technische richtlijnen voor de aansluiting van jouw woning (PDF, 385,8 KB) en de aanleg van het kabelnetwerk in jouw woning(PDF, 334 KB).
    6. Activeer je producten
      Ga voor meer informatie over onze producten en promo’s langs in een Proximus Shop in je buurt. Ons gratis bellen kan ook, op 0800 33 007.

    Ja, de aansluiting op fiber is in de periode van de werken in je straat helemaal gratis, of je nu klant bent van Proximus of niet.

    Om de voordelen van fiber te kunnen genieten, volstaat het je fiberproducten te activeren bij ons. Vanaf dan kun je surfen, streamen en gamen tegen de snelheid van het licht.

    Wij bevestigen altijd via e-mail.

    Zo kan je de afspraak altijd bekijken of wijzigen via de persoonlijke link in de e-mail. Een afspraak annuleren kan enkel telefonisch gemaakt worden op 0800 33 007.

    Beschikbaarheid

    Bekijk of fiber beschikbaar is voor je woning.

    Als dat zo is, zal je uitgenodigd worden om je aansluiting op ons fibernetwerk aan te vragen en je producten te activeren.

    Is voor je woning nog geen fiber beschikbaar, maar heeft Proximus de aanleg daarvan wel gepland? Vul dan het formulier in zodat een van onze medewerkers je kan contacteren om de volgende stappen te bespreken.

    De fiber uitrol verloopt in fasen. Het is dus mogelijk dat je adres behoort tot een zone waarin nog geen werken gepland zijn of waarin we om technische of administratieve redenen geen fiber tot in je woning kunnen brengen. In dit geval wordt je ook gevraagd om een formulier in te vullen om te worden geïnformeerd zodra glasvezel beschikbaar is voor je woning.

    Meer info in een Proximus Shop in je buurt of telefonisch op 0800 33 007.

    Bekijk, op basis van je adres, of Proximus van plan is fiber te installeren in je straat.

    De fiber uitrol verloopt in fasen. Het is dus mogelijk dat je adres (nog) niet behoort tot een zone waarin werken gepland zijn. Het is ook mogelijk dat je woning wel in een fiberzone ligt, maar we om technische of administratieve redenen (bv. geen toelating van de syndicus) geen fiber tot in je woning kunnen brengen.

    Fiber wordt momenteel ingezet in verschillende grote steden in België, namelijk Aalst, Anderlecht, Antwerpen-Diamant, Antwerpen-Oost, Antwerpen-West, Brugge, Brussels-Anspach, Charleroi, Deurne, Elsene, Etterbeek, Evere, Gent, Hasselt, Knokke-Heist, Kortrijk, Leuven, Luik, Mechelen, Molenbeek-Koekelberg, Namen, Oostende, Roeselare, Schaarbeek, Sint Niklaas, Ukkel en Vilvoorde.

    Het doel is om een supersnel en stabiel netwerk te bieden dat in staat is om het dataverkeer dat de komende jaren zal blijven groeien, gemakkelijk te absorberen. Andere steden zullen volgen. Fiber wordt ook ingezet in industriegebieden of industriële gebouwen, evenals in alle nieuwe ontwikkelingen.

    Komt er fiber naar mijn stad?

    Afspraak

    Beschikbaarheid

    Voordelen

    Installatie

    Wat is fiber?

    Wil je meer weten over fiber?

    Klantendienst

    Fiber evenementen