Alles wat je moet weten over de werken aan ons netwerk

Gepubliceerd op 28/04/2021 in Service

Van maart 2021 tot juni 2026 verbeteren we in fasen ons netwerk voor mobiel surfen en bellen. Ontdek alles wat je moet weten in dit artikel!

Alles wat je moet weten over de werken aan ons netwerk
  • Tijdens werken in jouw buurt (max. 4 weken) kan je storingen merken voor mobiel bellen en surfen (2G/3G/4G).
  • Vaste telefoonlijn, vast internet en wifi blijven gewoon werken.
  • Onderaan dit artikel leggen we uit hoe je toch ononderbroken kan blijven bellen en sms’en.

Dit is de planning van de werken:

Storingen en onderbrekingen in een bepaalde regio zijn mogelijk tijdens de 2 weken die vermeld zijn, maar duren niet de volledige periode. Omdat zo’n grote werken nogal onvoorspelbaar zijn, kunnen we helaas niet zeggen wanneer je precies storingen kan merken.

We plannen de werken wel zo in dat aansluitende regio’s nooit op hetzelfde moment storingen ondervinden.

Testaankoop heeft recent in een objectieve test vastgesteld dat Proximus het beste mobiele netwerk heeft. En daar zijn we heel blij om. Maar dat komt natuurlijk niet vanzelf. Dat lukt enkel door constant te blijven investeren.

Ons mobiele netwerk zal in de komende 2-3 jaren verder worden gemoderniseerd

En wel om 3 redenen:

  1. We bellen en surfen meer en meer
    We zien een grote stijging van het mobiel bellen en surfen, elk jaar opnieuw. Dat vraagt nog straffere apparatuur in de toekomst. Die zetten we dus nu al klaar. Zo kunnen we het beste netwerk blijven garanderen.
  2. Minder energie verbruiken
    De nieuwe antennes en technologie zullen minder energie verbruiken. Zo dragen we ook ons steentje bij voor het milieu.
  3. Lokaler kopen
    We kiezen bewust voor materialen van Europese partners. Zo kopen dus ook wij lokaler.

Je kan hinder ondervinden, maar wat, hoeveel en wanneer?

Eerst en vooral onze oprechte excuses hiervoor. We begrijpen dat het heel vervelend is storingen of onderbrekingen te hebben tijdens het bellen en surfen op je mobiele telefoon. We doen ons best dat te beperken, maar helaas kunnen we het niet helemaal vermijden. We stuurden je een sms. Daarin staat in welke periode de onderbrekingen te merken kunnen zijn.

Dit kan je merken bij jou thuis en in je directe omgeving:

  • Onderbrekingen voor mobiel bellen en surfen (2G/3G/4G)
  • Vertraagd sturen en ontvangen van sms’en

Dit gedurende 2 weken, waaronder eenmalig een onderbreking van 2 dagen. De periode van de werken voor je regio vind je op het kaartje hierboven. 24 uur voor de start van de werken, sturen we nog een sms ter herinnering.

Dit blijft gewoon werken:

  • bellen naar het noodnummer 112
  • je vast internet
  • je wifi thuis
  • je tv
  • je vaste telefoonlijn (als je die hebt)
  • mobiel bellen, surfen en sms’en buiten de regio waar we werken


Zo kan je thuis toch ononderbroken blijven bellen

Surfen lukt vaak via een ander toestel of door je smartphone te verbinden met WiFi. Ook voor bellen zijn er oplossingen.

1. Heb je wifi? Dan kan je bellen via een van deze apps:

Met deze apps kan je iemand opbellen wanneer die tot je contacten behoort en de app ook heeft.

Heb je een van deze apps, kijk dan bij het contact dat je wil bellen en klik op een van deze icoontjes:

  • bellen, enkel met geluid
  • bellen, ook met video

Dit hoeft niet via de telefoon, je kan dit soort apps meestal ook op je computer installeren en zo bellen.


Wat kan je best nu al doen?

Wil je dat mensen je kunnen bereiken, spreek duidelijk af via welke app ze je best kunnen bereiken.


2. Op sommige smartphones kan je via wifi bellen, zonder een extra app.

Met deze optie schakelt je smartphone automatisch over op WiFi indien nodig. En je hebt hier geen extra app voor nodig.

De tijd die je belt of het aantal sms’en dat je verstuurt, blijven op kosten van je telefoonabonnement, zoals je gewoon bent.

Je merkt dus eigenlijk geen verschil met gewoon bellen en sms’en.

Dat heet VoWiFi.

Kijk of dit op jouw toestel lukt en hoe je dit moet activeren

3. Heb je een vaste lijn? Schakel je mobiele nummer tijdelijk door.

Voor deze oplossing heb je geen WiFi verbinding nodig.

Je stelt (tijdelijk) in dat je oproepen automatisch binnenkomen op je vaste lijn. Degene die je belt merkt geen verschil.

Hoe ga je te werk:

  1. Typ op je gsm **62*telefoonnummer# Vul op de plaats van ‘telefoonnummer’ het nummer van je vaste telefoon in (niet je gsmnummer)
  2. Druk op de beltoets.

Vanaf nu zal elke oproep naar het ingegeven nummer doorgestuurd worden.

Dit weer uitschakelen doe je door ##62# in te typen en op de beltoets te drukken.


Regel dit van zodra de werken starten

Van zodra je dit doet, zal je telefoon doorschakelen. We sturen 24 uur voor de werken starten nog een sms. Dat is het ideale moment om dit in orde te brengen.


Volg het werk :

 
 

Vragen die je misschien nog hebt:

Wat is het exacte tijdstip dat ik storingen kan merken?

Helaas, dat kunnen we niet op voorhand zeggen. Onze medewerkers doen er echt alles aan de storingen tot een minimum te beperken en werken zo snel mogelijk door. Maar op welk moment de storing zal voorkomen, is lastig te voorspellen.

Wat als ik onderweg ben en geen wifi heb?

Gelukkig is er in de buurt steeds wel ergens bereik. We plannen de werken zo in dat aansluitende regio’s nooit op hetzelfde moment storingen ondervinden. Ook zijn grote onderbrekingen enkel te merken dichtst bij de antennes waar we op dat moment werken. Eenmaal je buiten de regio bent waar de werken plaatsvinden, werkt alles weer zoals gewoonlijk.

Nog een andere vraag? Bekijk onze antwoorden

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen