Data ondersteunen mobiliteitsmanagement Gent

Gepubliceerd op 03/11/2021 in Klantenverhalen

Data ondersteunen mobiliteitsmanagement Gent

Gent zet in op een modal shift en de verduurzaming van het transport. Het doel: de leefkwaliteit voor inwoners en ondernemingen te verbeteren. Traffic Management-as-a-Service, ondersteunt dat beleid door het aanbieden van een nieuwe generatie tools voor verkeersmanagement.

Proximus accelerator Be-Mobile zette samen met andere partners uit het consortium Traffic Management-as-a-Service een digitaal platform op voor Gent. De stad gebruikt dat om verkeersgegevens te verwerken en verkeersinformatie in realtime te visualiseren. Het platform brengt zoveel mogelijk beschikbare mobiliteitsdata samen. De analyse van die data zorgt voor bruikbare informatie, zowel voor de partijen die de mobiliteit in een stad beheren, als voor de burgers en bedrijven die op die mobiliteit rekenen. TMaaS biedt de mobiliteitsambtenaren een tool waarmee ze de verkeersstromen in de stad beter kunnen opvolgen. Inwoners en bezoekers krijgen de mogelijkheid om hun mobiliteit te optimaliseren

Proactieve verkeersopvolging

“De opvolging van het verkeer is onze kerntaak”, zegt Tim Claeys van het Verkeerscentrum Gent. “We doen dat zoveel mogelijk proactief, bijvoorbeeld door met de regeling van de verkeerslichten en dynamische informatieborden het verkeer aan te sturen in functie van werkzaamheden of evenementen. Soms moeten we natuurlijk ook in real time ingrijpen, bijvoorbeeld wanneer er een ongeval is.”

Algemeen gesproken zijn er over het verkeer heel veel data beschikbaar. Het gaat dan niet alleen om de data van het verkeerscentrum, maar ook om gegevens van parkeerbedrijven, van fiets- en autodeelbedrijven, van De Lijn en NMBS, van bedrijven zoals TomTom en Be-Mobile, enzovoort. “Dat maakt het project uniek”, vindt Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit in Gent. “TMaaS brengt grote en kleine bedrijven uit alle sectoren samen rond mobiliteit. Concurrenten werken samen aan een project dat bij iedereen het beste naar boven brengt.”

Gepersonaliseerde verkeersinformatie

TMaaS brengt al die mobiliteitsdata samen in de cloud en bundelt ze tot bruikbare informatie. “TMaaS voedt ons digitale dashboard LINK.GentNieuw venster”, legt Tim Claeys uit. “Het dashboard zorgt in real time voor up to date verkeersinformatie.” De informatie is bovendien multimodaal. Terwijl de meeste mobiliteitsplatformen voornamelijk informatie voor autochauffeurs geven, biedt LINK.Gent ook info voor voetgangers, fietsers en de gebruikers van trein, tram en bus.

Traffic Management-as-a-Service stemt alle beschikbare mobiliteitsdata af op de situatie van de gebruiker.

Evert Gellynck, verkeersingenieur bij Be-Mobile

“De gebruiker kan het dashboard op zijn persoonlijke situatie afstemmen”, zegt Evert Gellynck, verkeersingenieur bij Be-MobileNieuw venster. “Je kunt op het platform bijvoorbeeld je vaste route naar het werk uitstippelen. Afhankelijk van je verkeersmodus, krijg je dan gepersonaliseerde waarschuwingen toegestuurd.” Dat gebeurt via sms, e-mail of een in-browser notificatie. Concreet gaat het bijvoorbeeld om info over files of werkzaamheden, over vertragingen op het spoor of de weersverwachting voor fietsers. “De gebruiker krijgt de informatie tijdig aangereikt”, legt Evert Gellynck uit, “zodat hij zijn traject kan aanpassen. Meer nog: ons platform biedt zelf al meteen een alternatief aan.”

Zonder drempels

“Een digitaal verkeerscentrum is ideaal voor kleine en middelgrote steden”, zegt Filip Watteeuw. “Dankzij de automatische gegevensverwerking hoeven de operatoren geen hele dag naar een scherm te kijken.” Door de bundeling van data op één platform en het gebruik van waarschuwingen hoeft een verkeerscentrum bovendien ook niet meer per se te investeren in een controlekamer met een grote videowall. De verwachting is dat andere gemeenten zich in het voorbeeld van Gent herkennen. Intussen wordt TMaaS ook getest in Antwerpen, de Londense wijk Southwark en Duran in Ecuador.

De insteek van TMaaS houdt de drempel heel laag. “Steden die hun verkeersstromen in kaart willen brengen, moeten normaal gezien investeren in sensoren en tellers”, zegt Evert Gellynck. “En ze moeten dynamische borden plaatsen om informatie te verspreiden. Bij TMaaS vallen die drempels weg. We werken met de mobiliteitsdata die al beschikbaar is en we communiceren rechtstreeks met de gebruikers.”

Bekijk de video

Met TMaaS maken we de inwoners, bezoekers en bedrijven van onze stad bewust van hun mobiliteitsopties.

Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit in Gent

Bewustwording

“Via TMaaS maken we de inwoners, bezoekers en bedrijven van onze stad bewust van hun mobiliteitsopties”, zegt Filip Watteeuw. “Het platform helpt om de dagelijkse verplaatsingen beter te plannen. Met het platform krijgen bedrijven de mogelijkheid om na te gaan welke vormen van mobiliteit ze allemaal kunnen inzetten om hun medewerkers vlot naar het werk te laten komen.”

Tegelijk biedt TMaaS extra input aan de stad zelf. “TMaaS biedt nieuwe inzichten op het vlak van mobiliteit”, besluit Filip Watteeuw. “Dat is bijzonder relevant in het kader van de infrastructuurplanning en de verdere evolutie van het mobiliteitsbeleid in onze stad.”

TMaaS

TMaaS steunt op een breed partnerschap, met naast de Stad Gent ook UGent en KU Leuven, mobiliteitsdienstenbedrijven Be-Mobile en TomTom, softwareontwikkelaar Waylay, middenveldorganisatie EPF en communicatieadviseur De Staatse Ruiter.

Filip Watteeuw is schepen van mobiliteit, publieke ruimte en stedenbouw bij de stad Gent.

Evert Gellynck is verkeersingenieur bij Be-Mobile.

Tim Claeys is medewerker van het Verkeerscentrum Gent.

Wilt u de mobiliteit in uw stad of gemeente verbeteren en verduurzamen?

Ontdek Traffic Management-as-a-service Nieuw venster

Gent maakt binnenstad meer leefbaar dankzij data analytics

Ontdek hoe

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One