Wat is ‘het nieuwe normaal’ in het bedrijfsleven?

Gepubliceerd op 26/06/2020 in Inspireren

COVID-19 dwingt het bedrijfsleven naar ‘anders’. Welke maatregelen en manier van werken worden ‘het nieuwe normaal’? Dit is het antwoord op deze pertinente vraag van bedrijven vandaag.

Wat is ‘het nieuwe normaal’ in het bedrijfsleven?

Carrefour denkt aan relatie tussen werkgever en werknemer

“Uiteraard zullen verschillende maatregelen die tijdens de corona-crisis genomen werden tijdelijk zijn, toch ben ik ervan overtuigd dat sommige zaken een permanent karakter zullen krijgen”, legt Karla De Smet, Director HR business partner Headquarters bij Carrefour, uit. “Je mag niet vergeten dat we naast onze winkels ook onze hoofdzetel met 900 medewerkers hebben waar moest worden ingegrepen. Iedereen kreeg de kans te telewerken, wat technisch gesproken vlot mogelijk was. Vorig jaar hadden we hier al een boost aan gegeven, waardoor iedereen vandaag al over laptop en smartphone beschikt.”

“We hebben vooral getracht als HR om via wekelijkse berichten rond uiteenlopende onderwerpen voor een gepaste omkadering te zorgen. Hoe stuur je een team vanop afstand aan? Wat zijn aandachtspunten inzake ergonomie? Maar ook: hoe raak je thuis gedeconnecteerd van je werk? Dit alles schept een kader voor het telewerk van na de crisis dat frequenter en in gunstigere omstandigheden zal gebeuren. Vertrouwen is hierbij essentieel en als dat goed zit komt dat de ruimere relatie tussen werkgever en werknemer ten goede.”

Een digitale werkomgeving die medewerkers ondersteunt om van thuis te werken, kunnen een groot verschil maken voor uw bedrijf en de economie.

Hoe digitaal samenwerken ondersteunen?

Fysieke aanwezigheid blijft van belang bij Duco

“Voor ons was het van essentieel belang dat onze productie draaiende bleef, waarin we ook slaagden”, legt Marketing Manager van Duco, Hendrik Dejonghe, uit. “Dit gebeurde via een aparte structuur van minimale bezetting, maximaal online werken, minimaal afhalen ook, maar het belangrijkste is dat onze dealers verder hebben kunnen werken. Anders lag het voor onze bedienden die opeens van thuis uit gingen werken. Dit ging vlot, meer zelfs: de ervaring leerde dat digitaal meer mogelijk is dan aanvankelijk gedacht.”

“Om alles vlot te laten verlopen, maakten we gebruik van Microsoft Teams. Voorlopig zal dit het grootste effect zijn op de nieuwe normaal waarin we stilaan belanden. Van een grote doorbraak van het telewerken is naar mijn aanvoelen geen sprake. Wanneer ik kijk naar onze specifieke afdeling, dan werken we toch veel met materiaal dat zich hier bevindt. We beschikken ook over onze eigen Academy wat toch voor een duidelijke fysieke link met het bedrijf zorgt.”

“Misschien zal er wat meer van thuis uit gewerkt worden, maar dé grote omwenteling heeft corona op dat vlak toch niet veroorzaakt. Het succes van Teams is dan wel een blijver,” concludeert Hendrik.

De supermarktketen Carrefour werd in 1959 opgericht in Frankrijk door de families Fournier, Badin en Defforey. In 1969 opende Carrefour zijn eerste Hypermarché in het buitenland, meer bepaald in België.

Duco is een Europese speler van natuurlijke ventilatie- en zonweringsystemen gevestigd in Veurne.

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts