ECOMPASS Groep rolt BNN uit op Proximus-netwerk

Gepubliceerd op 16/07/2020 in Klantenverhalen

Met het BNN beschikt de federatie voor het notariaat Fednot over een solide basis voor de verdere digitalisering van haar leden. ECOMPASS Groep rolde via dochterondernemingen Exemplis en Enductis het private, extra beveiligde netwerk intussen uit bij meer dan duizend notariaten.

ECOMPASS Groep rolt BNN uit op Proximus-netwerk

Het idee voor het Beveiligd Notarieel Netwerk (BNN) ontstond een kleine vijf jaar geleden. “Enerzijds zagen we verandering in het beroep van de notaris”, zegt Serge Myngheer, CEO van ECOMPASS Group. “Ook in het notariaat trad de digitalisering van de kenniswerker meer en meer op de voorgrond. Anderzijds waren er ook externe drijfveren die de nood aan een privaat, beveiligd netwerk versterkten.”

De toenemende cybercriminaliteit, bijvoorbeeld, die in het notariaat een interessant doelwit ziet: een partij die veel confidentiële data en vaak grote financiële transacties beheert. “Voor de bescherming van een notariaat kunnen klassieke oplossingen als antivirus en firewall niet langer volstaan. En daar kwamen nog eens de GDPR-regels bij, wat de aandacht van de notaris nog eens extra op het beheer en de bescherming van data vestigde.”

De lat ligt hoog

Proximus kon als enige partij een privaat netwerk met een nationale dekking aanbieden: het Beveiligd Notarieel Netwerk. ECOMPASS Groep was als partner nauw betrokken bij het project en was onder meer de architect van de eigenlijke uitrol van het netwerk. “Op twee jaar tijd hebben we ruim duizend kantoren aangesloten”, vertelt Serge. “Dat is een opvallend succes.” Want hoewel Fednot het initiatief nam, kon elk notariaat vrij beslissen om op het BNN in te stappen.

“Toch was het al snel duidelijk dat de notariaten het nut en de voordelen van het netwerk inzagen.” Fednot maakte er bovendien werk van om bij de notarissen de nodige bewustwording aan te wakkeren. “Heel wat notarissen gingen ervan uit dat hun infrastructuur in orde was. Door hen op de gevaren en risico’s te wijzen, zagen ze al snel in dat het BNN op het vlak van beveiliging de lat veel hoger legt – hoger dan ze in eigen beheer kunnen realiseren.”

Op twee jaar tijd hebben we ruim duizend notariaten op het BNN aangesloten.

Serge Myngheer

author

Antwoord op disruptie

Het BNN is een privaat netwerk. Het verbindt de federatie Fednot met de notariaten – en de notariaten onderling – zonder mogelijke toegang van buitenaf. Verder biedt het netwerk extra beveiligde internettoegang en omvat het bijkomende diensten, zoals een platform voor videoconferenties, telewerk en wifi. Aan de kant van Proximus is er bovendien het NOC (Network Operations Center), dat instaat voor de extra bewaking van alles wat er op het netwerk gebeurt.

“We zien het BNN in de eerste plaats als de solide basis waarop Fednot verdere diensten uitbouwt”, zegt Serge. “Voor het notariaat schuilt de grootste uitdaging in de disruptie van het beroep. Door de komst van nieuwe technologie en de ingrijpende maatschappelijke verandering door de Corona-pandemie is dat snel aan het veranderen”, zegt Serge.

“Door de komst van nieuwe technologie kan dat snel veranderen”, zegt Serge. Ook blockchain kan een verbintenis tussen mensen of organisaties vastleggen. Artificiële intelligentie kan sneller dan de notaris grote hoeveelheden informatie analyseren en daar advies uit afleiden. Zelfs immowebsites zetten de rol van de notaris onder druk. Fednot anticipeert op die ontwikkelingen door het notariaat opnieuw uit te vinden. “De notaris moet zelf ook voordeel kunnen halen uit die nieuwe technologische mogelijkheden. Het BNN is het platform waarop Fednot dat soort nieuwe diensten naar de notaris brengt.”

Slank en wendbaar werken

De coronacrisis versnelde alvast het gebruik van videoconferenties via het BNN, onder meer in combinatie met de digitale volmacht. “Video versterkt in die context ook de samenwerking tussen de notarissen onderling”, aldus Serge. “Het gebruik van video levert een enorme tijdwinst op, zowel bij de notaris als bij zijn cliënt.”

Het feit dat de notariaten al waren aangesloten op het BNN voor de uitbraak van de coronacrisis, zorgde er alvast voor dat de notarissen ook tijdens de lockdown hun activiteiten heel snel konden verderzetten. “Ook corona zorgde voor een zekere disruptie”, zegt Serge. “Maar we hebben gezien wat daar het juiste antwoord op is: lean en agile werken.”

Dat gold trouwens ook voor ECOMPASS Groep zelf. “Door agile te werken, kunnen we grote projecten aan, zoals het BNN. We sturen snel bij en spelen in op verandering. Zo heeft de huidige Covid pandemie ervoor gezorgd dat we naast ons uitgebreid technologisch aanbod ook het menselijk aspect meenemen in ons verhaal”, legt Serge uit.

“Overal ter wereld gaan de economieën voorzichtig weer open. Bedrijven houden één oog op het hier en nu, maar kijken ook voorzichtig vooruit naar wat zich als 'the Great Reset' aandient. Zo heeft de ECOMPASS Groep Business Academy een programma met specifieke opleidingen uitgewerkt die de veerkracht van personen en bedrijven actief helpt verhogen. Dat houdt klanten scherp voor wat komen zal.”

Het BNN is een netwerk afgeschermd van het publieke internet en toch altijd beschikbaar. Ontdek de kracht en de mogelijkheden ervan.

Wat is het BNN?

Lees hier hoe Fednot de digitalisering van het notariaat in een hogere versnelling brengt.

Digitalisering bij Fednot

Serge Myngheer begon zijn carrière bij de RTT en Belgacom, de voorlopers van Proximus. In 2001 richtte hij ECOMPASS Groep op.

ECOMPASS Groep Group bundelt twaalf IT-bedrijven die zich elk op een specifiek actieterrein richten: software, hardware, telecom, security, sensortechnologie, drones, enzovoort. De groep telt dertig medewerkers en is een partner van Proximus.

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One