Centraal communicatieplatform versnelt zorgverlening bij Covida

Gepubliceerd op 13/03/2023 in Klanten vertellen

Covida is ontstaan uit een fusie. Ze werkten aanvankelijk op diverse sites met verschillende communicatie- en zorgoproepsystemen. De communicatie centraliseren en de zorgoproepsystemen integreren was een grote uitdaging.

Centraal communicatieplatform versnelt zorgverlening bij Covida

ICT-ondersteuning draagt bij aan zorgkwaliteit

Covida is ontstaan uit de fusie van twee Limburgse dag- en leefcentra voor mensen met een beperking. De organisatie ondersteunt zowat 1.200 hulpbehoevende kinderen, jongeren en volwassenen, verspreid over 48 locaties. Covida biedt woonondersteuning, dagondersteuning en individuele begeleiding.

“Goede ICT-ondersteuning is essentieel voor Covida, als element dat bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg”, zegt algemeen directeur Ann Willen. Het gaat onder meer om de oproepsystemen die de personeelsleden helpen bij de uitoefening van hun job.

Verschillende communicatie- en zorgoproepsystemen

De fusie waaruit Covida ontstond, zorgde voor een verdubbeling van het aantal sites. “Dat was een grote uitdaging”, zegt netwerkbeheerder Leander Sarrechia, “want we werkten op de diverse sites met heel verschillende communicatie- en zorgoproepsystemen.” Proximus stelde voor om over te stappen naar een nieuwe Forum (V)Connect-telefooncentrale. Daar kwam een nieuwe alarmserver bij die ervoor zorgt dat alle verschillende oproepsystemen nu dezelfde taal spreken.”

Verwelkom uw klanten op een professionele manier en help uw medewerkers efficiënt samen te werken.

Ontdek de IP-telefooncentrales

Bestaande infrastructuur behouden

De interne medewerkers gebruiken draadloze telefoontoestellen. Bij deze multi-cell DECT-oplossing (Digital Enhanced Cordless Telephone) wordt er per site een meting uitgevoerd om te bepalen hoeveel DECT-antennes nodig zijn om een volledige dekking van de site te garanderen. Zo zijn de medewerkers overal bereikbaar. Doordat één communicatieoplossing alle sites groepeert, is het grote voordeel dat de medewerker op elke site altijd bereikbaar is via hetzelfde nummer en op zijn eigen interne DECT-toestel. De bestaande DECT-antennes konden bovendien verder gebruikt worden binnen de nieuwe set-up. Een extra pluspunt voor de klant.

“We werken al meer dan twintig jaar met Proximus”, zegt Jos Croimans, teamcoördinator ICT. “Proximus denkt met ons mee en laat ons toe ons zorgaanbod almaar verder uit te breiden en te versnellen.”

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

Andere artikels van One