×
×

Zo pikt u een graantje mee van het WK in Rusland

door JohanLaat u inspireren14/05/2018

Zo pikt u een graantje mee van het WK in Rusland
De wereldbeker in Rusland komt in sneltreinvaart naderbij. Ook uw onderneming kan profiteren van de voetbalgekte die ons land de komende zomer belooft te overspoelen. Ter inspiratie bekijken we enkele succesvolle reclame en marketingcampagnes uit het recente verleden.

In 2016 bleek uit een rondvraag van Unizo dat vier op de tien zelfstandigen het EK voetbal in Frankrijk aangrepen om met de een of andere actie uit te pakken. Dat ging soms verder dan de obligate raamschilderingen en voetbalkundig versierde etalages. Wie als ondernemer de nodige vindingrijkheid aan de dag legt, kan op verschillende manieren zijn voordeel doen met de bijzondere sfeer die ieder groot voetbaltoernooi eigen is.

Brood in driekleur

Neem bijvoorbeeld Bart Schelstraete, een bakker uit Zottegem die twee jaar geleden zijn ‘Viva Belgica’ lanceerde: een brood in de Belgische driekleur. ‘We hebben rijsgriesmeel gekleurd en dit is het resultaat,’ liet de trotse bakker toen optekenen. ‘Onze hele bakkerij staat in het thema van de Rode Duivels. De klanten zijn in volle euforie en we draaien tot 25 procent meer omzet’.

EKclairs

Ook zijn Hasseltse collega Christophe Cupers sprong met veel enthousiasme op de kar. Zijn speciaal ter aanmoediging van de Rode Duivels ontwikkelde ‘EKclairs’ (een allesbehalve halfbakken woordspeling) vonden gretig aftrek bij de klanten. ‘We hebben onze eclairs van een chocoladen tricolore shirt voorzien. Met witte chocolade schrijven we daar dan de naam van een Rode Duivel naast’. Het resultaat mocht gezien én gesmaakt worden. 

Rode duivel in bierbakken

Een ander voorbeeld is de drankenhandel van Dominique Bevernagie in Lichtervelde. In aanloop naar het EK van 2016 bouwde hij op zijn parking een metershoge muur van bierbakken, waarin zich mozaïekgewijs een rode duivelskop aftekende tegen een gele achtergrond. ‘Ik wilde iets doen dat de aandacht zou trekken’, aldus de zaakvoerder. En dat is hem gelukt. ‘Bier en voetbal gaan nu eenmaal hand in hand, dus ik kan zo’n kans niet laten liggen’.

Korting bij elk doelpunt

Nederland is er niet bij in Rusland, wat voor vele ondernemers een streep door de rekening is. Hippest.nl, de online kledingwinkel van Ingrid en Ellen Reuvers, speelde in betere tijden steeds handig in op de oranjegekte. ‘Het internet is onze etalage’, zo klonk het bij de zussen. ‘Om op te vallen moesten we creatief uit de hoek komen’.

En dat deden ze dan ook. ‘In de poulefase van het toernooi kregen klanten vaste korting op hun bestellingen tijdens of na de wedstrijd. Stootte Nederland door naar de halve finales, dan kwam daar bij elk doelpunt 10 procent korting bovenop. Maar bij elke tegendoelpunt ging er ook weer 10 procent af’. Spannender wordt online shoppen zelden.

Moge het een vruchtbaar WK worden. Voor de Rode Duivels, maar ook voor u en uw onderneming.

Meer nieuws over:

  • voetbal
  • Wereldbeker
  • Rusland 2016
  • Rode Duivels

Nieuws filtering op :

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar