De webshop ook nuttig voor zelfstandige ondernemers

Gepubliceerd op 20/01/2016 in Laat je inspireren

"Omdat iedereen het doet”, is zowat het slechtst denkbare antwoord op de vraag waarom u als zelfstandige of kleine onderneming met een webshop moet starten. Er zijn namelijk enkele heel goede redenen om in e-commerce te investeren, ook voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. We verzamelen er hier alvast enkele.

De webshop ook nuttig voor zelfstandige ondernemers

Uw klant koopt anders dan vroeger

De manier waarop klanten kopen is de laatste vijftien jaar grondig veranderd, dat merkte u vast al. Grote bedrijven pakken graag uit met die tendens om hun online investeringen te verantwoorden, maar de redenering gaat net zo goed op voor kmo’s of zelfstandigen. Een ‘customer journey’ start niet meer op het moment dat u een klant een product aanraadt. De zoektocht begint nu online en doorgaans klopt die klant bij u aan met een heel pak informatie achter de kiezen. Als u geluk heeft tenminste. De moderne consument twijfelt immers vaak niet als hij online een oplossing vindt voor een concrete behoefte en daar meteen een aankoop aan kan koppelen. Dus als u producten of diensten heeft die online verkoopbaar zijn, dan is het jammer mocht u een verkoop missen doordat de klant u niet online vindt. 

De meest recente cijfers bevestigen dit trouwens. Een onderzoek van ATKearny over de status van e-commerce in ons land voor 2015, geeft aan dat 50% van de Belgen online koopt. Volgens de BeCommerce Market Monitor groeit e-commerce in ons land dit jaar met 20% tegenover 2014. In 2015 zullen de Belgen naar schatting 7 miljard euro aan internetaankopen spenderen. Dat is goed voor 220.000 afgeleverde pakjes per dag.

Volgens een recente studie van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen) combineert 22% van de kleine handelaars zijn fysieke winkel met een webshop (6% meer dan in 2012). Wel geeft 56% aan dat de vraag naar een webshop bij hun klanten groeit. Bij de handelaars die de stap naar e-commerce reeds hebben gezet, vindt 42% dit een noodzaak.

Met of zonder bakstenen?

Sommige producten hebben tegenwoordig geen bakstenen winkel meer nodig. In plaats van te investeren in een gebouw en vaste kosten, gaat de investering naar het bouwen van een klantvriendelijke webshop. Wie bijvoorbeeld een winkel heeft in inktcartridges of andere computertoestanden, heeft maar weinig redenen om die niet online te verkopen. Vaak zijn dat producten die de klant al kent en die hij niet eerst nog eens wil bestuderen in een winkel.

De praktijk bij grote ondernemingen leert dat zelfs dat geen belemmering hoeft te zijn. Het businessmodel van Zalando heet ook wel het ‘huiskamer-paskamer’-model. De Duitse retailer ziet namelijk 50% van zijn verzendingen terugkeren. Niet elke ondernemer kan zich echter de investeringsgraad en de verliezen van Zalando permitteren. Let als kleine of zelfstandige onderneming in dat geval wel op de voorwaarden en kosten die verbonden zijn aan het retourmodel achter uw e-commerce. Een tweede nuance: de transitie van fysiek naar online verkopen is niet bij elke handelsactiviteit mogelijk of zal in sommige gevallen trager gaan. Breek een bestaande bakstenen winkel dus ook niet te snel af.

Uw aanbod kan immens groeien

Een echte winkel heeft zijn fysieke beperkingen en zeker als kleine ondernemer beschikt u niet altijd over immense verkoop- of stockeeroppervlaktes om het aanbod fel te laten groeien. Online valt die rem weg. Zo stuurt u het aanbod heel precies in de richting van de klant, en dat zonder enige beperking. De focus ligt dan op het opslaan van artikelen en op het maken van goede afspraken met leveranciers over producten die u niet op stock houdt. Bovendien is in de online business nagenoeg alles meetbaar, zodat het makkelijk wordt om in te schatten welke producten veel of weinig stock nodig hebben.

En waarom niet naar het buitenland?

Slaat uw product ook in het buitenland aan, dan is het vrij eenvoudig om uw aanbod naar interessante markten brengen. De extra investeringen zijn te overzien (zoals vertaal- en transportkosten) u moet niet meteen vanaf dag één een immens volume in het buitenland. U kunt  ‘zacht’ prospecteren en gaandeweg uw pijlen op bepaalde regio’s richten.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Andere artikels van Proximus Bizz team
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar