Een webshop starten: wat zijn de wettelijke verplichtingen?

Gepubliceerd op 06/08/2020 in Inspiratie

Een webshop starten: wat zijn de wettelijke verplichtingen?

Ben je van plan om een webshop voor je zaak te maken? Een goed idee, maar hou er wel rekening met dat je webshop aan een aantal verplichtingen in de wet moet voldoen. Beter voorkomen dan genezen, dus bekijk zeker even ons overzicht met alle voorwaarden die op jouw webshop van toepassing zijn.

Zowat iedere succesvolle zaak heeft tegenwoordig een website en een webshop. Maar voor je jezelf in de wereld van e-commerce stort, moet je wel zeker zijn dat je webshop alle lettertjes van de wet volgt. Als dat niet het geval zou zijn, kan je online shop gewoon afgesloten worden, moet je boetes betalen en verlies je een belangrijke bron van inkomsten. Dan loont het al eens de moeite om de regels na te lezen.

1. Je zaak moet gemakkelijk te herkennen zijn

Een aantal elementen moeten zeker duidelijk op de site van je webshop te zien zijn. Hieronder vind je een overzicht van de elementen die je niet mag vergeten:

  • De identiteit van je onderneming (bv, nv, cv, …)
  • Het ondernemings- en btw-nummer van je zaak
  • De commerciële naam
  • Het adres van je onderneming
  • Het telefoonnummer
  • Het e-mailadres

Indien je onderneming zich bezighoudt met zaken waarvoor je een officieel bewijs – denk maar aan een diploma – moet voorleggen, vermeld dan bij welke vereniging of beroepsorganisatie je bedrijf is aangesloten, wat je beroepstitel is, en in welke staat of land het diploma is uitgereikt.

Je hoeft deze informatie gelukkig niet op iedere pagina van je website weer te geven. Wat je zeker wel moet doen, is een link plaatsen naar een “over ons”-pagina of naar een pagina waarop je alle wettelijke voorwaarden vermeldt.

2. Geef een duidelijke omschrijving van de producten die je verkoopt

Ergens klinkt het logisch dat je klanten voldoende informatie geeft over wat ze aankopen, maar het is toch een factor waar we op moeten hameren. Stel dat je bijvoorbeeld meubels zou verkopen, dan moeten de afmetingen van ieder item duidelijk vermeld worden. En als je kleren verkoopt, is het verplicht om de maat van ieder kledingstuk te noemen.

Denk er zeker aan om de volledige kostprijs, btw inbegrepen, weer te geven. Btw kan de prijs van een product immers nog aanzienlijk doen stijgen. Vermijd dus dat je klanten aan de kassa voor onaangename verrassingen komen te staan. Je zal je trouwens ook moeten aanpassen aan de btw-regels van de landen waar je producten levert.


3. Wees duidelijk over de betalings- en leveringsvoorwaarden

Vooraleer een klant z’n bestelling aan de kassa van je webshop mag afsluiten, moet bepaalde informatie gemakkelijk toegankelijk zijn:

  • De betalingsmogelijkheden
  • De modaliteiten met betrekking tot levering en het uitvoeren van de bestelling
  • De datum waarop je een bestelling bij de klant wil krijgen

Natuurlijk is deze informatie ook belangrijk om een goede service aan je klanten aan te bieden. Wanneer dit allemaal niet zichtbaar of gewoon onduidelijk zou zijn, zal het ook vertrouwen van potentiële klanten afnemen.


4. Vermeld het bestaan van herroepingsrecht

Voor iedere online aankoop geldt het herroepingsrecht, waarmee de klant een bestelling mag annuleren. Daar hangen natuurlijk wel regels aan vast: een klant heeft veertien dagen om van een aankoop af te zien. Maar als je dit vergeet te vermelden in je webshop of in de bevestigingsmail naar je klanten, dan mogen ze er twaalf maanden over doen om een bestelling terug te sturen.

Met andere woorden: iemand kan een product bestellen en gebruiken, om dan alsnog op z’n herroepingsrecht beroep te doen. Al is dit niet op alle goederen van toepassing. Voedsel kan immers bederven.

Ook de levertermijn is in strenge regels gegoten. Zo heb je wettelijk gezien maar dertig dagen om een bestelling bij je klant af te leveren. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat je op problemen stuit waar jij zelf niets aan kunt doen. In dat geval moet je de klant van de vertraging op de hoogte brengen en een andere leveringsdatum voorstellen, of de mogelijkheid bieden om de bestelling alsnog te annuleren.


5. Informeer je klanten over het gebruik van hun persoonlijke gegevens

Je hebt ondertussen zelf ook wel al tal van mailtjes gekregen over het gebruik van je persoonlijke gegevens door derden. De privacy van internetgebruikers is een hot topic geworden als gevolg van discussies over sociale media zoals Facebook. Ook wanneer je klanten iets in je webshop aankopen, kunnen ze niet anders dan een hoop persoonlijke gegevens – hun naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer – achter te laten.

Volgens de regels van de GDPR-wetgeving ben je verplicht om je klanten toegang te geven tot het algemene reglement omtrent de bescherming van hun gegevens. Iedere gebruiker moet vervolgens ook duidelijk maken wat je met zijn of haar gegevens precies mag doen.


6. Belangrijke informatie moet aan ieder publiek zijn aangepast

In een fysieke winkel komen doorgaans vooral mensen uit de buurt binnenlopen, maar een webshop is voor het volledige internet toegankelijk. Dit zorgt er ook voor dat je publiek aan potentiële klanten heel gevarieerd is: volwassenen, bejaarden, maar ook adolescenten. Alle informatie op je website moet daarom voor elk van je doelgroepen goed te begrijpen zijn. Vermijd dus het gebruik van al te technische termen in de omschrijving van je producten.

Je bent verplicht om de rechten van de klant te respecteren, en die klant heeft het recht om op een heldere manier te worden ingelicht over de modaliteiten van de aankoop, de betaling en de levering in jouw zaak. Als je dit niet doet, loop je het risico op administratieve sancties die tot dure boetes kunnen leiden. Met andere woorden: klant is koning en zo moet die klant zich ook voelen tijdens z’n bezoek aan de webshop van je zaak.


7. Pas al deze regels ook toe op andere platformen zoals Facebook

Tegenwoordig is het ook gemakkelijk om via andere platformen je producten te verkopen. Denk maar sociale media zoals Facebook. Als je van plan bent om via die kanalen goederen of diensten aan te bieden, dan moet je ook daar alle regels duidelijk toepassen.


Er komt dus wel wat bij zo’n webshop kijken, maar laat je dat in geen geval afschrikken. De voordelen voor je zaak zijn gigantisch.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar