Een webshop starten: wat zijn de wettelijke verplichtingen?

Gepubliceerd op 12/09/2022 in Inspiratie

Een webshop starten: wat zijn de wettelijke verplichtingen?

Wil jij een webshop starten voor je zaak? Een goed idee, maar zorg dat je zeker met een aantal zaken rekening houdt als bij jouw eigen webshop. We lijsten alvast be belangrijkste verplichtingen op.

Zowat elke winkel heeft tegenwoordig een website en een succesvolle webshop. Maar voor je jezelf in de wereld van e-commerce stort, moet je wel zeker zijn dat je webshop alle lettertjes van de wet volgt. Anders kan je online shop gewoon afgesloten worden, moet je boetes betalen en verlies je een belangrijke bron van inkomsten. Dus loont het de moeite om de regels na te lezen, anders kan je administratieve sancties of zelfs boetes opgelegd krijgen.

1. Vermeld belangrijke gegevens over je zaak

Een aantal elementen moeten zeker duidelijk op de site van je webshop te zien zijn. Hieronder vind je een overzicht van de elementen die je niet mag vergeten:

  • De identiteit van je onderneming (bv, nv, cv, …)
  • Het ondernemings- en btw-nummer van je zaak
  • De commerciële naam
  • Het adres van je onderneming
  • Het telefoonnummer
  • Het e-mailadres

Als je iets verkoopt waarvoor je een officieel bewijs, zoals een diploma, moet voorleggen, vermeld dan bij welke vereniging of beroepsorganisatie je bedrijf is aangesloten, wat je beroepstitel is, en in welke staat of land het diploma is uitgereikt.

Je hoeft deze informatie gelukkig niet op iedere pagina van je website weer te geven. Wat je zeker wel moet doen, is een link plaatsen naar een “over ons”-pagina of naar een pagina waarop je alle wettelijke voorwaarden vermeldt.

2. Geef een duidelijke omschrijving van de producten die je verkoopt

Ergens klinkt het logisch dat je klanten voldoende informatie geeft over wat je gaat verkopen als je een webshop wil starten, maar het is toch een factor waar we op moeten hameren. Stel dat je bijvoorbeeld meubels zou verkopen, dan moeten de afmetingen van ieder item duidelijk vermeld worden. En als je kleren verkoopt, is het verplicht om de maat van ieder kledingstuk te noemen. Controleer dus welke omschrijvingen het best geschikt zijn voor welk product. Vergeet ook geen duidelijke en aantrekkelijke productfoto’s toe te voegen, anders haken je klanten sneller af.

Denk er zeker aan om de volledige kostprijs, btw inbegrepen, weer te geven. Btw kan de prijs van jouw online product namelijk doen stijgen. Vermijd dus dat je klanten aan de kassa voor onaangename verrassingen komen te staan. Je zal je trouwens ook moeten aanpassen aan de btw-regels van de landen waar je producten levert.


3. Wees duidelijk over de betalings- en leveringsvoorwaarden

Vooraleer een klant z’n bestelling afsluit, moet je een aantal zaken vermelden:

  • De betalingsmogelijkheden
  • De modaliteiten met betrekking tot levering en het uitvoeren van de bestelling
  • De datum waarop je de bestelling zal leveren

Natuurlijk is deze informatie ook belangrijk om een goede service aan je klanten aan te bieden. Als deze info niet zichtbaar of onduidelijk is, neemt ook vertrouwen van potentiële klanten af.


4. Vermeld het bestaan van herroepingsrecht

Voor elk item dat je probeert online te verkopen, geldt het herroepingsrecht, waarmee de klant een bestelling mag annuleren. Daar hangen natuurlijk wel regels aan vast: een klant heeft 14 dagen om van een aankoop af te zien. Maar als je dat vergeet te vermelden in je webshop of in de bevestigingsmail naar je klanten, mogen ze er twaalf maanden over doen om een bestelling terug te sturen.

Met andere woorden: iemand kan jouw product bestellen en gebruiken, om dan alsnog een beroep te doen op z’n herroepingsrecht. Al is dat niet op alle goederen van toepassing. Voedsel kan immers bederven, dus dat kan je uiteraard niet terugsturen.

Ook de levertermijn is in strenge regels gegoten. Zo heb je wettelijk gezien maar 30 dagen om een bestelling bij je klant af te leveren. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat je op problemen stuit waar jij zelf niets aan kunt doen. In dat geval moet je de klant van de vertraging op de hoogte brengen en een andere leveringsdatum voorstellen, of de mogelijkheid bieden om de bestelling alsnog te annuleren. Voor je een webwinkel gaat starten, controleer je


5. Informeer je klanten over het gebruik van hun persoonlijke gegevens

Je hebt ondertussen zelf ook wel al tal van mailtjes gekregen over het gebruik van je persoonlijke gegevens door derden. De privacy van internetgebruikers is een hot topic geworden als gevolg van discussies over sociale media zoals Facebook. Ook wanneer je klanten iets in je webshop aankopen, kunnen ze niet anders dan een hoop persoonlijke gegevens – hun naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer – achter te laten. Ga je een webwinkel starten, dan moet je dus aangeven hoe je die gegevens gaat gebruiken en bewaren.

Volgens de regels van de GDPR-wetgeving ben je verplicht om je klanten toegang te geven tot het algemene reglement omtrent de bescherming van hun gegevens. Iedere gebruiker moet vervolgens ook duidelijk maken wat je met zijn of haar gegevens precies mag doen.


6. Zorg dat belangrijke info voor iedereen begrijpelijk is

In een fysieke winkel komen doorgaans vooral mensen uit de buurt binnenlopen, maar een webshop is voor het volledige internet toegankelijk. Dat zorgt er ook voor dat je publiek heel gevarieerd is: allerlei leeftijden, talen, achtergronden, ... Alle informatie op je website moet daarom voor elk van je doelgroepen goed te begrijpen zijn. Vermijd dus het gebruik van al te technische termen in de omschrijving van je producten.


7. Jouw webshop starten op social media: vergeet de regels niet

Tegenwoordig kan je ook via andere platformen je producten verkopen. Denk maar aan sociale media zoals Facebook en Instagram. Wil je via die kanalen een webshop beginenn? Daar gelden dezelfde regels en aandachtspunten.


Er komt dus wel wat bij kijken als je een webshop zou maken, maar laat je dat in geen geval afschrikken. De voordelen voor je zaak zijn gigantisch, vooral om meer geld te verdienen. Maar houd bij het plannen van je volgende stappen zeker de formaliteiten in je achterhoofd.


Met Business Flex stel je een pack samen op maat van je zaak en voeg je dus enkel de producten toe die je echt nodig hebt. Met de inbegrepen exclusieve klantenservice geniet je van een vlotte, persoonlijke en professionele service: stel je vraag slechts 1 keer, een expert zorgt voor de verdere opvolging. We bezorgen je ook een professioneel e-mailadres. Zelfs tv op al je schermen is inbegrepen, met ruim 80 zenders en toegang tot de Proximus Pickx-app.

Ontdek Business Flex nu!

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar