‘Impulsief maar nog geen seconde spijt’

Gepubliceerd op 05/11/2021 in Jouw verhalen

"Sommige mensen zullen mij een durver noemen, anderen een zot. Maar als ik iets in mijn hoofd heb, moet het meteen gebeuren. Op een week tijd was ik florist in bijberoep en had ik 32 boeketten verkocht. Als ik mezelf kan blijven uitdagen, ben ik gelukkig."

‘Impulsief maar nog geen seconde spijt’

De Antwerpse Yoko (23), oprichtster van Flowers by Yoko, bewaart haar voorraad droogbloemen in de douchecel. Haar boeketten maakt ze op een plank die ze op het bad heeft gelegd en zelfs op de wc-pot staan planten. “Gelukkig hebben we nog een tweede badkamer”, lacht Yoko. Dat de badkamer van haar ouderlijke huis in Schoten dienst doet als atelier, is haast het enige wat erop wijst dat Yoko nog maar enkele maanden boeketten verkoopt in bijberoep.

Yoko, de ram

“Mijn sterrenteken is ram, en rammen zijn nogal impulsief. Dus toen ik besliste om zelfstandig te worden, maakte ik meteen een Instagram aan en postte ik een foto van mezelf tussen de bloemen. Diezelfde avond heb ik al mijn papierwerk geregeld: ik heb me ingeschreven bij een sociaal secretariaat en mijn BTW- en ondernemingsnummer aangevraagd.

Een week later kon ik beginnen. Het was toen net moederdag, een goeie maand voor bloemen, en bovendien speelde corona in mijn voordeel. Ik kreeg veel bestellingen van mensen die zelf hun familie niet konden bezoeken. En zo was de trein vertrokken richting een toch wel succesvolle onderneming.”

Yoko, de geluksbrenger

“Ik hou ervan om zelf te leveren, want mensen zijn altijd blij als ze een boeketje krijgen. Daarom ben ik ook met bloemen begonnen. Om mensen gelukkig te maken. Toen mijn oma en opa vroeger op bezoek kwamen, legde ik steevast een roosje in hun auto. Dat was een soort beschermengel. Ik wist dat als ze wegreden, ze een stukje Yoko mee naar huis namen. Dat is nu ook zo: als ik een boeketje aflever, weet ik dat er een klein beetje Yoko bij de mensen thuis staat.”

Yoko, de Instagrammer

Ik verkoop vooral via Instagram, het medium dat ik het beste ken en waarmee ik vooral jongere mensen bereik. Toch wou ik ook een website waar de algemene informatie op te vinden is: welke diensten lever ik, hoe moeten mensen contact opnemen, … Die website werd gemaakt door Proximus Business. Ik ben tevreden dat zij rekening hielden met mijn wensen en dat de site ook gelinkt is aan mijn Instagram.

Yoko, de vrouwelijke ondernemer

Ik ben fan van vrouwen die ondernemen en ik ben blij dat ik mezelf in dat rijtje mag zetten. Ik hoop ook andere vrouwen te motiveren. Zelfstandig zijn is niet altijd makkelijk. Je hebt veel administratie en mijn dagen zitten vaak bomvol omdat ik het combineer met mijn vaste job in de mode. Maar de voldoening is zo goot.

Het is ook een manier om mezelf constant uit te dagen en te blijven innoveren. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, en als ik zo voort doe, zal ik later blij zijn met wat ik bereikt heb in mijn leven.

https://flowersbyyoko.beNouvelle fenêtre

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like a Pro

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business