7 sociale mediatools die je zaak een boost zullen geven

Gepubliceerd op 04/09/2020 in Start Like A Pro

We kunnen het aantal sociale mediaplatformen niet meer op twee handen tellen en ook jouw zaak mag deze kanalen zeker niet links laten liggen. Wie op een doordachte manier berichten, foto’s en video’s deelt, heeft dankzij Facebook en co een doeltreffende en goedkope manier om potentiële klanten te bereiken. Gelukkig zijn er ook heel wat interessante tools die je helpen om die berichten snel en eenvoudig te plannen.

7 sociale mediatools die je zaak een boost zullen geven

Wat doet bijna iedereen elke ochtend meteen na het ontwaken? Ontbijten, koffie drinken, douchen, … en Facebook checken. Sociale media zijn een onmisbaar onderdeel van ons dagelijkse leven geworden. Geen wonder dat ook bedrijven steevast inzetten op campagnes via sociale mediaplatformen. Het is nu eenmaal de enige plaats waar zowat al jouw klanten aanwezig zijn. Bovendien bieden sociale media de mogelijkheid om je op een specifieke doelgroep te focussen, zodat je berichten veel doeltreffender worden.

In sommige bedrijven is het beheren van die sociale media een fulltime job geworden. Wie succesvol wil zijn, moet immers zoveel mogelijk experimenteren. Niet alleen met de grote platformen, maar ook met kleinere en meer gespecialiseerde kanalen. Al is het uiteraard een must om bij de grootste spelers aanwezig te zijn: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Snapchat, YouTube en LinkedIn … Bijna iedereen heeft er intussen een account.

Uiteraard heb je meestal niet de tijd en de middelen om je dag in dag uit met sociale media bezig te houden. Daarom bestaan er tegenwoordig heel wat tools om je berichten op de sociale media te plannen. Dit kan natuurlijk ook via de platformen zelf, maar onafhankelijke tools bieden de mogelijkheid om op al je kanalen tegelijk aan social media management te doen. Zo hoef je dus niet voortdurend in elke app in te loggen.

Hieronder geven we een overzicht van tools die jouw zaak helpen om op een efficiënte manier berichten te plannen op de sociale media, zodat je zonder tijdverlies toch je bereik verhoogt.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

1. Hootsuite

De bekendste tool voor het beheren van sociale mediaplatformen is Hootsuite. Het grootste voordeel van deze oplossing is het feit dat je verschillende accounts vanaf één platform kunt beheren. Zo deel je dus vanaf dezelfde plaats berichten op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Pinterest. Misschien gebruik je de sociale media ook om interessante profielen voor je zaak te volgen? Dan kan je het dashboard van Hootsuite naar wens inrichten.

Je wil graag weten of je campagnes doeltreffend zijn? Met Hootsuite is het mogelijk om analyses van je content te verkrijgen. Hiervoor hoeven je berichten bovendien niet noodzakelijk allemaal rechtstreeks via Hootsuite gepost te zijn.

Wie geen betalend abonnement wil nemen, komt met de gratis opties van Hootsuite al behoorlijk ver. Je zult er wel maar een beperkt aantal accounts mee kunnen toevoegen. Vanaf 25 euro per maand heb je al een formule om tien profielen te beheren en onbeperkt te plannen.

Ontdek meer op: HootsuiteNieuw venster


2. SocialPilot

Een andere tool om je berichten vanaf één plek te beheren is SocialPilot. Vooral kleine teams kunnen hiermee gemakkelijk aan de slag gaan. Deze managementtool werkt met Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Tumblr en Google MyBusiness. Van zodra een bericht gepland is, kan je de publicatie via een drag & drop-kalender beheren.

Uiteraard mag je ook hier rekenen op interessante analyses over je content, zodat je een beter inzicht krijgt in je bereik en je publiek. De tool heeft geen gratis versie – op een proefperiode na – maar het goedkoopste betalende abonnement biedt al heel veel mogelijkheden die erg interessant zijn als je met een kleine groep medewerkers de sociale mediaplatformen van je zaak beheert. Vanaf ongeveer 21 euro per maand heb je een professioneel abonnement.

Ontdek meer op: SocialPilotNieuw venster


3. Sendible

Uiteraard keren dezelfde functionaliteiten bij heel wat tools in dit lijstje terug. Het beheren van verschillende accounts op één platform is dan ook de belangrijkste reden waarom je voor jouw zaak zo’n tool in huis zou halen. Sendible doet dit voor alle grote platformen, maar eigenlijk is het meer dan een instrument om berichten te plannen. Zo kan je er zelfs content mee creëren voor blogplatformen zoals WordPress.

Je krijgt ook toegang tot interessante informatie over je berichten, zodat je je strategie indien nodig kunt aanpassen. Daarnaast biedt de tool ook opties om de samenwerking in kleine teams te verbeteren. Ook Sendible heeft geen gratis abonnement, maar wel heel wat aangepaste formules op maat van iedere zaak. Werk je alleen? Dan is er een al een abonnement voor 24 euro per maand. Kleine teams kunnen voor 94 euro per maand van de belangrijkste features genieten. Je past het abonnement gewoon aan als je zaak groeit.

Ontdek meer op: SendibleNieuw venster


4. Sprout Social

Ook Sprout Social doet wat je van een planningstool voor sociale media verwacht. Het werkt als ondersteuning bij het plannen van content voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Maar de tool gaat nog een stapje verder en biedt ook mogelijkheden om content via Facebook Messenger te beheren. Op die manier kan je zaak dus heel eenvoudig met klanten communiceren, bijvoorbeeld om vragen te beantwoorden.

Berichten belanden overigens in een soort mailbox zodat niets aan je aandacht ontsnapt. En uiteraard toont de tool ook hoe goed je berichten bij je beoogde publiek scoren. Die rapporten kan je bovendien personaliseren, zodat je de cijfers ziet die voor jouw zaak het belangrijkst zijn.

Al die features zorgen ervoor dat de prijs van Sprout Social een pak hoger oploopt dan de meeste tools in dit lijstje. Voor het goedkoopste abonnement betaal je ongeveer 84 euro en daarmee kan je maar vijf profielen beheren. Wie slechts beperkte verwachtingen van een planningstool heeft, is daarom wellicht voordeliger af met een alternatieve optie.

Ontdek meer op: Sprout SocialNieuw venster


5. Buffer

Wie liever geen hoge budgetten aan planningstools besteedt, kan beroep doen op goedkope oplossingen die de belangrijkste basics aanbieden. Buffer staat hoog genoteerd in het lijstje met gratis sociale mediatools. Je kunt er alvast berichten mee delen op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Voor andere platformen, zoals Pinterest, moet je een betalende formule kiezen. Daarmee geniet je bovendien van meer diepgaande analyses, al biedt de gratis versie je ook wat algemene informatie over het succes van je strategie.

Toch ben je ook hier wel beter af met een abonnement. Dat hoeft gelukkig niet veel te kosten, want voor iets meer dan 12 euro per maand beheer je al 8 accounts en mag je honderd berichten plannen. Ideaal dus voor een eenmanszaak.

Ontdek meer op: BufferNieuw venster


6. Later

Richten jouw campagnes zich vooral op Instagram? Dan is Later een interessante tool. Stel dat je bijvoorbeeld een horecazaak hebt en foto’s van heerlijke gerechten wil delen, dan zal de applicatie voor je smartphone erg handig blijken. Je kunt die berichten overigens ook op Pinterest posten, een ander interessant platform voor creatieve zielen. Verder behoren Facebook en Twitter eveneens tot de mogelijkheden.

De gratis versie biedt een beperkt aantal features aan, maar voor ongeveer 6 euro per maand kan je als zaakvoerder al gemakkelijk aan de slag.

Ontdek meer op: LaterNieuw venster


7. MeetEdgar

We sluiten dit lijstje af met een tool die erg handig is voor wie het publiceren op sociale media zoveel mogelijk wil automatiseren. Met MeetEdgar deel je berichten op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. De tool claimt zelfs in staat te zijn om de tekstjes voor bij je publicaties automatisch te schrijven op basis van belangrijke citaten uit artikels of blogs.

Berichten worden voorts in categorieën onderverdeeld zodat je er bepaalde doelgroepen mee kunt proberen bereiken. De tool kan berichten ook opnieuw delen om je engagement te verhogen. Vanaf zo’n 16 euro per maand heb je al een beperkt abonnement.

Ontdek meer op: MeetEdgarNieuw venster


Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar