Ontmoet de Social Media Sitter: Crystal Die

Gepubliceerd op 06/10/2021 in Laat je inspireren

Als het niet bestaat, dan doe ik het zelf wel. Crystal Die stampte een zestal geleden haar eigen online beauty & fashionmagazine Girl Crush Magazine uit de grond, werkt ook voor haar privéaccount samen met merken en geeft lectures over sociale media. Het ideale profiel voor een Social Media Sitter, dus. Tijd voor een kennismaking!

Ontmoet de Social Media Sitter: Crystal Die

Bio: Crystal Die

Accounts | @crystaldieNieuw venster & @girlcrushmagazineNieuw venster

Aantal volgers | +/- 15.000

1Jaren actief | 5 à 6 jaar op Instagram, daarvoor 10 jaar als make-upartist.

Aantal uur/dag op social media | 3 à 4 uur.

Aantal uur voorbereiding/post? | Tussen 1 uur en een hele dag, afhankelijk van het type post (simpele foto vs. video).

Leeftijd doelpubliek? 24-30 jaar.

En, hoe voelt het om mee te doen met SoMe Sitters?

Goed! Ik was heel blij met de uitnodiging om deel te nemen. De lectures die ik gaf waren door corona volledig weggevallen en ik miste het om mijn kennis te kunnen delen. Tof om de draad weer op te pikken, dus. Ik vind het sowieso fijn om starters te helpen, en deze wedstrijd is daarvoor ideaal.

Hoe zie jij je rol in deze ervaring? Wat denk je dat je kan bijdragen en ‘terugkrijgen’?

Het belangrijkste voor mij is dat ik ergens een stem kan geven aan de jonge, vrouwelijke generatie. Ik hoop dat zij zich met mij kunnen identificeren.

Denk je dat het belangrijk is voor bedrijven om aan dit soort initiatieven mee te doen?

Ik had zelf zeker meegedaan als ik als starter de kans had gekregen! (lacht) Als beginnend bedrijf starten is niet evident, dus het is zeker waardevol om tips en advies mee te pikken waar je kan. Het bereik van een groter bedrijf als Proximus en van de social media sitters zelf kunnen je zeker een boost geven. Zo kan je als starter een serieuze voorsprong nemen.

Maar ook los van deze wedstrijd raad ik starters aan tijd te spenderen aan hun sociale media. Het is echt belangrijk om die niet als een bijkomstigheid te zien, maar net als een stuk op zich dat veel waarde kan betekenen. Dus, mijn advies: doe je research en steek er voldoende tijd in. Lukt dat jou niet? Schakel dan een professional in om je ermee te helpen.

Het is echt belangrijk om sociale media niet als een bijkomstigheid te zien: steek er voldoende tijd in.

Je bent Nederlandstalig, maar op je Instagrampagina communiceer je in het Engels, waarom koos je daarvoor?

Ik heb daar heel lang over getwijfeld, want het grootste deel van mijn volgers is ook Nederlandstalig. Maar ik heb ook best wat internationale volgers, en ik vond het jammer om die links te laten liggen, vandaar mijn keuze. Al doe ik sommige stories ook wel in twee talen. Probeer zoveel mogelijk de taal van je doelgroep te spreken, maar doe wel waar je je zelf comfortabel bij voelt. Gaat Engels jou niet zo vlot af? Doe het dan beter niet.

Probeer zoveel mogelijk de taal van je doelgroep te spreken, maar doe wel waar je je zelf comfortabel bij voelt.

Je bent zelf ondernemer en creatief directeur van @girlcrushmagazine. Is dat een toegevoegde waarde om bedrijven te adviseren?

Ja, want ik heb er – met vallen en opstaan – enorm veel uit geleerd. Dingen die ik vanuit mijn persoonlijke ervaring niet had geweten. Bijvoorbeeld hoe je een bedrijf moet opstarten, hoe je moet omgaan met werknemers, hoe je grotere campagnes moet opstellen voor een bredere groep klanten, ...

Communiceer je als persoon anders dan als bedrijf? Is het een goed idee om op een bedrijfspagina ook een stukje persoonlijkheid te tonen?

Het verschil is best subtiel. Als persoon ga je misschien iets meer van jezelf en je persoonlijk leven blootgeven. Maar ook als bedrijf – zeker als kleine ondernemer – is het een goed idee om jezelf en je emoties te tonen. Zo maak je connectie met je volgers en laat je zien waarmee je bezig bent. Dat brengt veel meer teweeg dan wanneer je gewoon reclame maakt voor je product. Gun bijvoorbeeld eens een kijkje achter de schermen en ga interactie aan met je volgers.

Zeker als kleine ondernemer is het een goed idee om jezelf en je emoties te tonen. Zo maak je connectie met je volgers en laat je zien waarmee je bezig bent.

Tot slot: wat zijn je beste tips voor een bedrijf dat op Instagram begint, of zijn communicatie op Instagram wil verbeteren?

De drie belangrijkste tips die ik kan geven:

  1. Voorzie elke week een afgebakend moment om met je sociale media bezig te zijn, doe het niet snel tussendoor.
  2. Bepaal een duidelijke huisstijl zodat mensen jouw posts meteen herkennen.
  3. Zorg dat je voor je ‘live’ gaat al een batch klaar hebt van een twintigtal posts, zodat je die gradueel kunt posten.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar