Ontmoet de Social Media Sitter: Joyce Poelmans

Gepubliceerd op 11/10/2021 in Laat je inspireren

Noem Joyce Poelmans gerust een early adopter. Op Instagram was ze er van het prille begin bij: hoe zorg je ervoor dat je meer volgers krijgt? Hoe lok je engagement uit? Ze testte het allemaal eerst op haar eigen account. Vandaag leidt ze als Head of Social België bij Dorst & Lesser de social media-strategie van verscheidene grote merken in goede banen. En als Social Media Sitter helpt ze een starter om eruit te springen. Tijd voor een gesprek!

Ontmoet de Social Media Sitter: Joyce Poelmans

Bio: Joyce Poelmans

Accounts | @joycepoelmansNieuw venster

Aantal volgers | +/- 17.500

Aantal uur/dag op social media | +/- 30 min

Aantal uur voorbereiding/post? | +/- 1,5 uur

Leeftijd doelpubliek? 25-30 jaar.

Was je verrast om gevraagd te worden als Social Media Sitter? Heb je er zin in?

Ja, toch wel aangenaam verrast! Ik kijk er naar uit om mijn kennis met anderen te kunnen delen. Eerlijk gezegd: werken in de communicatie, social media en strategie voelt voor mij niet als werken. Eerder als een hobby!

Hoe zie jij je rol in deze ervaring? Wat denk je dat je kan bijdragen en ‘terugkrijgen’?

Ik kan zeker een stuk strategisch inzicht bijbrengen. Een plan van aanpak hebben, met duidelijke doelstellingen, is belangrijk bij sociale media. Je mag nooit zomaar iets posten. En in ruil? De voldoening dat ik iemand heb kunnen helpen is voor mij genoeg.

Post nooit ‘zomaar’ iets op sociale media. Een plan van aanpak is belangrijk.

Denk je dat het belangrijk is voor bedrijven om aan dit soort initiatieven mee te doen?

Ja, want je moet echt doordacht met sociale media bezig te zijn. Veel bedrijven nemen er onvoldoende de tijd voor, of doen doen het ‘tussen de soep en de patatten’. Resultaat: de ene week posten ze vijf keer op rij, en vervolgens is het twee weken stil. En da’s nefast op sociale media. Net daarom is het nodig om je bij te scholen.

Jouw Instagram-feed ziet er anders uit dan die van de andere kandidaten – we zien minder foto’s van jou (wat je doet opvallen) en toch heb je duizenden volgers. Maakt minder aanwezig zijn het makkelijker om beter aanwezig te zijn? Hoe zie jij dat?

Goh, het is een combinatie van een bewuste keuze om mezelf minder in the picture te zetten en een portie puur geluk. Wat dat laatste betreft: ik was er vanaf het begin bij, en ik heb heel veel technieken die ik aan klanten aanraadde om hun communicatie te verbeteren eerst op mezelf uitgetest: bepaalde hashtags gebruiken, engagement uitlokken, .... Zo is mijn aantal volgers snel de lucht in geschoten.

Daarnaast hangt veel ook af van wat voor type persoonlijkheid of bedrijf je bent. Een lokale slager zal er bijvoorbeeld baat bij hebben om z’n vriendelijke personeel echt in de schijnwerpers te zetten. Iemand die kunst verkoopt zal waarschijnlijk best eigen werk tonen, eventueel in combinatie met behind the scenes-beelden.

Denk je dat de manier van communiceren als persoon totaal anders is dan als bedrijf?

Persoonlijk zijn mag gerust als kleine kmo. Als merk is het net goed om jezelf op gelijke voet te zetten met je klanten – net zoals je met vrienden zou doen. Deel content die je aan je doelgroep bindt, wees open. Je mag niet alleen maar pushen op communicatieniveau. Daarom zijn community management en webcare ontzettend belangrijk. Tegelijkertijd: je volgers zijn ook niet dom. Ze weten heel goed dat jij ook dingen wil verkopen. Zoek daarom een goed evenwicht tussen always on-content en pieken met promotionele acties.

Persoonlijk zijn mag gerust als kleine kmo. Deel content die je aan je doelgroep bindt, wees open.

Tot slot: wat zijn jouw drie gouden tips om als ondernemer goed te starten op sociale media?

  1. Vertel jouw unieke verhaal: toon niet alleen je product, maar ga ook behind the scenes. Focus op wat jou onderscheidt van je concurrent.
  2. Wees consistent in de content die je deelt: schep positieve verwachtingen bij je volgers, deel bijvoorbeeld wekelijks een recept op een vaste dag.
  3. Analyseer en leer: benut de insights die de sociale media-kanalen je bieden en check welke posts het best scoorden en op welk moment.
Schep positieve verwachtingen bij je volgers, deel bijvoorbeeld wekelijks een recept op een vaste dag.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar