Zo maak jij een degelijk marketingplan voor 2023
Gepubliceerd op 28/11/2022 in Tech, tips & tricks
Wie grootse plannen heeft met zijn of haar bedrijf voor volgend jaar, begint beter nu al met voorbereiden. Als jij graag aan de slag wil met een degelijk marketingplan voor 2023, dan zetten we je graag op weg met onze tips. Zo begin jij aan jouw marketingplan:
1. Start met een basis brandbook
Wanneer je terugkijkt op al je communicaties van het voorbije jaar, heb je dan het gevoel dat er een lijn in te trekken is? Heb je consequent dezelfde stijl gehanteerd? Indien niet, dan is een brandbook jouw eerste stap om volgend jaar op een betere manier te communiceren met je doelpubliek. Het klinkt misschien indrukwekkend, maar dat hoeft helemaal niet zo uitgebreid te zijn. Je bepaalt zelf hoe ver je daarin wil gaan.
In een brandbook vat je simpelweg samen wie jouw merk is en waarvoor het staat. Wat zijn je waarden, troeven en welk gevoel wil je uitstralen? Welke tone of voice ga je hanteren? Spreek je je doelgroep aan met “je” of “u”? Hoe moet jouw logo geplaatst worden en welke lettertypes of kleurenpallet gebruik je?
Ga je voornamelijk zelf in beeld komen, gebruik je eigen foto’s of werk je met stockbeelden? Daar over al deze zaken na te denken en je beslissingen op papier te zetten, zal je volgend jaar op een duidelijke manier communiceren en begrijpen je potentiële klanten ook beter waar jij voor staat.
2. Zet je doelen op punt
Aan het einde van het jaar maken de meeste mensen goede voornemens. Ze willen stoppen met roken, gewicht verliezen, meer sporten of vaker reizen. Maar wist je dat je bedrijf ook baat heeft bij goede voornemens? Het opstellen van een marketingplan heeft maar weinig nut als je niet weet waar je ermee naartoe wil. Bepaal dus jouw voornaamste doel voor het komende jaar en bouw je marketingplan daarrond. Wil je vooral veel mensen bereiken, wil je eerder je expertise tonen, wil je meer bezoekers op je site of wil je meer mensen op je mailinglijst?
De meeste bedrijven hebben als einddoel “meer verkopen”, maar daar gaan tal van stappen aan vooraf. Kies dus een realistisch doel. Als je een webshop hebt en je wil meer online verkoop, dan kan je bijvoorbeeld beginnen met meer mensen naar je website te halen. Zorg er ook voor dat je met meetbare resultaten werkt, bijvoorbeeld dat je kan controleren of er ook effectief meer bezoekers naar je site komen, en plak daar een concreet cijfer op.
3. Ken je doelgroep
Wie jij wie jouw klanten zijn? Hoe beter je in beeld kan brengen wie jouw klanten zijn, bedrijven of particulieren, hoe gerichter je jouw marketingplan kan opstellen. Probeer dus zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen welke kenmerken jouw klanten gemeenschappelijk hebben. Voor een particuliere doelgroep is dat vaak makkelijker, omdat je je kan baseren op geslacht, leeftijd, locatie, gezinssamenstelling, interesses, etc.
Je kan deze info halen uit je bestaande klantenbestand, door met hen in dialoog te gaan en te achterhalen waar hun pijnpunten en vragen zitten. Hoe zijn ze bij jou terechtgekomen en waarom hebben ze uiteindelijk voor jou gekozen? Bepaalde info kan je ook uit de doelgroep halen die je bereikt via verschillende kanalen. Via Google Analytics kan je die info bekijken voor de bezoekers van je website. Ook in de statistieken van je sociale media kan je die info bekijken voor je volgers.
Op basis daarvan kan je een of meerdere ‘buyers persona’ opstellen. Dat is een soort clichéprofiel van je ideale klant dat je zo gedetailleerd mogelijk uitwerkt. Zo kan je je communicatie specifiek naar een deel van je doelgroep richten. Hoe persoonlijker je doelgroep zich aangesproken voelt, hoe meer deze mensen geneigd zijn te reageren, door te klikken of te kopen.
4. Breng de customer journey in kaart
Nu je duidelijk weet wie jouw ideale klant is, is het voor je marketingplan belangrijk om te weten hoe zij tot een aankoop overgaan. Hoe komen jouw klanten bij jou terecht, met welke vragen of problemen zitten ze en waar zijn ze naar op zoek? De meeste mensen gaan niet meteen over tot een aankoop als ze een product of dienst voor het eerst tegenkomen. Ze twijfelen, doen research, lezen reviews of gaan bij je concurrenten kijken.
Het is belangrijk dat jouw communicatie hierop afgestemd is en dat jouw marketingplan voor elke fase van deze customer journey de juiste inhoud biedt. Neem de twijfels van je potentiële klanten weg, biedt een antwoord op de vragen waar ze mee worstelen en geef aan waarin jij het verschil maakt met je concurrenten. Neem hen figuurlijk bij de hand en leidt hen naar het winkelmandje van je webshop of de ‘vraag een offerte aan’-knop van je website.
5. Bepaal je communicatiekanalen
Zo, je weet nu heel duidelijk waar je naartoe wil met je marketingplan in 2023, maar waar begin je? Op basis van de info die je verzameld hebt over je doelgroep en het doel dat je opgesteld hebt, ga je je communicatiekanalen selecteren. Zit jouw doelgroep online op Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest of nog ergens anders? Voeren ze zoekopdrachten uit via hun smartphone of desktop? Lezen ze nieuwsbrieven en commerciële mails of hebben graag een flyer? Zijn ze aanwezig op bepaalde evenementen waar jij je kan profileren?
Aan de hand van die info, bepaal jij waar je jouw tijd en marketingbudget in gaat steken. Vervolgens bepaal je welke communicatie via welk kanaal gaat verlopen. Besteed ook aandacht aan periodegebonden acties. Ga je een eindejaarsactie houden? Doe je mee aan Black Friday of de zomersolden? Zo vul je een gedetailleerde jaarplanning in voor 2023 en bouw je jouw communicatie daarrond.
Loop je vast bij het opstellen van jouw marketingplan voor 2023 en kan je wel wat hulp gebruiken van professionele experts? Wij hebben de perfecte oplossing!
Business Booster helpt je om je bedrijf online te doen groeien, ongeacht jouw sector of doelstellingen. Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s