Zes digitale tips voor professionals uit de horeca
Gepubliceerd op 15/07/2022 in Tech, tips & tricks
Ben je eigenaar of uitbater van een hotel, restaurant of café? Een goede 'online etalage' is voor ondernemers uit de horeca cruciaal geworden. Hoewel ieder zijn eigen behoeften heeft, staan deze zes tips garant voor een goede start op het web.
1. Kies de juiste kanalen
Om je online aanwezigheid te verankeren, kies je het best voor twee specifieke kanalen. Het eerste is een goede website. Zo heb je de volle controle over de inhoud en kun je een visuele identiteit ontwikkelen in overeenstemming met je activiteit. Het tweede kanaal - de sociale netwerken - is vandaag een must. Facebook en Instagram zijn in de horeca het populairst. Aan jou dus te beslissen of je de twee al dan niet combineert. Nog een extra tip: vergeet ook boekingssites zoals Booking.com of trivago niet om je boekingsgraad een duwtje in de rug te geven!
2. Val op met foto's en video's
Wat posten op je online communicatiekanalen? Je kent de uitdrukking wel: een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Zoveel te beter, want foto's zijn erg belangrijk voor de horeca. Mooie kamers, een zonnig terras of smaakvol bereide gerechten kunnen al doen watertanden. Zorg dus voor een slimme mix van sfeervolle foto's en video's in idyllische kleuren om indruk te maken op je toekomstige klanten.
3. Beheer het profiel van je zaak
Hebben je klanten je zaak gevonden via Google of een andere zoekmachine? Super! In dit geval zorg je het best voor een optimale presentatie. Met Google My Business is dit kinderspel. Je kunt er niet alleen de belangrijkste elementen zoals naam, adres en openingsuren mee beheren, maar ook aantrekkelijke foto’s toevoegen. Andere platformen zoals Tripadvisor, Booking.com of TheFork bieden deze diensten ook aan. Interessant voor je online zichtbaarheid!
4. SEO en BEO: wat is het verschil?
Laten we beginnen bij SEO of Search Engine Optimization. Hiermee wordt verwezen naar de natuurlijke referentiëring van een zoekmachine. Om je voordeel te doen met deze techniek, dien je de populairste zoektermen te gebruiken om zo hoog mogelijk te verschijnen in de zoekresultaten. Aarzel niet om specifieke termen te kiezen om goede resultaten te scoren (zoals 'Indiaas restaurant' bijvoorbeeld).
Voor hotels is BEO of Booking Engine Optimization een nieuwe trend, die toelaat je boekingsgraad te verhogen via sites zoals Airbnb of Booking.com.
5. Maak reclame
Nu weet je dus wat SEO is. Maar heb je al gehoord van SEA? SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn betaalde advertenties die verschijnen in de resultaten van zoekmachines. Er worden kosten per klik aangerekend: populaire zoektermen zijn duurder en vice versa. Denk om je budget onder controle te houden dus goed na over de termen die je wilt gebruiken. Goed om te weten: naast zoekmachines kun je ook gericht adverteren op Facebook of Instagram.
6. Reageer gepast op commentaar
Klantenfeedback is van cruciaal belang in de horecasector. Het kan een belangrijk element vormen van de digitale strategie van je zaak. Goede recensies over de gerechten, de service, de sfeer of de vriendelijkheid kunnen de balans in je voordeel doen doorslaan. Vergeet niet om regelmatig te reageren, zodat je klanten zien dat ze belangrijk voor je zijn. Zorg er ook voor dat de beste recente recensies bovenaan de lijst komen te staan om een goede eerste indruk te maken.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?
Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Verder staat er ook steeds een digitale adviseur klaar om al jouw vragen te beantwoorden en bieden we je een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en hosting op onze Proximus-servers.
Katleen
Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!