6 ondernemerslessen van thuishulpplatform Helpper

Gepubliceerd op 15/06/2020 in Service

Helpper is een Vlaams digitaal platform voor thuishulp, een ontmoetingsplaats voor ouderen, zieken en mensen met een beperking die help(p)ers zoeken voor dagelijkse taken. Oprichter François Gerard knipte in 2017 het virtuele openingslint van de website door. Intussen telt het thuishulpnetwerk al 6500 helppers in Vlaanderen en Brussel en staat de teller van het aantal hulpuren op 380.000 per jaar. Wat onthoudt François van de rollercoaster tot nu toe? “Je mag geen seconde op je lauweren rusten.”

6 ondernemerslessen van thuishulpplatform Helpper

Burenhulp bij dagtaken

Het verhaal van Helpper begint in 2014 bij de vader van François Gerard, die de spierziekte ALS had en intussen overleed. De familie schakelde alle beschikbare medische diensten en gezinszorg in. Voor korte, praktische dagtaken was er een gemis. François Gerard: “Denk aan koken, tuinonderhoud, kleine boodschappen, een autorit naar de dokter of apotheker, … Soms is er behoefte aan meer flexibiliteit dan door een klassieke organisatie kan worden aangeboden.

Want die zorg komt meestal in blokken van 2 of 4 uur en altijd op dezelfde dag. Wijzigingen moet je op tijd aanvragen. Daarom hebben we voor die wisselende klussen zelf een helpende hand ingeschakeld, al was dat toen nog niet wettelijk geregeld. Zo ontstond het idee voor het burenplatform Helpper.

Hoe maak je van mooie ideeën een succesvolle business waarin the sky the limit is? Dit zijn de 6 tips van François Gerard:

1. Neem geen genoegen met wat er is

Onlangs zette Helpper een volledig nieuwe versie van het digitale platform online – de vierde in 3 jaar tijd. Met aangepaste algoritmes om mensen bij elkaar te brengen, verbeteringen naar gebruiksvriendelijkheid en een nog makkelijker proces om hulp te vragen en te krijgen. François Gerard: “Bij de eerste versie maakten we een zware inschattingsfout: we wilden de matching tussen onze helppers en helppies per se zelf doen.

Maar we waren vaak te traag of zetten mensen bij elkaar met wie het niet klikte. Nu stellen algoritmes helppers voor aan de helppies en die kiezen zelf. Elke keuze maakt onze computer een beetje slimmer. Om Helpper elke dag relevanter, makkelijker en sneller te maken, werken er fulltime 4 mensen aan het platform.”

Toen de coronacrisis uitbrak, hebben we het platform gratis opengezet voor vrijwilligers in heel Vlaanderen.

2. Zet nadelen om in voordelen

“Toen de coronacrisis uitbrak, heb ik even getwijfeld. We zijn tenslotte een platform dat mensen met een verzwakte gezondheid samenbrengt met anderen. Terwijl de belangrijkste eerste boodschap van de Nationale Veiligheidsraad juist was: blijf weg bij risicogroepen. Maar al snel besefte ik dat we met Helpper als sterkste burennetwerk juist een grote troef in handen hadden.

We stelden het daarom gratis open voor vrijwilligers die hulp wilden bieden aan buren. 4000 mensen hebben zich aangemeld om boodschappen te doen, huisdieren uit te laten, zorgpersoneel te ondersteunen of gewoon een babbeltje te slaan. Een tweede corona-initiatief is ons callcenter voor zorgpersoneel. Zij bereiken ons 7 dagen op 7 om thuishulp aan te vragen in deze drukke tijden.”

3. Laat je omringen door goed volk

Helpper kreeg bij de start begeleiding van Start it @KBC. En het platform heeft nu de steun van meer dan 100 zorgorganisaties en sociale actoren. De meeste zetels in de raad van bestuur worden ingenomen door mensen uit die sector. Het callcenter voor zorgpersoneel in de coronacrisis is het resultaat van een samenwerking met Mutas, de alarmcentrale van de ziekenfondsen. Stad Antwerpen steunt het project financieel. François Gerard: “Door die fantastische samenwerkingen bereiken we een ruimer publiek en kunnen we meer mensen matchen.”

4. Zwem eens tegen de stroom in

“Ook al doet Helpper het goed en krijgen we veel steun van partners, toch boksen we nog altijd op tegen het wat negatieve imago van de digitale platformen. Mensen denken dan meteen aan Uber of Deliveroo die alle wetten aan hun laars lappen. De zorgsector in Vlaanderen is nog redelijk klassiek en verzuild, met veel subsidies van de overheid. Een digitaal platform als Helpper staat haaks op die traditie, met nogal wat argwaan als gevolg. Ik heb wel gemerkt dat die bezorgdheden er zijn omdat onze werking niet bekend genoeg is. Als ik uitleg hoe we werken, dan verdwijnt die argwaan meestal.”

5. Vier je successen

Helpper kreeg al 2 awards: de award van Zorgondernemer van het jaar 2017 en de publieksprijs van Radicale Vernieuwers in 2019. Het burenplatform is genomineerd voor Startup of the Year door The Big Squeeze. François Gerard: "Die awards doen geweldig deugd. En ze creëren momenten om tegen ons team en de duizenden helppers en helppies te zeggen: een dikke merci, voor al het harde werk en voor het vertrouwen!”

Onze ambitie is om de grootste thuiszorgspeler in België te worden.

6. Denk groot

Over de ambities van Helpper hoeft François geen seconde na te denken: “We willen de grootste thuiszorgspeler worden in België en het liefst ook daarbuiten. Er lopen nu verschillende gesprekken met buitenlandse partners. Overal kampen ze met dezelfde uitdagingen. Ten eerste: gezinszorg wordt onbetaalbaar voor de overheid. In Vlaanderen nemen we al voor 720 miljoen euro gezinszorg op en dat budget stijgt gestaag – dat is onhoudbaar. Ten tweede: zorgkundigen en verzorgenden zijn knelpuntberoepen – we vinden niet genoeg mensen meer. Met een digitaal platform als Helpper laat je een deel van die zorg flexibel en efficiënt dragen door mensen uit de buurt."

PS: Wil je Helpper een duwtje in de rug geven? Je kunt nog altijd stemmen voor de awards van The Big Squeeze op https://thebigsqueeze.be/awards-nominees.

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar