×
×

Digitale marketing voor beginners, volgens Invisible Puppy

door JohanLaat u inspireren27/02/2017

Digitale marketing voor beginners, volgens Invisible Puppy
“Wees daar waar uw klant is”, luidt een ijzeren wet uit de marketing. Nu steeds meer mensen steeds langer het internet op gaan, moet u uw marketingboodschappen ook via dat kanaal verspreiden. Wat zijn de vuistregels en hoe begint u er aan? Dat vroegen we aan Xaveer Rumbaut en Jonas Verhaeghe van het digitale marketingbureau Invisible Puppy.

De voordelen van digitale marketing zijn dat u snel kan inspelen op de noden van uw klanten en dat u uw digitale marketingberichtjes perfect kan timen.

Waarom digitaal? 

“Digitale marketing kan heel sterk inspelen op de persoonlijke leefwereld”, zegt Xaveer. “Stel dat iemand net vader is geworden, daar kan u met een persoonlijke e-mail of een bericht op sociale media heel snel op inspelen. Op het juiste moment, de juiste boodschap. 

Probeer dat maar eens via de traditionele media, zoals een krantenadvertentie of radiospot. In de digitale wereld is het simpeler om te segmenteren: precies die doelgroep aan te spreken die relevant is. Bovendien kunnen campagnes heel snel geanalyseerd en bijgestuurd worden.” 

Welke kanalen moet ik inzetten? 

Jonas: “Dat is heel afhankelijk van uw doelgroep en businessmodel. Doet u puur aan e-commerce? Dat zullen uw campagnes zich waarschijnlijk bijna 100% digitaal afspelen. Zijn uw klanten vaak 60-plussers? Dan kan het toch nog zinvol zijn om ook traditionele media in te zetten. Mikt u vooral op tieners? Gebruik dan Facebook, Instagram en Snapchat

Vraag u ook af wat u aankan. Snapchat is bijvoorbeeld een heel vluchtig kanaal, daar moet u dus veel content op korte tijd kunnen posten. En dat brengt wel wat werk met zich mee. Dat is de Drievuldigheid die altijd in evenwicht moet zijn: tijd en middelen, doelgroep en businessmodel.”

Hoeveel boodschappen moet ik verspreiden?

“Er zijn een paar signalen die u in de gaten kan houden om aan te voelen of het te veel wordt”, legt Xaveer uit. “Beginnen mensen zich uit te schrijven van uw nieuwsbrieven bijvoorbeeld? Dan stuurt u er te veel uit of misschien is de inhoud niet interessant genoeg. Krijgt u geen enkele reactie op Twitter of Facebook? Dan moet u ook ingrijpen, uiteraard. 

Het hangt ook af van het kanaal. Met SMS moet u bijvoorbeeld heel voorzichtig zijn. Dat is een heel persoonlijk kanaal waarop commerciële boodschappen heel snel als storend worden ervaren. Als mijn garagist SMS gebruikt om te verwittigen dat mijn auto klaar is, vind ik dat goed. Krijg ik een sms’je om mij een fitnessabonnement te verkopen, dan ervaar ik dat eerder als vervelend en een inbreuk op mijn persoonlijke levenssfeer.” 

Wat moet ik sturen en wanneer? 

“Een heel goed idee is om meteen na de aankoop de mensen te bedanken of te feliciteren met hun aankoop”, meent Xaveer. “U bevestigt hen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, dat geeft een goed gevoel over de aankoop. Daarna mag u gerust even wachten. Is het een aankoop die regelmatig terugkomt, dan mag u hen op de hoogte brengen: “Beste, u heeft nieuwe banden bij ons gekocht, dat is al een hele tijd geleden, misschien is het goed om even langs te komen om te kijken of u er nog veilig mee kan rijden”, zoiets. 

Is het een eenmalige aankoop, dan heeft u vaak een wat creatievere insteek nodig om hen uit te nodigen nog eens langs te komen. Ik kreeg deze week nog een mail van mijn schoorsteenveger. Hij wees er op dat het al een jaar geleden was dat hij was langsgekomen en dat ik best terug een afspraak maak om in orde te zijn met de verzekeringen. Heel slim vond ik dat, want ik was het zelf vergeten (lacht).”

Jonas: “Uiteindelijk zijn er weinig aankopen die eenmalig zijn, er kan gewoon veel tijd over gaan. Een auto koopt u bijvoorbeeld om de vijf of tien jaar. Maar goed, u mag, zonder te overdrijven, zeker aan cross selling proberen te doen. Heeft iemand een fiets gekocht? Dan mag u hem gerust wijzen op het belang van een goed onderhoud of van nieuwe banden of een goede fietsketting. 

Ik kocht ooit een paar wandelschoenen en even later kreeg ik van die winkel een mailtje met de 25 beste wandelroutes. Daarna eentje met onderhoudstips voor mijn schoenen. Daarna de vraag of ik geen regenjas kan gebruiken. Da’s een goede aanpak. Maar u hebt dan wel wat tijd en mankracht nodig om dat allemaal op te stellen en te beheren, natuurlijk.” 

Kan software me daar bij helpen? 

Jonas: “Absoluut. Er zijn heel wat e-mailprogramma’s beschikbaar die zulke e-mailcampagnes kunnen helpen automatiseren. Zodat u bijvoorbeeld niet bij elke e-mail apart de voornaam van uw klant moet typen, maar dat dat automatisch gaat. Flexmail is zo’n bekend programma, MailChimp ook. Via enkele eenvoudige stappen kan iedereen hiermee aan de slag”

Xaveer: “Om met sociale media aan de slag te gaan, kan u bijvoorbeeld Hootsuite gebruiken. Dat is een programma waarmee in één omgeving zowel Facebook, Twitter als Youtube kunt beheren. Eén programma voor die drie tegelijk dus.” 


Xaveer Rumbaut en Jonas Verhaeghe zijn respectievelijk Marketing Technologist en Senior Marketing Technologist bij het Gentse digitale marketing bureau Invisible Puppy. Hun job bestaat er in om bedrijven te helpen bij het kiezen van de juiste technologie om hun marketingdoelstellingen te halen. Invisible Puppy zet daarbij vooral de strategie op, maar werkt soms even goed de praktische uitwerking uit. 

Proximus Tip: 

Met onze Bizz All-in krijgt u 24/7 Support. Zo blijft u altijd beschikbaar voor uw klanten. Nog beter: u gebruikt uw favoriete social media app voortaan helemaal zonder datalimiet!

Meer nieuws over:

  • Sociale media
  • E-mail
  • digitale marketing

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar