×
×

Maak shoppers van surfers

door JohanLaat je inspireren10/01/2018

Maak shoppers van surfers
Een eigen website, een Facebookpagina, een Twitter-feed… De meeste ondernemers kennen het belang ervan. Maar hoe maak je daar nu een echte sales-tool van? En hoe bouw je een duurzame relatie op met je digitale klanten? Sophie Verschueren, community manager bij Xerius, legt uit.

Keuzes maken

De eerste stap die u moet zetten in het digitale proces, is keuzes maken, zegt Sophie. Op alle digitale kanalen aanwezig zijn, is meestal onhaalbaar voor een KMO. “U moet beseffen dat dit allemaal best wel wat tijd en inspanning kosten. Bepaal dus voor uzelf wat uw doelgroep is en hoe u hen het best kan informeren.” Jongeren bijvoorbeeld zijn zot van Snapchat

Ook de interne mogelijkheden spelen een grote rol. Sophie: “Op Twitter verwachten klanten dat u zo goed als onmiddellijk op hun vragen reageert. Dat betekent dat u iemand moet hebben die dat kanaal bijna permanent in de gaten houdt.” 

Digitale kanalen blijken vaak arbeidsintensiever dan veel ondernemers aanvankelijk inschatten, zegt de digitale experte. “Een dode website die nooit meer geüpdatet wordt, boezemt meestal weinig vertrouwen in. Vaak zie je ook dat bedrijven vol goede moed een blog beginnen, maar dat die na drie of vier berichtjes wordt opgegeven. Dat is jammer, want die moeite hadden ze beter in een ander kanaal gestoken.”

Informeer en inspireer

Niet alleen de frequentie, ook wat u precies wil zeggen en hoe u het zegt, is belangrijk. 
“Probeer meer dan alleen pure verkoopspraatjes mee te geven”, zegt Sophie. “Mensen willen geïnformeerd en geïnspireerd worden in een taal die hen aanspreekt. Pas wel op dat het geloofwaardig blijft en geënt op je eigen business. Een fietsenhandelaar die plots over zijn favoriete wijn blogt, dat werkt niet (lacht). Waarover u communiceert, moet in uw DNA zitten. 

U mag gerust reageren op wat klanten bijvoorbeeld op Facebook schrijven, ook op negatieve berichtjes. Daar wordt meestal goed op gereageerd en zo verhoogt u uw betrokkenheid en zichtbaarheid.”

Een uitgekiend plan

Zoals alles begint ook een digitale strategie met een goed plan, legt Sophie uit. “Denk als ondernemer eerst even na wat u precies wil bereiken, wie u wil bereiken en wat u gaat vertellen. Dat is beter dan in het wilde weg er aan te beginnen. Dat wil niet zeggen dat u nieuwe dingen niet mag uittesten. Wat dacht u bijvoorbeeld van af en toe een selfie te nemen? maar zorg er wel voor dat u de zaken ook bijstuurt als iets niet werkt. Digitale communicatie is géén exacte wetenschap. En gelukkig maar (lacht).” 

Sophie Verschueren volgde een opleiding Marketing aan de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool, waar ze haar interesse voor digitale marketing ontdekte. Ze haalde ook nog een postgraduaat digitale marketing aan de Ehsal Brussel. Na eerste ervaringen bij het vastgoedkantoor Qubrik en als sales bij het digitale bureau You Are Digital, heeft ze sinds een half jaar haar passie gevonden bij Xerius.

Meer nieuws over:

  • Digital
  • Sophie Verschueren
  • Xerius
  • Sociale media

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar