Nieuwe logo’s voor 20 ondernemingen dankzij Proximus
Gepubliceerd op 23/12/2019 in Events & activiteiten
Naar aanleiding van Dag van de Ondernemer op 22 november organiseerde Proximus Business een actie voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. Inzet van de actie: een volledig nieuw of opgefrist logo, ontworpen door jonge, opkomende designers. De twintig winnende ondernemingen kregen onlangs hun gloednieuwe logo voor het eerst te zien!
Een logo als visitekaartje
Het belang van een goed logo voor een onderneming mag niet onderschat worden. Het logo is vaak het eerste wat mensen zien van je bedrijf: het moet de aandacht trekken en meteen zeggen waar je zaak voor staat. Anno 2020 is daar nog een dimensie bijgekomen: een logo moet niet alleen geschikt zijn voor je visitekaartjes of je vitrine, maar ook voor heel wat nieuwe toepassingen zoals je website en social media.
In het kader van Dag van de Ondernemer mocht Proximus maar liefst twintig ondernemingen blij maken met een nieuw logo. Die logo's werden door jonge, opkomende designers gemaakt, onder leiding van Ingrid Arquin, Senior Graphic Designer bij Coast. Zij benadrukt het belang van een eenvoudig en efficiënt design, zodat je er online leuke, bewegende animaties mee kan maken. "Hoe je een goed logo herkent? Doe de test: zou jij graag een T-shirt dragen met het logo van je bedrijf?"
Een nieuwe start voor Ecosisters
Onder de gelukkige ondernemingen die een nieuw logo mochten ontvangen: het gloednieuwe Ecosisters uit Landen, een nieuwe start voor 't Schoon Gerief van Sylvia Rombaut. Samen met Ann Kenis lanceert zij in maart 2020 Ecosisters, een shop waar je ook droge voeding in bulk zal vinden om verpakkingsvrij inkopen te doen. Een mooie aanvulling voor de ecologische verzorgingsproducten, huishoudproducten en andere duurzame producten die je er nu al vindt.
Bij een nieuw concept en nieuwe naam hoort natuurlijk ook een nieuw logo. "Voor ons nieuw logo wisten we heel goed wat we niet wilden: niet het typische blaadje dat je bij veel ecologische winkels ziet. Maar wat we wel wilden, wisten we niet goed. De actie van Proximus kwam dan ook precies op het juiste moment", aldus Sylvia Rombaut.
Het resultaat is een simpel maar heel herkenbaar logo, waarin de letters E, C en O verwerkt zijn. Het eenvoudige logo is goed leesbaar op elke grootte en is door de ronde vorm op heel wat dragers te gebruiken, zowel online als offline. "Het is iets totaal anders dan het vorige logo, waarin het retro-element meer op de voorgrond stond, maar door zijn eenvoud spreekt het wel meer aan. We hopen met ons nieuw logo ook op de online markt meer gezien te worden", besluit Sylvia hoopvol.
De traditie van IJs van Filleke
Ook IJs van Filleke uit Rijkevorsel mocht een nieuw logo ontvangen. "Mijn logo kon wel een opfrisbeurt gebruiken en ik was eens benieuwd om te zien wat de designers er mee zouden doen", aldus uitbater Frank Laermans. In de zomermaanden baat hij een tearoom uit bij hem thuis en natuurlijk doet hij ook zijn rondes met zijn ijswagen.
IJs van Filleke werd in 1948 opgericht door de grootvader van Frank, hij is dus al de derde generatie in deze familiezaak. Het basisrecept van het ijs is al die tijd hetzelfde gebleven en het ijs wordt ter plaatse gemaakt met verse melk van een lokale boer.
Het is precies dat ambachtelijke dat de designers in de kijker wilden zetten met het nieuwe logo, dat tijdloos en toch modern is. Door de boodschap "Sinds 1948" toe te voegen, wordt de nadruk gelegd op de traditie en kwaliteit. Het logo is minimalistisch met een speels lettertype, zodat het werkt in elk formaat, wat zeker belangrijk is als je zaak een lange naam heeft. Zo kan het nieuwe logo op de doosjes van 1 en 2,5 liter, op de servietten en op de ijspotjes komen, maar ook op de ijswagen en natuurlijk online.
"Mijn website is wat verouderd en is aan een update toe", vertelt Frank Laermans. "Het nieuwe logo is de ideale gelegenheid om mijn website onder handen te nemen. Door de ronde vorm zal het logo ook beter passen op mijn Facebookpagina, toch ook een belangrijke manier om te communiceren naar mijn klanten. Daarnaast hoop ik meer op te vallen in het straatbeeld, om zo volgend voorjaar nog meer klanten te lokken."
Andere winnaars
Ook deze ondernemingen mochten een nieuwe logo ontvangen: kapsalon Cutting Edge, Pro Taxi, Royal Metal, The Chickenman, TiQo Coating, ESB (verhuur eventmateriaal), Anahatha Yoga, Optiek Carine, modewinkel Libelle James, De Smulpaap, Rockabilly Jukebox Shop, Voel (groothandel kleding), Boobs & Blankets, fotografiezaak DS Art, VERSwinkel Ip Zilleghem Platse, personal customizer Grampz, broodjeszaak Nonius en sportkampen Glenn Huysman.
Wil je net als deze winnaars jouw website een opfrisbeurt geven, met of zonder nieuw logo? Dankzij Bizz Online ontfermt een persoonlijk toegewezen digitaal expert zich over de ontwikkeling en het onderhoud van je website.
Ontdek alles over Bizz OnlineProximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s