Hoe kan CRM-software bijdragen aan de digitale marketing van je bedrijf?
Gepubliceerd op 19/06/2023 in Tech, tips & tricks
Als je een bedrijf runt, is het kennen van je klantenportefeuille de eerste stap naar succes. Software voor Customer Relationship Management (CRM) kan daarbij helpen. Ontdek hieronder hoe CRM-software ook jouw digitale marketing een boost geeft.
Met een CRM-software leg je een database van klanten aan, maar beheer je vooral je klantenrelaties. Hier vind je een overzicht van alles wat een CRM-software voor je kan doen:
- Centraliseer je klant- en prospectgegevens.
- Segmenteer klanten in verschillende groepen en stuur hen de juiste berichten volgens hun profiel.
- Implementeer verschillende communicatiestrategieën in functie van je doelgroepen.
- Definieer triggers voor automatische marketingcampagnes. Voorbeelden: een e-mail openen, op een bepaalde pagina klikken of een inschrijving via je website.
- Analyseer prestaties van nieuwsbrieven en andere e-mailcampagnes.
CRM-software helpt dus niet alleen bij het opzetten en optimaliseren van digitale marketing, maar ook bij het opbouwen van klantentrouw. Je stuurt hen namelijk gepersonaliseerde berichten die aansluiten bij hun behoeften en zo hun waarde vergroten.
Wat zijn de voordelen van CRM-software voor je bedrijf?
CMR-software biedt verschillende mogelijkheden en voordelen voor je de dagelijkse bedrijfsvoering. Hier zijn enkele zaken waarvoor je de tool kan gebruiken:
- Je leert het gedrag en de behoeften van klanten beter te begrijpen. Houd bijvoorbeeld bij op welke marketingcampagnes contacten hebben gereageerd en vergelijk het met andere campagnes om eventuele hiaten op te sporen.
- Met CRM-software bouw je vertrouwen op bij klanten door hen gepersonaliseerde berichten te sturen of hen een bericht te sturen op hun verjaardag.
- CRM-software kan ook zorgen voor een betere winkelervaring, omdat het het koopproces gemakkelijker, handiger en vooral sneller maakt.
- Aangezien software bepaalde vervelende taken automatiseert, bespaar je tijd en dus productiviteit.
Laten we nu in detail bekijken wat CRM-software voor je bedrijf kan betekenen.
Centraliseer al je klantgegevens
Het is niet zo eenvoudig om honderden of zelfs duizenden gegevens over klanten te beheren. Ze kunnen verspreid zijn over verschillende tools, wat het erg moeilijk maakt om ze te gebruiken. Met CRM-software is dat geen probleem meer! Alle klantgegevens worden opgeslagen in één enkele database. In één enkel document zitten de contactgegevens, aankoopgeschiedenis, geprefereerde communicatiekanalen, enz.
Dat betekent dat jij je klanten en hun gewoonten perfect kent, aangezien het heel gemakkelijk wordt om al hun interacties met je bedrijf te visualiseren.
Automatiseer je marketingacties
Zoals hierboven vermeld, kan CRM-software bepaalde acties automatiseren die normaal zeer vervelend en tijdrovend zijn. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is e-mailen. Met een goede CRM-software stuur je gepersonaliseerde e-mails op het juiste moment naar de juiste mensen. En dat alles zonder een vinger uit te steken.
Maar het belangrijkste is het personalisatieaspect. Dat is de grootste toegevoegde waarde van deze software. Een eenvoudig voorbeeld: in gepersonaliseerde e-mailcampagnes is het mogelijk om de voor- en achternaam van de ontvanger toe te voegen en de toon van de e-mail aan te passen. Je hoeft klanten alleen maar in te delen in verschillende segmenten en de software doet de rest.
Het eenvoudige analyseren van je resultaten
Met een CRM-software analyseer je gemakkelijk veel gegevens. Het geeft een compleet rapport over de prestaties van verschillende campagnes en acties. Denk bijvoorbeeld aan het aantal verstuurde e-mails, gemaakte afspraken of afgesloten verkopen. Het wordt ook gemakkelijker om de customer journey van je hele klantenbestand te visualiseren en te optimaliseren.
Via een dashboard zie je in één oogopslag:
- Opvolging van activiteiten (planning, notities, afspraken)
- Rapportage over verkopen
- Opvolging van doelstellingen
- Verkoopprognoses
Enkele voorbeelden van CRM-software
Op zoek naar een goede CRM-software voor je bedrijf? Er zijn er genoeg, maar hier is een lijst met een paar handige om mee te beginnen:
- Hubspot: deze software is speciaal ontworpen voor kleine bedrijven. De tool is in staat om veel taken te automatiseren, waaronder e-mailen. Maar bovenal onderscheidt Hubspot zich van de concurrentie omdat het zeer gebruiksvriendelijk is.
- Microsoft Dynamics 365: Deze software van Microsoft is ontworpen om het leven van kleine en middelgrote bedrijven gemakkelijker te maken. Hij biedt een zeer krachtige kunstmatige intelligentie die kwalitatieve marketingcontent creëert. Daarnaast is het mogelijk om multi-channel campagnes te creëren en het rendement ervan te analyseren.
- Zoho CRM: Zoho CRM heeft wereldwijd duizenden gebruikers, wat zijn doeltreffendheid bewijst. Het is een bijzonder complete tool en biedt alle functionaliteiten die een CRM-software moet bieden, zoals leadbeheer, transactiebeheer en contactbeheer.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s